Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

??

Jeg skal muligens montere en boostcontroller ja, i og med at jeg fikk med en sammen med turbotrykksmåleren. Men da regulerer jeg selvfølgelig bare ladetrykket, og ikke når i turtallsregistret jeg får trykket. Dette er styrt av mange flere faktorer som utforming av turbo, trykkrørenes lengde, bend, og dimensjoner, evt strupinger, utforming på eksosmanifold og flow, a/f blanding osv.

 

Jeg har et ønske om fult ladetrykk på 2700-3000rpm, og det er dette jeg skal jobbe opp i mot. I første omgang monterer jeg alt og ser når jeg faktisk får ladetrykk, noe som nå er umulig å si noe om. Deretter får jeg ta eventuelle utbedringer for å få justert til at trykket øker på ønsket plass i turtallsregisteret.

 

Brian, det er ikke det å bli stoppa av politiet som er ille. Du vil nok aldri bli stoppet og bedt om å ta opp panseret så de kan se om du har ettermontert turbo. De har jo ikke peiling på slikt. Det er forsikringssaker det kan bli jævlig å sitte med ulovlig kjøretøy.

 

Dette er jeg klar over, og noe jeg må ta med i vurderingen. Men fortsatt så trenger jeg ikke å bli den stygge ulven i en eventuell ulykke dersom effekten i min bil er totalt irrelevant med tanke på ulykken. Så det jeg må gjøre er å unngå å kjøre i noen andre. :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
??

"Jeg har et ønske om at den skal begynne å lade på 3000rpm, da slipper jeg at den ligger inne på normal kjøring slik at bensinforbruket blir skyhøyt"

 

"Tror det hadde blitt stress om min hadde bynt å lade på 1900rpm, hadde ligget på langt over litern på mila på finkjøring da. Det som er med E36 er at de er ganske høyt giret orginalt, så det er ikke uvanlig at jeg ligger oppunder 2500-3000rpm på motorveien, så derfor synes jeg at det hadde vært ideelt at den begynte å lade rett før 3000rpm. Da får jeg ladetrykk om jeg girer ned til 4. eller 3. og trenger å dra på, er ikke vits at turboen ligger inne når jeg cruser på motorveien som sørger for et bensinforbruk på 1,5l på mila."

 

Disse uttalelsene jeg tenker på.

Lenke til kommentar

Ja, hva med de? Jeg ønsker ikke ladetrykk alt for tidlig heller, en fin mellomting er det jeg satser på. Hva skal jeg uansett med turbotrykk under 2000rpm. Jeg har et ønske om fullt trykk på ca 2700-3000rpm, noe som vil tilsi at den begynner å lade litt før det.

 

Når jeg ligger å finkjører normalt mellom 1000-2500rpm, så har jeg rett og slett ikke bruk for ladetrykket. Har jeg ville hatt ladetrykk helt fra bunn av har jeg jo bare gått for kompressor med en gang som er en mye bedre løsning på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Dette er jeg klar over, og noe jeg må ta med i vurderingen. Men fortsatt så trenger jeg ikke å bli den stygge ulven i en eventuell ulykke dersom effekten i min bil er totalt irrelevant med tanke på ulykken. Så det jeg må gjøre er å unngå å kjøre i noen andre. :D

 

Det kan godt være effektøkningen ikke er relevant i en potensiell ulykke, men et forsikringselskap tenker ikke slik. De tenker like kaldt og rasjonelt i forsikringssaker som f.eks biltilsynet tenker i turbokonverteringssaker. Finnes det ut at du kjører med en bil som ikke er godkjent, forsvinner all forsikring på bilen uansett hvem sin feil en ulykke er. Er du så uheldig at den andre personen blir skadet, eller i verste fall dør, så blir det millionkrav. I beste fall må du bare erstatte de materielle skadene selv, dersom ulykken er alvorlig nok til at turbo og slikt oppdages. Det kan også raskt bli dyrt.

 

Oppskriften på et ødelagt liv, økonomisk sett. Jeg hadde aldri turt å kjøre rundt slik. Heller kjøpt en M3, som du har påpekt selv.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Bra du klarte å påpeke det på en bedre måte enn meg, Olsenhower. Brian, det er ikke lurt å kjøre rundt med et ulovlig kjøretøy. Ser ut som bytte av motor er tingen å satse på her. Og det behøver heller ikke å bli så dyrt!

Lenke til kommentar
Ja, hva med de? Jeg ønsker ikke ladetrykk alt for tidlig heller, en fin mellomting er det jeg satser på. Hva skal jeg uansett med turbotrykk under 2000rpm. Jeg har et ønske om fullt trykk på ca 2700-3000rpm, noe som vil tilsi at den begynner å lade litt før det.

 

Når jeg ligger å finkjører normalt mellom 1000-2500rpm, så har jeg rett og slett ikke bruk for ladetrykket. Har jeg ville hatt ladetrykk helt fra bunn av har jeg jo bare gått for kompressor med en gang som er en mye bedre løsning på akkurat dette.

Poenget mitt er at man ikke automatisk har turbotrykk fra X rpm, selv om turboen begynner å lade da ved fullt gasspådrag. Ved vanlig kjøring er det forsvinnende lite bensin som går inn i motoren og følgelig er det tilsvarende lite eksos som utvikles, ergo har man ikke turbotrykk fra X antall rpm uansett, det varierer med belastning/gasspådrag.

 

Virket bare som om du trodde at du kom til å ha ~1kg ladetrykk ved vanlig motorveicruising, bare fordi bilen din vanligvis lå på rundt det turtallet du forventet å ha ladetrykk.

Lenke til kommentar
Bra du klarte å påpeke det på en bedre måte enn meg, Olsenhower. Brian, det er ikke lurt å kjøre rundt med et ulovlig kjøretøy. Ser ut som bytte av motor er tingen å satse på her. Og det behøver heller ikke å bli så dyrt!

 

Har flere baller i lufta for tiden. Har fått has på en 92mod 325 som kansje blir kondemnert. Ny motor som har gått 140k, alt av understellsdeler byttet, 17" orginale motorsport felger, kun en bitteliten rustflekk osv. Problemet var at det var i involvert i et uhell, der taket ble deformert, slik at nytt må sveises. Dette er noe jeg kan fikse, og kan få hjelp til å fikse. Ordner jeg dette selv kan jeg slippe unna med under 20k for jobben. Så hvis det blir akutelt for billig salg til meg av bilen det er snakk om slår jeg til. Et annet minus med bilen er interiøret som er slitent. Da kan jeg evt finne nytt, eller bruke fra min bil. Det som er så unikt med akkurat denne 325'n er at den er en meget sjelden utgave. Den ble levert orginalt fra fabrikken uten katalysator, noe som gir rom for langt større utslipp, ergo langt enklere å få godkjent en ombygging. Har også lekt med tanken på å importere en kollisjonsskadet M3 eller donorbil og bygge om til M3, men da begynner det å koste igjen selvfølgelig.

 

Poenget mitt er at man ikke automatisk har turbotrykk fra X rpm, selv om turboen begynner å lade da ved fullt gasspådrag. Ved vanlig kjøring er det forsvinnende lite bensin som går inn i motoren og følgelig er det tilsvarende lite eksos som utvikles, ergo har man ikke turbotrykk fra X antall rpm uansett, det varierer med belastning/gasspådrag.

 

Virket bare som om du trodde at du kom til å ha ~1kg ladetrykk ved vanlig motorveicruising, bare fordi bilen din vanligvis lå på rundt det turtallet du forventet å ha ladetrykk.

 

Hehe nei, er fullstendig klar over det. Da skjønner jeg hva du mener, men ved fullt gasspårdag fra bunn av vil jeg at den skal komme inn på rundt 2700rpm.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Takker :) Har glemt helt av tråden i det siste. :p Men det har skjedd minimalt nå for tiden, leter etter en plass å skru på. Det blir ikke så mye fremgang nå som vinteren er rundt hjørnet, så derfor trenger jeg sårt en plass å skru på. Lettere sagt enn gjort å finne noe til en levelig pris også, men jeg må nå bare stå på å prøve så godt jeg kan. Har holdt på å sett rundt siden i vår, men fortsatt ikke funnet noe.

 

Når det gjelder motormessige planer, har jeg kommet inn på tanken om kompressor. Mulig jeg kan få has på noe billig fra en kompis, så jeg skal ringe å høre i dag om pris på alle delene. Kompressoren som følger med er ganske bra greier, så den leverer godt. Dessuten er det mindre jobb og deler med kompressor vs turbo på min motor, derfor har også den tanken streifet meg i og med at jeg ikke har noe plass å skru på. Men vi får nå se etterhvert hva det blir til.

 

Ellers har jeg planer om å installere noe ekstra tyverisikringsgreier i bilen, dog holder jeg dette hemmelig av åpenbare grunner. Har hatt et forsøk på tyveri, som jeg tok de på fersken med. Fikk en litt aha-opplevelse der, og har tenkt å sikre ting enda litt mer i tillegg til alt jeg har fra før av.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Update 6/5-10

 

Ja, da skjer det endelig noe nytt på bilen. Kan begynne med en oppsummering på tiden tråden har vært inaktiv. Det hele begynte med at jeg fortsatte og lete desperat etter en plass å skru på. Etter masse leting, masing, telefoner og masse snakk med nøkkelpersoner i forskjellige bilmiljø, fikk jeg endelig lønn for strevet. Rett før juletider fikk jeg tilbud om en plass til en hyggelig pris. Ble litt paff med det første, siden det var dette jeg hadde lett etter i snart et år, og det nesten virket for godt til å være sant. :p Hoppet på tilbudet, og angrer ikke et sekund. Nå har jeg en fast plass som jeg kan lempe alt av verktøy på og skru bil innendørs med varme året rundt, må si det er et must når man driver litt med bil.

 

Etter den tid har det vært mye annet som har tatt opp tiden min, og vært mye frem og tilbake med bilen. Noen hadde vært kuk og gjort litt hærverk på bilen min tilig i år, og røsket med seg bakspoileren som igjen førte til bulker og lakksakder på bagasjelokket. Knekkene og lakkskadene var såpass at jeg vil tro at hele blir byttet i en ny og lakkert opp igjen. Deretter var det mye telefoner og brevutveksling med forsikringsselskapet. Etter et par måneders behandlingstid fikk jeg brev i forrige uke om at det bare var å kjøre bilen på verkstedet og ta takst på bilen og få det ordnet. Aller mest sannsynlig blir alt dekt, noe som var en befrielse for min del da dette hadde plaget meg litt den siste tiden. Hadde fort blitt ganske kostbart å fikse dette selv.

 

Så denne uka begynte jeg igjen å pusle litt med bilen. Har planer om å få den ferdig frem til juni/juli med ombygginga. Som bildene under viser har jeg så smått bare begynt enda, dette var bare det jeg rakk innimellom i løpet av denne uka. Men satser på å få gjort litt i morgen, søndag, og neste helg som er langhelg. Skal ta fri fredagen, så da satser jeg på at jeg får klemt inn en del timer til skruing. :)

 

For den som ser litt nøyere etter på bildene, så ser man at noe vitalt mangler på bagasjelokket :p

16558951.jpg

23036181.jpg

84423079.jpg

70614645.jpg

21684212.jpg

 

 

Det som skjer her er demontering av innsug i første omgang. På bildene er alt av innsug løsnet og det er kun innsugsmanifolden som ligger igjen. Denne er helt løs nå. Det er ganske mye mer jobb enn man tror. Det er hinsides trangt til tider, og ting har en tendens til å sitte godt, og samtidig uhåndterbart til. Men har kommet godt i gang. Midt på motoren kan man se coil og dyserekka hvor det skal litt mer voksne dyser på plass. :)

 

Det som er tingen her er at jeg har valget mellom to overladingsalternativer. Håper også andre kansje kan komme med innspill/meninger om hva dere synes.

 

Alternativ 1: Turbo. Som tidligere nevnt er turbo første alternativ. Fordelene her er at jeg får en anelse mer toppeffekt, men må leve med noe turbolag. Dette er også mer komplisert å få til, både mekanisk sett og ikke minst justeringsmessig med riktig mapping. Det er dyrt om deler ryker på et slikt bygg, og det kan fort koste over 10k for en ny turbo dersom den skulle havarere/slå nedi asfalten under kjøring. Siden det er downmountmanifold så vil turbo'n stå langt nede.

 

Alternativ 2: Eaton dobbelskrukompressor. Denne har en heftig fordel i mine øyne. Dette er en kompressor av typen dobbelskru/twinskrew/roots kompressor som ikke må forveksles med vanlig sentrifugalkompressor. Denne kompressoren gir i motsetning til sentrifugalkompressoren konstant ladetrykk over hele turtallsregisteret. Det vil si at om jeg lader for eksempel 0,8bar, så vil jeg ha det ladetrykket fra tomgang og hele veien til turtallsperra. Det er også mye enklere å få til justering av dette, da det leverer en fiksert konstant luftmengde og holder konstant ladetrykk. Dette er også et langt billigere alternativ å reparere. Hvis noe ryker i kompressoren, som i 99% av tilfellene er lager etc, så koster det knapt 500 lappen for overhalingssett fra ebay. Da blir kompressoren så godt som ny igjen. En annen fordel er at med vanlig 98 oktan vil innsugstemperaturen bli litt lavere enn med turbo i og med at man unngår passering av lufta via en glovarm turbo. Dette gir økt effekt, da lavere temperatur = høyere effekt. I tillegg til dette minske sjangsen for tenningsbank. Det eneste negative jeg kan komme på om kompressoren er at den bruker litt effekt for å bli drevet. Hvor mye det er snakk om vet jeg ikke, men jeg råtipper på 20-30hk på det værste. Det vil da altså si at jeg må gi avkall på rundt 20-30hk på toppeffekten i motsetning til et turbooppsett. Men kompressoren har jo den fordelen at den drar fra bunn av og hele veien, og ikke halve turtallsregisteret som et turbooppsett vil gjøre. Så derfor er det ikke sikkert den drar noe dårligere til tross for lavere effekt, da du har masse moment fra 0.

 

Men noen flere innspill? Dette er iallefall det jeg har kommet frem til så langt. Er fortsatt i tenkefasen, og har tenkt å avgjøre dette i løpet av helga.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Det er helt klart at du indirekte har bestemt deg for kompressor! Og jeg syntes dette virker som et godt valg! Kompressorlyden er jo fantastisk, og at den drar over hele registeret er jo ypperlig. Det som kan være morsomt med turbo derimot, er jo at den plutselig river tak i deg, og du blir med på en brutal tur når den først tar tak.

 

Turbo er mer drivstoffvennlig, dog, da kompressoren er koblet til med reim. Hvor mye ekstra en kompressor vil bruke på mila er vel uvisst, men du må vel regne med litt ekstra! - Men, det er jo seff verdt det! :)

 

Så jeg vil konkludere med at kompressor er valget for deg! - Ihvertfall min mening!

Lenke til kommentar

AnaXyd: Joda, det heller litt mot kompressor i grunn. Men fortsatt er det litt morro med turbo også, men da må den piskes litt mer. Bilen vil ikke bli ren banebil, og vil brukes til vanlig bruk også. Derfor har jeg trekt dette inn i vurderinga, og da synes jeg det er deilig med mye mer bunndrag i tillegg. Bilen blir da litt mer brukbar også på lavt turtall, når motoren er halvlunken, fjellstigninger osv. Med turbo må den konstant piskes for å få noe krutt.

 

Kompressoren trenger ikke nødvendigvis å øke forbruket så voldsomt. Det er litt uenighet blant folk ang dette. Noen sier at den ikke vil bruke noe mer på normal kjøring, da du får ganske mye mer moment slik at motoren ikke trenger å anstrenge seg like mye for å holde farta oppe. Men andre derimot sier at forbruket vil stige. Jeg tipper forbruket vil bli ganske likt som der er nå ved normal kjøring, mulig en bitteliten økning bare. Men problemet blir vel heller at høyrefoten kansje blir litt mer aktiv den første tiden når man plutselig har fått et par okser til under panseret, så da vil nok forbruket øke.

 

En annen ulempe er at jeg må gå over på 98oktan for å kunne kompansere for økt kompresjon. Dette koster da 1kr liter'n ekstra. Men jeg har bestemt meg for at dette skal bli en sommerbil nå, og da skal jeg alltids overleve sommersesongen med litt ekstra bensinutgifter. Noe må man jo ofre for litt mer morro under panseret. :D

 

bIsk0p:Har ikke gidd opp dette enda, men det er jammen ikke enkelt å få de folka medgjørelig heller. Har vært inne på tanken om å lage to map med datasprut, hvor jeg har mulighet til å kjøre E85 og 98oktan. Da kan jeg bruke bilen på lengre turer uten å planlegge hvilke bensinstasjoner som selger E85, da jeg kan switche over på 98 oktan med en ventil ect. Planen var da å godkjenne den med E85, noe som vil si at avgass ikke er et tema lengre. Dessuten koster E85 7-8kr liter'n i forhold til 14kr for 98 oktan. Men derimot må du fløde mer E85 enn 98oktan, så forbruket vil øke litt med E85, men fortsatt bli en del billigere. Dessuten minsker risikoen for tenningsbank ganske betraktelig med E85.

 

Ettersom avgass da ikke er noe problem lengre, så gjelder det å komme på godfot med de igjen. Planen er at jeg skal se om jeg kan skaffe en 325/328 delebil som jeg flytter over understell fra. Dette kan være mulig å få til, men gjenstår å se. Biltilsynet er ikke akkurat kjent for å være behjelpelig.

Lenke til kommentar

Update 17/5-10

 

Jaja, ikke enkelt dette, føler meg veldig som vinglepetter fra findusreklamene. :p Men etter mange mange timers lesing, prating og mye frem og tilbake har jeg falt tilbake til turbo som var planen i utgangspunktet. Det er likevel noe med turbo'n, så jeg kjører på og satser på at det blir bra.

 

Har fått gjort litt i helgen, men blir ikke så voldsomt til fremgang i morgen da jeg mangler deler for å få fullført mange ledd i bygginga. Så til uken når butikker åpner igjen så blir det ut og handle og montere masse. Planen så langt er forsøk på oppstart til helga.

 

Så langt er følgende gjort:

 

- Innsug overhalt

- Tomgangsmotor overhalt

- Manifold + eksos demontert

- nytt manifold prøvemontert

- Turbo montert på manifold

- Prog. BTR montert

- Nye dyser montert

- Oljekjøler nesten ferdig montert, mangler litt slanger og overganger for å få det ferdig

- Intercooler nesten ferdig festet. Brakketter er ferdig med ikke skrudd i i bunn enda

- +++++ mye småtteri

Går fort litt tid på planlegging og tenking.

 

Nye dyser montert på fuelrail. 328cc dyser.

dsc0107yq.jpg

dsc0108yv.jpg

 

Demontering av gammelt manifold som er todelt. Helt sinnsykt som alt av bolter satt. Måtte kutte stort sett hver eneste mutter, alt var totalt oppspist og umulige og skru på. Men fikk de av etterhvert. :D

dsc0109hq.jpg

dsc0111g.jpg

Eksosflens mellom manifold og rør til katalysator.

dsc0112ti.jpg

 

Skulle egentlig beytte intercooleren fra en 530d, men droppet denne pga størrelsen samt problematikken rundt benda på enden. Jeg vil ha rette uttak da dette er lettere å få til pent og skikkelig. Gikk derfor til innkjøp av en litt mer voksen intercooler som ble montert istedet.

dsc0113cr.jpg

dsc0114x.jpg

dsc0115h.jpg

 

Turbo montert på manifold og klart til prøvemontering.

40268711.png

 

Passet etter mye knoting, bannning og hamring. Er helt sykt trangt rundt manifold og turbo. Er kun mm marginaler å gå på. Men det går, så lenge man har nok tålmodighet. :)

dsc0130v.jpg

dsc0129qk.jpg

dsc0132dd.jpg

dsc0124ma.jpg

dsc0123r.jpg

 

Før intercooler ble montert.

dsc0121o.jpg

dsc0120g.jpg

 

Etter montering av intercooler, fangeren henger løst for å gi en pekepin på hvordan det vil bli seendes ut.

dsc0127vu.jpg

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Takker, skal prøve å være flinkere til å ta flere bilder. Skal også gå over å ta flere bilder når alt begynner å bli ferdig. Skal prøve å få tatt video også, men har kun mobilen tilgjengelig til slikt, så kvaliteten derimot er jeg ikke sikker på. Kansje jeg drar på besøk til noen som har skikkelig kamera og tar en liten video. :)

 

AnaXyd: I første omgang vil jeg bare ha det sammen og få det til å funke. Så skal jeg etterhvert undersøke hva som trengs for å godkjenne den på E85. Nå i første omgang skal jeg bestille et såkalt piggybackssytem. Dette går ut på at man kobler dataspruten sammen med den orginale hjernen for å manipulere den. Dette er en genial løsning dersom den må fjernes en gang, da det bare er å koble den fra og bilen er orginal igjen.

 

Boksen jeg har sett meg ut justeres når man kjører med pc, hvor jeg juster tenning og bensin for å få det optimalt. Mulig jeg kansje kjører den på rulla til slutt for å få ett 100% bra map, noe som er alfa omega for at ting skal være holdbart. Boksen har også muligheter for to mappinger, altså to forhåndsinnstilte map som kan byttes under kjøring. Da kan det være aktuelt og kjøre lavere ladetrykk til vanlig og heller dra på litt ekstra under spesielle omstendigheter for eksempel. Men dette finner jeg ut av etterhvert.

 

Skal ta en liten tur nedover i dag og få lagt klar litt kabler til målere osv. I morgen blir jeg opptatt med samling og middag hele dagen i forbindelse med jobb, så da vil det skje fint lite. Men satser på å få tatt unna en god del på onsdag når jeg har fått tak i delene som trengs.

 

Begynner virkelig å glede meg som en liten unge nå :p Tror dette blir tøft :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ser ut som du er realistisk og tar ting rolig, og det er veldig viktig! Sånne som tror de får 700hk med original innmat bare ved å sette på en turbo og en dumpventil ender som regel ikke opp med det de tror...

 

Så jeg liker det jeg ser, og håper det går i orden! Om du får dette godkjent, vurderer jeg å prøve på det samme!

 

Lass på med updeits og bilder det liker vi! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...