Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men hvor morro er det ikke med en turbomata bensinrekkesekser i motsetning til dieselkakling? :p Bare lyden vil jo bli orgasmisk, kombinert med et ganske greit skyv i ryggen.

 

Er jo ikke kun budsjett det går på, kommer i tillegg til å lære utrolig mye underveis, og det er morro og holde på med. Gleder meg minst like mye til å montere dette som å kjøre det etterpå. :)

 

I tillegg kommer jeg til å ha noe som ikke er så veldig dagligdags motormessig, har iallefall ikke møtt på mange 320 turbo'er i min tid.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Alt kommer helt an på bruken, kjører du som en idiot er det ikke mye som er holdbart uansett. :) Men til litt leking og normal kjøring så skal det gå greit med drøyt 1bar tenker jeg. Det krever også at alt er riktig justert og at man ikke kjører rundt med tenningsbank og andre godsaker.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Da har jeg lest mye og lenge, samt undersøkt litt med firma som driver med trimming av disse motorene. Har funnet ut mye nytt på den fronten, blant annet:

 

325 dysene jeg har liggende fløder ikke nok til mitt oppsett (160cc), og jeg må skaffe nye dyser som følder en del mer. Har funnet seks nye dyser som fløder 315cc, og som burde holde til drøyt 1bars ladetrykk. Regner med å bestille disse ganske snart.

 

I tillegg må jeg ha større bensinpumpe da verken orginalpumpa eller 325 pumpa leverer nok til dette. Kommer til å invistere i en kraftig walbro pumpe som fikser biffen. Denne blir også bestilt om ikke alt for lenge.

 

På en annen side fant jeg også ut at jeg muligens kommer til å spare litt penger på noen ting, selv om de overnevnte tingene koster litt å skaffe på nytt.

 

Så lenge mappinga er god og nøyaktig holder orginaltoppakninga til over 1bars ladetrykk. Evt kan jeg skaffe en o-ring løsning på toppen om det mot formodning skulle ryke etter hvert. MLS pakning har jeg lagt på hylla da det er noe drit å få skikkelig tett.

 

Pluggene skal holde, men dette finner jeg ut når jeg begynner. Mulig jeg kan bli nødt til å invistere i kaldere plugger pga hotspots i sylinderen eller for stor varmeutvikling, men dette skal stort sett gå greit med de orginale. Satser på at de holder jeg iallefall. :)

 

Har enda ikke bestemt meg for om jeg kommer til å gå for datasprut eller en ferdigmappa chip til oppsettet. Sistnevnte er en lettere løsning, og en anelse billigere. "Bakdelen" med chip derimot er at jeg da kun kan kjøre med det oppsettet og ikke gå tilbake til en annen innstilling, men nå er det heller ikke anbefalt å gå ned i ladetrykk når du først har kjørt med trykk en stund. Så jeg ser ikke på det som noe problem.

 

Må også forsterke clutchen hvis jeg vil at den skal vare lengre enn ei uke. :p Kommer til å bestille en lett racingclutch fra danmark som tåler det dobbelte av effektuttaket jeg kommer til å ha, greit å være på den sikre siden.

 

Med mitt oppsett og 0,8bar i ladetrykk, som regnes for driftsikkert, kommer jeg til å få en forventet effekt på ca 270hk/350nm. Jeg kommer da til å legge meg på 0,8-0,9bar, så rundt en 270 realistiske hester blir det snakk om her. Forresten kjører en annen med samme motor som meg 1bars ladetrykk nå, har holdt i over et år og holder godt enda. Det er da snakk om rundt 300hk.

 

Orginalradiatoren min skal duge, så jeg slipper mest sannsynlig å bytte den til en M3 radiator, penger spart der også. :p Oljekjøler er det ikke sikkert blir nødvendig, men blir det behov for denne har jeg uansett liggende. Kommer til å prøve uten i første omgang og følge med på målerne om det blir for stor varmgang.

 

Dropper også plana om å lade 0,5bar i begynnelsen med BTR, og kommer til å gå rett på datasprut/chip og 0,8-0,9bars ladetrykk fra første dag. Også seriøse trimmefirma som driver med trimming av samme motor som jeg har anbefaler denne løsningen. De fleste turbobygg rases ved orginal BTR og større dyser, da du kjører med for feit blanding kombinert med feiltenning, så vil det i de fleste tilfeller kun holde en uke eller to før de raser.

 

 

Ellers holder jeg på med å fikse takluka en gang for alle nå for tiden. Demonterte taktrekket i går, men måtte mekke på andre biler i dag, så fikk ikke fortsatt med mitt. Satser på at jeg kommer videre i morra og får skrudd løs og demontert takluka fra karosseriet. Teoretisk skal det kun være å ta luka ned, sette på plass den bakre løftearmen, og justere litt på wirene til luka så er den good to go igjen. Satser på at det går såpass lett denne gangen, selv om jeg har mine tvil. :p

 

Bilder kommer etterhvert, skal ta noen bilder av det udryet av ei luke i morra. Har bestilt nye pakninger og forskjellig som jeg bytter når luka først er nede. Hørte at de begynte å bli slitne da det er en del vindstøy fra luka.

 

Enda en liten edit: Har også bestilt oljetemperaturmåler så den er på vei. Mangler bare å bestemme meg for en brukbar lambdamåler som passer sammen med de andre målerne. Vanskelig å bestemme seg for noe, men blir vel enig med meg selv ganske snart. :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jepp, må prøve å få sveisa noen forsterkninger bak der, har hørt mye om dette problemet, og det er ikke akkurat en liten jobb å fikse dette hvis det først river i vei. Er også spent på hvordan bakdiffen vil holde, må få undersøkt hvilken diff jeg har, evt skaffe en 325/328 diff om det blir nødvendig.

 

Edit: Forresten har jeg holdt på med takluka i hele dag uten å bli noe klokere. Har tatt ut alt og bilen står nå helt strippet ned og uten takluka. Holdt på i en god stund å bryte og klø meg i hue uten å bli noe klok på luka. Noen ganger funker den delvis, andre ganger ikke. Noen ganger går ene arma opp andre ganger ikke. Av og til går kun ene arma bak slik at luka låser seg, så jeg kan ikke se noe voldsomt mønster i det når jeg fysisk står å studerer skinnene.

 

Har derfor bestemt at GS eller BMW skal få ta saken og fiksa skiten en gang for alle. Kommer bortover med kasetten, så det kan vel umulig bli så hinsides dyrt da jeg har gjort 85% av jobben allerede.

 

edit 2: på tide med ny mobil kansje. Når jeg kobler i usb'n så blir skjermen svart og ingenting funker. :p Haha, for noe dritt. Så da ble det ikke noe bilder denne gangen, ska ta et oppgjør med den nå, skal prøve å tvinge fram bilder fra den. Hm, og dessuten ble den jævli varm, tror jeg løper unna. :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ny update med takluka. Ringte rundt på forskjellige verksted som skulle se på takluka, men ingen hadde mulighet før tidligst tirsdag. Dette passa da veldig dårlig i og med at jeg nå kjører rundt uten takluka. Så jeg ringte like så greit til gs bildeler på bud og bestilte ei takluke som jeg håper kommer til i morgen. Bytter hele greia og satser på at det funker da. Når jeg tenkte meg om hadde det sikkert blitt dyrere å fikse den jeg hadde fra før av, da de fort hadde brukt to timer i jobb og da er det allerede gått 2 lapper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg fått skaffet et nytt kamera da mobilen slo seg vrang. Kjøpte et skikkelig speilreflekskamera denne gangen, så satser på flere bilder av oppgraderinger fremover nå. :) Greit å ha skikkelig dokumentasjon på turbobygget blant annet.

 

I det siste har det ikke skjedd så mye, men har fått pressa ei aluplate som passer i midtkonsollen som jeg skal ha målerne i. Det som gjenstår her er å borre hull til målerne i plata og lakkere den sort. Skal også få bestilt lambdamåleren så jeg kan få målerne i midtkonsollen montert. I midtkonsollen blir det ei plate med tre målere, oljetrykk, oljetemp, og lambda. Turbotrykksmåleren er hakket større i diameter enn standard 52mm målere, så den skal plasseres på dørstolpen nede ved vinduet. Litt usikkert hvordan jeg skal få løst dette enda, men det kan hende jeg må til å støpe en egen form av glassfiber, som deretter blir lakkert.

 

Ellers fikk jeg som sagt tak i ei ny takluke, og fått montert denne opp. Var litt jobb med det, måtte til med slagborr for å få ned gamleluka. Så var det å hive den nye luka oppi og skru fast, funka fjell på første forsøk og funker fortsatt plettfritt. Må si det er herlig med takluke nå i sommervarmen. Luka er sort som dere ser av bildene lengre nede, men det ser faktisk ikke merkelig ut, så jeg lar det være slik foreløpig. Nå funker den, så da holder jeg fingrene unna. :D

 

Ellers har jeg også planer om å skaffe kompressor og sandblåse- og lakkeringsutstyr. Har blekkplata fra gamle takluka som jeg tenkte å øve på. Det hadde vært kjekt å kunne lakkere mindre paneler selv da lakkering er dyrt.

 

Har også fått to målere, tok sin tid, men bedre sent enn aldri. Turbotrykksmåleren var porno rett og slett, gleder meg til å se den i bruk. :D Den andre måleren som kom var oljetempmåleren, var vanskelig å få tak i en måler som matchet de andre ganske bra, men kom over en som var i samme serie som oljetrykksmåleren, så da var den saken grei.

 

Satte også i hvite LED pærer i kupelyset foran for å sjekke hvordan det ble, og resultatet var overraskende bra. I mørke ser man ganske så tydelig forskjell på lyset, og bilen får et nyere preg. Skal få bytta de bak i tillegg da dette ble ganske pent.

 

Nye takluka montert

dsc0060k.jpgdsc0061ndc.jpg

 

Testing av kameraet

dsc0053f.jpgdsc0056q.jpg

dsc0057n.jpgdsc0059e.jpg

dsc0069i.jpg

dsc0073m.jpg

dsc0074u.jpg

dsc0078l.jpg

dsc0083d.jpg

dsc0084rew.jpg

dsc0085j.jpg

dsc0086atz.jpg

dsc0087x.jpg

dsc0092w.jpg

dsc0093i.jpg

dsc0097z.jpg

 

De nye hvite LED pærene vs de gamle halogenpærene bak

dsc0099xxt.jpg

dsc0100z.jpg

 

Lysdioden på alarmen, lyser blått noe som er litt stilig i forhold til vanlig rødt lys

dsc0103j.jpg

dsc0105n.jpg

 

Turbotrykk og oljetrykksmåler

dsc0109c.jpg

dsc0112.jpg

 

Boost controller med masse tilkoblingsmuligheter. Fulgte med turbotrykksmåleren. Må si det oset kvalitet av måleren da jeg pakket den opp, var litt dyrere enn de gjennomsnittlige målerne men det var iallefall ikke noe jalla når jeg pakket det opp.

dsc0114g.jpg

dsc0115i.jpg

dsc0118oyz.jpg

Lenke til kommentar

Går ikke så fort fremover for tiden, går hovedsak i å skaffe deler. Siste måleren er på vei (lambdamåler og bredbåndslamda), så da kan jeg i det minste sette opp målerne i bilen i mellomtiden. Ellers må jeg som sagt samle deler og montere alt samtidig. Skal også forhøre meg om datasprut, så får jeg avgjøre om det blir chip eller sprut, litt usikkert der enda.

 

Satser på å begynne om ikke alt for lenge med turbokonverteringa, men det blir mest sannsynlig ikke før uti juli tipper jeg.

 

Så skal jeg så snart været tillater det støpe nye øyelokk i glassfiber, samt muligens støpe holder til turbotrykksmåler i glassfiber i tillegg. Turbotrykksmåleren er hakket større enn vanlig målere, så jeg må lage til noe egenprodusert om jeg skal få det til å passe.

Lenke til kommentar

Dette prosjektet likte jeg, dette vil jeg følge mer med på.

 

Jeg hadde gått for Dataprus som folk flest kaller det med en gang, Autronic SM4 eller noe lignende, koster ikke så alt for mye, og man kan overføre det til annenbil/prosjekt senere.

 

Når begynner denna turboen å go ladetrykk på registeret da?

Merker du at spool-up tiden ifra du gir på til ladetrykket kommer?

 

Jeg vet som noen som har såpass bra turboer at de alt får 0.8bar ladetrykk alt ved 1900rpm på en 1,9 liters rekke4 otto motor :) (Porta turbo, topp og en del costom rør i det oppsettet for å flowe bra.)

 

Hardu noen før og etter prestanda på bilen til oss? (før/etter torbolading og ved hvilket ladetrykk)

 

Stå på, du virker som en ganske pirkete kar som ikke liker patentbånd og strips løsninger. :)

Lenke til kommentar

Skal ta en samtale med en som kan en del om datasprut når han fikk tid, kansje det blir i løpet av denne uka eller neste uke. Så da gjenstår det å høre hvilket tilbud han har, men det blir uansett dyrere med datastyring enn chip. Fordelen med datastyring derimot er som du sier at det kan overføres, og om ladetrykket skal endres kan jeg bare justere den på nytt. Chip derimot kan kun mappes en gang, og dermed må chippen selges og ny programmeres dersom noe vesentlige endringer skjer.

 

Når jeg får ladetrykket aner jeg ikke, umulig å si. Blandingsforhold, kompresjon, trykkrørdimmensjon, spool up tid på turbo og masse småting virker inn på når turboen begynner å lade. Jeg håper iallefall at jeg ikke får for stort turbolag, men skjer det kommer jeg først til å sette inn strupinger på trykkrørene, evt bytte til en annen turbo dersom det ikke holder. Jeg har et ønske om at den skal begynne å lade på 3000rpm, da slipper jeg at den ligger inne på normal kjøring slik at bensinforbruket blir skyhøyt. Men dette tar jeg når den tid kommer, satser på at det funker greit nok.

 

De som får ladetrykk på 1900rpm har vel gjerne små lavtrykksturboer kansje? De lader relativt tidlig men kan da gi seg på 4500rpm. Derfor er dette ikke ideelt for min rekkesekser som er seigere i bunn og krever litt turtall for å våkne til live. Jeg må derfor bruke en høytrykksturbo som begynner å lade på 3000+rpm og holder full peis ut til 6500-7000rpm.

 

Kommer også til å ta en del før og etter ytelsestester. Har også planer om å benke bilen når jeg er helt ferdig, så vet jeg nøyaktig hvor mye den yter. Kommer vel til å merke mest forskjell på 70-140 tester osv, 0-100 blir vel bare spinninga med turbo'n. :p

 

Strips er til for å brukes på ledninger, ellers er det fyfy. :D Skal det gjøres, så skal det gjøres skikkelig med en gang. Kommer ikke til å stresse og ta lettvindtløsninger for å få det kjapt ferdig, skal legge alt opp skikkelig fra første stund. Har sett mange eksempler på hastebygg, og de er som regel ganske shabby og får masse småfeil etterhvert.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Kompisen min som har 0.8bar ladetrykk ved 1900rpm har nok høytrykksturbo, den fortsetter å lade til 1.7bar ved 5000-7800rpm :)

 

En god test jeg pleier å teste med er akks i lang ganke bratt oppoverbakke, slik at man får litt mostand til motoren, er en bakke jeg bruker i området her som referanse-bakke.. en golf2 gti 16v (140hk) klarte ca 140 opp den bakken før den måtte bremse på toppen. (ikke min bil, jeg satt bare på jeg)

 

det som er greit er å finne en lignende bakke til eget bruk, og se om mods du gjør har noen merkbare inspill..

0-100 sprint i dag er talentøst, det forteller veldig lite om hvordan kreftene leveres og om man får de ned i bakken.

 

Men som regel så er mer reelle tester som 70-140 noe man faktisk kan finne på å bruke i hverdagen være greit å ha før/etter tid på. er ikke vits i å feks si at bilen bruker 9 sekunder til 300, når man aldri får kjørt så fort. :p

 

Men best å ta slikt på lukka områder, tør knapt å holde stram wire lenge i trafikken nå til dags jeg, er jo så dyrt og gnaske farlig med tnake på alle de andre uforutsigbare trafikanene.

 

Men det blir morro å se vidre hva som skjer med prosjektet ditt fremover. Artig å føgle med syns jeg, så kan det hende jeg fåre lyst til å fortsette på mitt prosjekt om jeg skule gå lei engang. (inspirasjon er bra saker.. )

Endret av Shadow_iX
Lenke til kommentar

Såpass, hva slags motor er det han overlader? Han lader litt mer enn jeg hadde tenkt, jeg skal kun kjøre med maks 1bar ladetrykk siden det er orginal innmat jeg tukler med. :) Tror det hadde blitt stress om min hadde bynt å lade på 1900rpm, hadde ligget på langt over litern på mila på finkjøring da. Det som er med E36 er at de er ganske høyt giret orginalt, så det er ikke uvanlig at jeg ligger oppunder 2500-3000rpm på motorveien, så derfor synes jeg at det hadde vært ideelt at den begynte å lade rett før 3000rpm. Da får jeg ladetrykk om jeg girer ned til 4. eller 3. og trenger å dra på, er ikke vits at turboen ligger inne når jeg cruser på motorveien som sørger for et bensinforbruk på 1,5l på mila. Men det er nå bare min mening, jeg vil ha bra trøkk når jeg virkelig skal dra på, og bensinforbruk som før når jeg kjører normalt.

 

Etterhvert kan det hende at jeg må bytte bakdiffen også, hvis den jeg har nå skulle ryke etterhvert. Da skal jeg i tilfellet få skaffet en som har større utveksling så jeg får ned turtallet litt.

 

Kommer sikkert til å teste motbakke også, kun meg i bilen og full tank, så får vi se hva den klarer før og etter. :D Eller 60-140 i 3. og 4. gir før og etter. 0-100 blir alt for mye tilfeldigheter, hjulspinn, og ikke minst hvordan starten blir har enormt å si. Derfor blir det vanskelig å direkte sammenligne på den testen.

 

Skal jeg ta disse testene så kjører jeg selvfølgelig ikke på fullpakka motorvei midt på dagen, da blir det evt en litt avsidesliggende landevei som det ikke er trafikk på for å teste. Har brent meg på fart før, så den smellen går jeg ikke på en gang til. :p

 

Gleder meg selv stort til å begynne, klør i fingrene hver gang jeg tenker på det. Satser på å begynne uti juli etter plana iallefall, har satt av litt ferie til da, så håper alt order seg til den tid.

 

Ellers er det ikke så veldig mye som mangler i grunn. Mangler nye dyser, og bensinpumpe. Er enda litt usikkert her om jeg virkelig trenger kraftigere bensinpumpe i og med at dysene er såpass store, men mulig jeg bestiller uansett så er jeg sikker. Utenom det så er det stort sett kun stålfletta slanger til olje tilførsel og olje retur til turbo samt tilhørende nipler, flexiledd til eksos, forsterka clutch og chip/datasprut. Ellers kommer det sikkert et og annet småtteri utenom underveis, men dette er iallefall det som jeg må ha som mangler som jeg kommer på akkurat nå.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Brian, enkel løsning på nårskaljeghatrykk-problemet: manuell av / på-bryter for turbospjeld.

 

EDIT: F.eks en liten trykkbryter bak rattet, eller en under gasspedalen som trykkes inn når den er i bunn / nær bunn.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...