Brian Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Ja, det er en helt grei jobb som ikke krever et hengerlass med utstyr. Men det er litt trang når du skal dempe helt fremst inne i fremdørene. Hvor mye dempa du av bilen? Etter plana skal jeg dempe alle dørene og hele plata bak baksetene og under subben. I tillegg skal jeg legge litt rundt takluka når jeg skal ned med den til våren. Har også vurdert å legge litt i gulvet, så jeg får se hvor mye dempemateriale jeg har igjen etter at alt det andre er dempet ferdig. Er forresten veldig overrasket over at det ikke er noen ulyder i bilen. Selv hvis jeg peiser på med subben er det ingen knake eller knirkelyder noen steder. Ikke har jeg noen ulyder i høyttalerne heller, så jeg har tydeligvis lagt kablene strategisk riktig. Ingen vibrasjonslyder i hattehylla med de nye høyttalerne, noe som jeg har lest er veldig vanlig. Så ja, det funker. For tiden står det litt stille da skikkelig trøndervær samt annet opplegg tar opp all tiden. Men hvis alt går som planlagt skal jeg muligens få begynt å se på dørtrekkene i dag. Venter også på frontsettet enda, ble noe krøll med paypal som er fikset nå, så forhåpentligvis blir de sendt i natt. I tillegg har jeg lagt inn en bestilling hos koed, og den ankommer vel ikke før rett over helga sikkert. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hmm, vi dempet dører, under bakseter, hatthylle (over og under) bakluke og bagasjerom tror jeg. Dette var på en coupe da. Gikk greit inni dørene når jeg har litt tynne hender. Blir noen kutt og rifter, men det heles. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Hehe, ja det er veldig trangt enkelte plasser. Jeg kutta meg opp flere ganger på hver eneste finger, og langt oppover armene. Nesten så folk så rart på meg da jeg kom med fullt av sår overalt på hendene. Fikk ikke gjort noe ute på bilen i dag, med tanke på ekstremvarselet når det gjelder været. Blåser som bare juling ute og det snør vannrett. Så jeg har tatt av dørtrekke og tatt de med inn. Så nå holder jeg så smått på å pelle av plata med skinntrekket på, og allerede har det kostet et saftig sår. Platene er festet med plasttapper som er smeltet og forseglet til det andre trekket, så det er litt pain in the ass å få de av. Deretter skal jeg plukke av "skinnet" og pælme det ut vinduet. Skal levere de inn og få det gjort av noen som virkelig kan det, og mens jeg er i gang skal jeg få de til å trekke de opp på nytt i skikkelig skinn og ikke det som er på fra før. Tar ikke sjangsen på å begynne med det selv siden jeg aldri har jobbet noe med skinn før, og vil gjerne at det ser best mulig ut, og ikke minst holder seg på plass. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Om det er en liten slett flate som skal trekkes, klarer du dette fint selv! Kjøp deg vinyl og SKIKKELIG kontaktlim, og kjør på. Anbefaler kontaktlimet de selger på Installbay! Det er ganske morro å se på dørtrekkene og være stolt av sitt eget arbeid! Endret 20. november 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Ja, jeg vet, har egentlig lyst å gjøre det selv også. Men jeg trenger å vite hvordan det gjøres. Jeg skal ha skinn på dørpanelene da det er skinn ellers i bilen, så hvordan er skinn å arbeide med? Trengs det oppvarming av skinnet og strekke det på plass, eller er det bare nok å påføre lim, og legge skinnet på riktig plass og ta det i seksjoner? Altså ta hver jevne overflate etter tur mens jeg påfører lim underveis. Vil det være tilstrekkelig å legge skinnet på plass med lim under og sitte å holde hardt en stund så sitter det? Eller er det nødvendig å legge det under press over natta? Har lite tilgang på ting å legge i press med, finner nesten ingenting som passer. Hvilken lim treger jeg, noe spesielt merke/navn? Og hvor kan dette kjøpes? Kan like så godt stikke ned i byen å kjøpe lim istedet for å bestille derifra når det kun er limet jeg skal ha. Hvor kan jeg også få skaffet skinn i Trondheim hvis noen vet? Endret 20. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg har prøvd to forskjellige kontaktlim. Det ene er fra biltema, og fungerte helt greit. Men, det er et helvette å jobbe med til tider, og klumper seg MEGET fort! Det andre limet er fra Installbay.no, og dette var jo drømmen i forhold. Det skal lite til før det klumper seg, og det sitter bom fast! Det er mye som spiller inn når du skal ha lim på dørtrekka dine. Har du brukt billiglim, det er sommmer, sola steiker rett på dørtrekka dine. Billiglimet begynner gradvis å smelte og slippe tak, og dørtrekka vil etterhvert se helt jævlige ut. Det er med andre ord viktig å ha et lim som tåler masse varme. (Du har vel brent deg på varme dørtrekk før, har du ikke? Det er vel fort 60-80grader når stola står på litt) Limet fra Installbay har dem brukt i mange år, og det er akkurat dette limet gutta bruker for å lage sine mesterverk som de vinner med i NM, EMMA og alt det der. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe det limet, da det er mye bedre. Det koster rundt 300kr literen, og det på Biltema koster 150 eller lignende. Ang. kontaktlim, så er det slik at du skal smøre et jevnt lag utover begge flatene du skal lime sammen. La limet tørke på hver flate i minst 10 min(du skal kjenne at limet ikke er klissete, men tørt) Når dette er gjort, er du klar for å lime de sammen. Limet fungerer slik at om du setter flatene mot hverandre, så sitter det. Du kan rive det opp igjen om det ble feil, men dette bør ikke gjøres mer enn max 2 ganger for limet blir dårligere for hver gang. Om dørpanelet er slett og fint å trekke (slik at du lett kunne ha dratt et stoff som ikke er særlig tøyelig rundt det, og at det blir pent) så klarer du det helt sikkert på første forsøk! Og ang. skinn. I BMW bilder så passer denne vinylen ganske bra: http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=341 Du kan spørre Installbay om prøve på de forskjellige vinylene dem har! (4 forskjellige) Vinylen koster litt per meter, men den er så lett å jobbe med at det er det verdt! Jeg har prøvd å trekke andre ting enn den vinylen der, og det er et reint helvette! Vinylen er meget strekkbar når den er i romtemperatur. Om det er noen former som den blir vanskelig, kan du varme den enda mer opp med varmepistol. (Super-stretch!) Her er forresten limet: http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=697 Ble litt langt det her, men håper det var greie tips! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Jeg skal iallefall holde meg LANGT unna biltema når jeg skal velge lim til trekkene. Jeg foretrekker at det sitter første gangen. Tenkte hvis de solgte lignende skikkelig lim i byen så kunne jeg bare stikke ned og kjøpe det med en gang. Men det bør vel gå greit å vente over helga på lim og stoff. Tipper den sorte vinylen du linka til har samme farge, så ialelfall slik ut på bildene. Men om de skulle ha en nyanse forskjell fra dørpanelet så har ikke det så voldsomt å si, kan kansje bli litt pent også. Har et bilde av ene dørpanelet foran her, panelet er todelt, og du ser sikkert hvor den er delt. Det er kun den delen som dekker dørhåndtak og den justeringspad'en og videre bakover. Nå har skinnet sluppet taket litt så hjørnene på panelene er litt mindre markerte enn de skal være, men tror ikke det skal være noe veldig problematisk. I tillegg har jeg jo det skinnet jeg tar av som en ca mal. Det vanskeligste regner jeg med blir den lange svingen i forkant, men da er det bare å snitte små trekanter på baksiden og strekke det til. Har litt lyst på skinn også, men hvis det er noe herk å legge i forhold og vinyl og ser likedan ut, så kan jeg godt gå for vinyl istedet. 1liter lim er vel nok til alle fire dørene? Det er vel ikke nødvendig å klæsje på med lim? edit: Kom frem til at jeg sikkert ikke trenger mer en drøyt en meter, 1,5m burde være mer enn nok. Det er jo tross alt 140cm bredt for hver meter. Endret 20. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Tror den døra er absolutt grei å trekke! 1 liter tror jeg holder akkurat til alle dørene ja.. Du hadde sikkert klart å trekke med skinn der også, men hvorfor denne fetishen for skinn? Skinn er dritdyrt, tåler mye - ja, lett å vedlikeholde, men det er akkurat det samme for vinylen også.. Og det er få biler som faktisk har skinn i dashbord, dørtrekk osv. Det går for det meste i vinyl! Det er ihvertfall en jobb som er litt morsom i ettertid, om du har fått det til. Jeg husker jeg stod alene og prøvde å trekke om dørtrekka mine, men det ble jo et helvette enkelte steder. Og i den situasjonen er du rimelig pissed off! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Tenkte bare på skinn siden setene etc er i det. Men går for vinyl istedet, orker ikke å pådra meg hjerteinfarkt når jeg sitter der og brøler og banner høylytt over hvorfor det helsikkes trekket ikke vil ligge skikkelig på plass. Får slenge inn en bestilling i løpet av kvelden tenker jeg. Tar litt tid å få det gamle trekket av panelene også, sitter som støpt enkelte plasser. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ja, den følelsen er ikke noe god skal jeg si deg.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Får man ikke ordrebekreftelse med en gang? De har iallefall trekt beløpet fra kontoen, men det er ikke kommet noen ordrebekreftelse eller noe i ordrehistorikken. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det skjedde med meg også, men det er bare å sende dem en mail og si ifra! Er noe feil med nettbutikken dems tipper jeg.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Ahhrg, det vil ikke sitte i noen av hjørnene. FÅr det bare ikke til å sitte, har prøvd med lite lim, mye lim, stå på hjørnene i flere minutter etter at jeg påførte limen, men det bare siger sakte med sikkert tilbake etter noen få min. Spesielt til høyre for dørhåndtaket har den en sterkt tendens til å ikke ville sitte. Noen forslag? Blir det bedre hvis jeg legger skinnet ned den kanten kansje? Nå la jeg den store flata først, og prøvde deretter på hjørnene oppover. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Har du påført lim på begge flater? Altså på selve dørtrekket, og baksida av vinylen? Du skal påføre en liten mengde med enten pensel eller trykkluft. Sistnevnte er dog det beste, men få som har muligheten til det. La det tørke i 20 min slik at limet kjennes HELT tørt ut. Når det er det, kan du prøve igjen, og muligens varme opp vinylen med varmepistol. (Pass på å ikke sikt over lengre tid på ett sted på vinylen da den smelter fort. Det beste er å varme opp på baksida. Lykke til! Det er veldig vanskelig første gangen! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Altså la limet tørke før du legger på vinylen? Er det bare jeg som misforstod setninga? Smørte på begge flatene ja, men jeg observerte det slik at limet i hjørnene hadde en tendens til å skli unna og legge seg rundt da jeg presset ned i hjørnet. Varmet opp vinylen litt i går og fikk lagt det på plass enkelte steder. Får se når jeg kommer hjem i dag hvordan det ser ut. Regner med at noe har løsnet igjen. Skal prøve å varme opp vinylen på baksiden denne gangen før jeg legger den på. Er det nødvendig å strekke vinylen veldig når den legges på, eller er det bra nok om den bare legges på? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Limet skal være knust tørt når du legger på vinylen ja.. Det nok det du gjør feil, for når du gjør det riktig så sitter det limet noe inni he**ette. Du trenger ikke å strekke ut så mye før du legger på. Ser ut som du har gjort det ganske riktig, utenom limet... Lykke til! Det blir nok bra! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Ah, *klaske seg i panna*, da er det jo ikke rart det ikke ville sitte. Var ikke klar over det, virker litt rart at det skal være helt tørt. Skal jeg også varme opp vinylen før jeg legger den på da eller? Eller er det nok å bare legge den på med romtemperatur? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Smør på lim, la det tørke og like før du skal slenge på vinylen varmer du den opp på baksida med varmepistol. Da er den MYE enklere å jobbe med. Du kan legge den på med romtemp, men da er den ikke like stretchy. Virker ulogisk at man skal la limet tørke ja! Men sånn er det kontaktlim fungerer. Det er litt tricky når det sitter BOM fast med en gang du legger flatene mot hverandre, så vært obs på det. Ikke "sleng" vinylen rundt, da den limer seg med en gang nesten permanent når den trekker en flate med kontaktlim påsmurt. Bare spør, jeg stiller meg til rådighet! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Hm, litt ulogisk ja, men etter å ha prøvd det i praksis er det noe helt annet. Smørte på limet på nytt på trekk og deksel, venta til jeg kjente det var nesten helt tørt, kun en liten anelse klissete, og slenge på vinylen. Strekka, pressa og la til rette og det satt på første forsøk, fantastisk! HAr vært ute hele dag, så har kun fått tid til å gjøre ferdig ett dørtrekk, og skal straks begynne på det andre. Håper også dette blir ferdig i kveld, og kansje ett til hvis alt går på skinner. Var faktisk litt morro når jeg fikk det til. Endret 28. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hehe.. Herdetiden på limet er vel et par dager, så du vil merke at det blir bedre etter en stund! Blir liksom litt mer fastere. Men ble resultatet bra? Du må komme med bilder! Morro å se nye bilsalmakere vøtt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå