SvennAndre Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Vet rett og slett ikke om jeg tørr å ta bilder nå til helga, i frykt for å falle helt pladask! Det kan bli dyrt for min del Mulig vi må utsette til søndagen, må og se ann været litt. Samt, får du til å stille med shina bil? Hvertfall vasket, ren og pen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Gjorde genistreken med å legge igjen alt av poleringsutstyr hjemme, så jeg har ingenting her. Eneste utvei må bare være å kjøpe noe halveis jalla vaske og poleringsutstyr fra biltema el, liten vits å kjøpe dobbelt opp. Men så er det jo en bruksbil, så litt vanlig brukslort og støv på den må regnes med. Endret 25. september 2008 av Brian Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Km stand trenger ikke å ha så mye å si så lenge bilen er behandlet normalt og vedlikeholdt. Men når den har gått såpass langt kan kansje slitedeler begynne å melde pass, hvis de da ikke har blitt byttet. Jeg har sett folk som har lagt ut E36 som har gått både 400k og over det, så rekkesekeren er litt seigliva. Om den vil vare lenge kommer mest an på deg som sjåfør, hvordan du kjører den og vedlikeholder den, samt flaks/uflaks selvfølgelig. Ja, det er en sinnsykt deilig lyd når du kommer på turtall, iallefall med effektanlegg som er et must på denne bilen. Trenger ikke å gi på like mye for å få like rå lyd da. Min brummer ganske dypt og kraftig fra tomgang opp til 3000, hvor det etterhvert går over til brøling og etterhvert åpenbares sekserhylet som synger i kor med brølinga. På 6000rpm brøler og hyler det ganske høyt, og jeg blir sittende å glise fra øre til øre. Den er litt halvdau før 3000rpm, hvor den begynner å dra, og over 3500 til 6000 kommer alt (eller 6500rpm om du liker redline racing). Som sagt vil den holde lenge om du ikke har sprengkåt høyrefot 24/7, noe jeg regner med at du har i og med at du er 18. Men, de tåler ganske mye juling, og det skal litt til får å havarere. Husk at det ikke er nødvendig å gi på HELE tiden. Hvis du drar den ofte opp på høyt turtall og ned igjen hele tiden, kan det over tid få stemplene dine til å fly ut motorblokka. Skjedde faktisk med en som grisekjørte så inni granskauen med en 728 han hadde, fikk hele knyttneven inn i motorblokka der stempelet hadde skutt i vei. En annen ting som er utsatt er ventilene, etterhvert vil den begynne å tikke noe sinnsykt, noe du vil få problemer med ved et evt salg. Jeg kjører ikke min hardt, og kan derfor ikke si hva som vil gå istykker først. På kald motor prøver jeg å kjøre så skånsomt som mulig, aldri over 3000rpm uansett, og gir på litt roligere enn når den får driftstemperatur. Til gjengjeld har jeg ingen ulyder, ingen tikking, og alt går som det skal. Eneste gangen jeg faktisk gir på er aksfeltene ut på motorveien, da er jeg derimot snar å dra ut andre og tredje, men ellers er det lite egentlig. Pass godt på den så vil den gi mye tilbake, finnes alt for mange rævkjørte bmw'er rundt omkring, så ikke la din også bli en av de. hehe Ja, den 318`n som jeg hadde var rævkjørt av en før meg, tikka noe så inst i hampen. Derfor jeg solgte den. Kjøpte den for 10 000, fiksa litt på den og solgte for 29 000 Er ingen tikking i den jeg har nå, bare litt skraping når den er kjørt litt hardt, høres ut som det er kjedet inni der eller noe som skraper. Usikker på om det er jeg som har påført bilen den ullyden, eller om den var der før jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Skrapelyder? Hørtes ikke bra ut. Hvor kommer skrapelyden fra da? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Skrapelyder? Hørtes ikke bra ut. Hvor kommer skrapelyden fra da? er ikke veldig høye skrapelyder da. De kommer fra den nederste delen på motoren. Om jeg husker riktig, har ikke bilen akkurat nå, så får ikke sjekka Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Og bilen din skraper fortsatt videre? Har prøvd å strukturere førsteposten litt, så har gjort noen små forandringer der, blant annet aksjonsliste. Det i orange vil bli bestilt i neste uke. Vrom, vrom Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Fin bil! Bilder under panseret? Nå mangler du bare litt LED lys i skiltlysene dine.. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Fortsatt like pen den E36`en din, godt å se Lenke til kommentar
Atald Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Hvor langt har den gått nå? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 AnaXyd: Skal prøve å få ordnet et par bilder i morgen. LED lys i skiltene er ikke noe jeg kommer til å ta nå i tilfellet. Atald: Rundet akkurat 210k. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Har oppdatert førsteposten litt med aksjonsliste. Bestemte meg for at en gang for alle skulle brekket fikses da jeg la om til vinterdekk. Brekket tok ikke i det hele tatt rett før jeg fiksa det. Jekka opp hele bakenden og stremte vaierne helt fra brekket i bilen og til håndbrekk-bremsen i navet på bakhjula. Justerte og fiksa opp, og nå er det 3 knepp og bilen står bom fast. Tok også et tak med å fikse midtarmlenet. Forrige eier har ikke brydd seg med å fikse det så han har bare skrudd det fast og omtrent ødelagt håndbrekklyset. Så jeg tok det opp og kutta og dremla bort litt så den fikk klaring. Mulig jeg må bytte føleren likevel da den er voldtatt fra før, og har dårlig kontakt. Så var det tid for pakker igjen. Tenkte jeg skulle vente, men legger ut en teaser før jeg stikker ut. Får se om jeg får gjort noe med det i helga muligens. Og pakkene inneholdt: Crimestopper CS-2002DP II (Alarm + fjernstyrt sentrallås) Dynamat Extreme 36' Bulk Pack (Dempematter) Infinity Kappa 692.9I (Bakhøyttalere) Infinity Kappa 60.9cs (Frontsett) Hifonics ZXi 8006 (Forsterker) Hifonics HFi 12D4 (Sub) Sub Box American Accessories Power Kit (Kabler) Flere bilder kommer senere i helga. Enjoy. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Har da kommet litt på vei, har hatt litt problemer og forsinkelser underveis så det tar litt lengre tid enn jeg trodde. Til nå har jeg fjernet og montert bakhøyttalerne, samt tilpasset og fått på plass adapterne til bakhøyttalerne. Lagt opp signalkabel og strøm til forsterker, og dempet begge husene til mellomtonene foran. Har fjernet dørtrekkene foran og holder på å legge opp kabler til diskant og delefilter i døra. Har også begynt å dempe ene døra. Gikk blant annet tom for kabler og div annet småting jeg trenger, så i morgen blir det enda litt handling. Går en god del meter med kabler merka jeg. Bakhøyttalerne var litt småstress å få på plass, måtte kjøpe i noen M6 bolter med låsemutter og lage en litt hjemmemekkløsning for å få festet det (legger opp bilder etterhvert). Men dæven så den funker, tror ingen gidder å stjele de da de skal slite ganske bra for å få de løs. Tok også sin tid å dempe husene til mellomtonene foran nede ved gulvet. Utrolig mange kriker og kroker, måtte sitte å kutte småbiter å stappe her og der innvendig hele dagen. Høyttalerne jeg kjøpte nå er dessuten 6,5" og ikke 5,25" som satt i orginalt. Så det er helt sykt på håret at det går med tanke på klaring i dybden. Prøvde å sette den litt inn etter at jeg hadde lagt ferdig dempematter og festering. Bak elementet kan jeg banne på at det ikke var mer enn 1mm klaring, eller at den så vidt var borti dempematta i bakkant. Jeg tenkte også på å bygge ut elementet litt, men har ikke noe å gjøre dette med, og i tillegg er det veldig liten klaring utover da plastdekselet som skal utenpå har marginal klaring. Men jeg kommer til å prøve å montere og høre hvordan det blir. La også opp kabler fra kupeen til døra, og bare det var et kapittel i seg selv. Å få trødd høyttalerkabelen gjennom den gummistrøpa var jammen ikke bare bare. Men etter mye om og men og noen upassende gloser fikk jeg de igjennom, og resten gikk lett. Delefilteret passet perfekt i bunnen av døra og ligger helt stødig fast der. Sikkert maks 1mm klaring tilsammen på begge sidene, men jeg kommer uansett til å lime den litt fast så den ikke flyr rundt inni der. Var også litt heldig med pyntelistene da jeg la høyttalerkablene, klarte å vippe kablene under pyntelista der det er et lite tomrom nesten hele veien, så jeg slapp å demontere interiøret hele veien iallefall. Så det som gjennstår er å montere mellomtonen foran, samt montere og tilpasse diskant i dørpanelene, og dempe ferdig begge fremdørene. I tillegg gjenstår det litt kabeltrekking i dørene til delefilter, og diskant/mellomtone på begge sider foran. Deretter gjenstår det å legge opp kabler til bakhøyttalerne og koble alt sammen på forsterkeren, og det skal være klart for en test. Kommer til å være spent på om det funker i det hele tatt første gangen, og hvor mye ulyder jeg får med tanke på vibrasjoner osv. Men får håpe på det beste. Frontsettet, litt større og mer skikkelig enn orginalt. Forsterkeren Sub'en. Også veldig spent på hvordan denne låter. Fronthøyttalerne som stod i bilen, ganske slitne saker og sikkert gått på overtid i et par år. De er iallefall helt ferdige, og jeg skjønner nå hvorfor jeg slet med at lyden forsvant på ene siden av og til. Et par bilder under demonteringa, bilen ser helt bomba ut innvendig. Deler og verktøy ligger overalt. Baksetet måtte løsnes for å komme til med kabeltrekkinga, og bagasjerommet, ja, det ser iallefall bomba ut. Bilde av ene mellomtonehuset foran som er ferdig dempa. Sleit litt med at også dreneringsslangen for takluka gikk forbi inne i huset der, så jeg måtte også sørge for å få den ut av veien. Døra helt nedstrippet og klar til demping og montering av delefilter. Delefilteret ligger pent på plass nede i bunn i døra. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Har kommet litt lengre, men har igjen støtt på mange småproblemer som forsinker prosessen. Blant annet er det helt utrolig trangt i kabelkanalene ut i dørene, og det er der mesteparten av tiden går bort. Mye lirking og prøving og feiling. Bolter som ikke vil opp, plastdeksler som sitter som limt osv. Men jeg begynner å se en ende på det etterhvert. Har nå lagt opp kabler og gjort klar delefilter med kabler i begge dørene. Har dempa ferdig passasjerdøra 98% nå, mangler bare et par småflak. Men for en forskjell, all skrangling og blekkskrangling er helt borte. Når jeg lukker døra smeller den i lås med en kvalitetslyd mens bakdøra skrangler siden den ikke er dempa enda. Selv når jeg setter nøkkelen i dørlåsen får jeg en helt annen lyd, føles straks som om bilen er mye nyere og dyrere. Ble iallefall imponert over forskjellen, og er ikke skuffet så langt. Gleder meg til alle dørene er dempet og dørtrekka er på igjen, blir spennende å høre støyforskjellen. Ellers må jeg lage litt køstom på høyttalerfestene på ene siden. Høyttalerne er festet i en aluminiumsring som ligger rundt hullet i karosseriet, og siden elementet er større enn orginalt er det nødvenig å benytte denne. Ble en konflikt med blant annet armen for å åpne panser, ikke mye det var snakk om, men nok til at det ikke passet. Så da blir det en kjapp tur med dremelen og sneie bort litt. Måtte også kutte skruene da de var ganske mye lengre enn jeg hadde plass til. Så når dette er gjort på begge sider foran og høyttalerne er montert, er det bare å koble opp bakhøyttalerne og det er klart for en testkjøring uten sub. Ble litt for fokusert og opptatt med det jeg holdt på med, så jeg tok ikke så masse bilder. Men uansett er det meste skult kabling, så ikke så fryktelig mye spennende å se. Delefilter på høyre side ferdig koblet opp. Fant ut at denne gikk på håret unna vindusarmen også. Så litt bilder av døra som er så godt som ferdig dempet. Skal bare legge litt mer rundt motoren, slik at den blir mest mulig stille. Skal prøve å huske på å ta masse flere bilder på neste oppdatering, og ikke minst masse bilder etter at alt er ferdig. Skal reise bort i morgen, så jeg får ikke gjort noe mer tidligst torsdag kveld hvis jeg ikke kommer så fryktelig sent tilbake. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Se her ja! Flere som går veien med demping! Detta blir bra! Det er en enorm forskjell, og det er synd produsenten ikke tar seg råd til å smelle på ett lag med dempematter i dørene. Gled deg til du får på dørtrekkene igjen, for da merker du forskjell! Skulle gjerne ha prøvd samme bil som jeg har, bare udempet for å legge merke til forskjellen selv igjen.. Endret 11. november 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
KKake Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Må si det er en flott bil du har Har alltid hatt en forkjærlighet for E36-ene, og tenker nok det blir en 318is E36 på meg om to år, når jeg endelig kan skaffe meg bil. Noen ting jeg bør være obs på når det gjelder BMW (E36)? Vet at toppakkninga er litt beryktet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Liten oppdatering. Har koblet opp alle høyttalerne til forsterkeren og gjort div småarbeid i dag. Fikk ikke tid til noe mer. Skulle prøve å fyre igang anlegget, men forsterkeren var det ikke liv i. Sto å klødde meg i hodet en liten stund før det gikk opp for meg. Jeg hadde ikke koblet opp remote ledninga i cd spilleren, kun i forsterkeren. Men dette skal jeg fikse i morgen og ta en testrunde. Fikk ikke tatt noen bilder da det var så mørkt ute, skal ta og legge opp en del bilder i morgen. Men jeg har støtt på et annet problem, og etter mange mange timers prøving og feiling samt tilpassing, så har jeg konkludert med at det rett og slett ikke er plass til 6,5" fremme. Ikke mye det er snakk om, men det er akkurat at det ikke går, selv etter en del modifikasjoner. Så det ser ut som jeg må bestille opp et nytt 5,25" frontsett istedet. Så da er det et sett ubrukte infinity kappa 60.9cs til salgs billig folkens. Regner med å få testa anlegget en runde i morgen, og dempa ferdig iallefall en dør til. I tillegg har jeg tenkt å koble opp sub'en, og lage til litt custom festemetode for diskantene. Har tenkt å prøve så godt jeg kan å beholde det orginale dekselet foran diskanten da jeg vil ha det pent og anonymt. Men får se hva jeg rekker over i morgen. Håper på å få bestilt nytt frontsett i løpet av morgendagen, så er det vel sikkert ikke så alt for lenge til jeg har det i hus og montert i bilen. Kong _Kake: Det du bør passe på er blant annet rust, sjekk i nedre del av bagasjelokket, åpne det og sjekk om det er rust der. Typisk rustplass på E36. Sjekk også rundt jekkfestehullene, og rundt hjulbuene i motorrom da dette er typiske rustplasser. Ellers er det vel bare å kjenne på hvordan bilen oppfører seg. Pass også på at bilen ikke har mye ventiltikking, kan i noen tilfeller tyde på hard kjøring. Test også diffen, kjør sakte rundt ved fullt rattutslag og hør etter små dunkelyder eller lignene fra diffen, hvis det skjer har du snart en havarerende diff og prutningsmonn. (vet ikke om denne testen funker på 4wd da, men på bakhjulstrekk funker det iallefall).Sjekk også at takluka funker, ikke bare spør om den funker men kjør den frem og tilbake flere ganger og hør etter ulyder og se til at den funker. Feil her kan være blant annet at bakre og/eller fremre løftearm er brukket noe som er en enkel sak å fikse, men det kan også være mye mer kompliserte problemer. Ellers er det bare å bruke fornuft og se etter alle andre vanlige mistenkelige ting. Mitt inntrykk er at E36 mest er plaget av små irriterende feil. Som dørtrekk som knirker besatt, heldigvis skal jeg ta alle dørtrekka mine nå så jeg blir kvitt den helsikkes lyden. Endret 14. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Da er iallefall nytt frontsett bestilt og på vei. Kobla opp subben i dag og så langt er jeg iallefall fornøyd, god punch i bassen og ikke så blaut som noen andre 12" jeg har hørt før. Prøvemonterte også diskant og satte på ene dørtrekket midlertidlig med diskant for å teste. Skal uansett av med de igjen og bytte klips og strekke opp skinnet på nytt, så derfor festet jeg de ikke permanent. Slik ser prøvemonteringa ut. Ligger slik bare så jeg får testet, skal selvfølgelig legge opp skikkelig når alt blir ferdig. Så litt customising på diskantdekselet. Jeg ville gjøre alt jeg kunne for å beholde det orginale dekselet da det ser penest og mest diskret ut. Måtte kutte ut den gamle diskanten da den satt så inni granskauen. Aner ikke hva de har limt den fast med, men det satt iallefall helt vilt godt. Så etter den var fjernet tok jeg å kutta tre spor langs kanten på dekselet slik at det kom nærmere dørpanelet i og med at diskantfestene stikker ut. Mellomrommet mellom dørpanelet og dekselent blir noen få mm, men det er mer enn godt nok for min del. Kommer til å legge imellom silikon eller smeltelim i glipa slik at det blir helt tett og sitter skikkelig. Prøvde å koble opp og alt fungerte på begge sidene, så da er iallefall alt av kabling i orden. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Dette blir jo bra. Hvor mye ga du for lydisoleringa? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Gikk vel med en drøy høvding regner jeg med. Men helt klart verdt det. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Lyddemping er gøy! Har vært med og dempet en E36 selv. Koste meg, jeg. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå