Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Tja, si det, nok iallefall. :) Har ikke regnet nøyaktig på det, og tror jeg kommer til å la vær også, hehe. Men ja, det har gått litt, men likevel er det verdt det hver gang jeg setter meg i bilen og vrir om tenninga.

 

De nye angeleyesene er av typen CCFL, som er gassfylte ringer, i motsetning til de andre som var opplyst av små pærer. Så ja, de lyser mye sterkere og markant, og de synes også godt på dagen. I mørket er det enda tøffere da man kun ser et par ringer som kommer mot en. :p De er helt klart verdt prisen og strevet, og vel så det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pen bil det der. Har utrolig lyst på en 320i, eller en 325i e30.

Har nå en burgunderrød 318i e36 91mod.

Utrolig pene biler syns nå jeg. :)

Kommer nok ikke til og gå ifra Bmw med det første, da andre biler fort blir kjedlige.

Så hos meg så er det Bmw som gjelder :love:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må si meg enig i andre her, blir fort misunnelig av å bla i tråden her. Kjempeflott bil! Driver sjøl og sniffer rundt på biler, skal ha min førstebil om ikke så veldig lenge (i en alder av snart 20 :roll: ) så BMW er såklart favoritten.

 

Ser du trenger skikkelige bilder, har seg og slikt at jeg har foto som hobby, og kan gjerne ta bilder hvis det ønskes. Nå som det er så pene solnedganger om dagene er det konge å dra ned på havna her i byen og stille seg opp. Har selv gjort det med en drittbil:

 

auto2.jpg

 

 

Ble ikke så værst, men hadde vært bedre med din bil der tror jeg :p

 

Viste forresten ikke at det var slike småtreff borte på ica'en. Er jo 15min herfra omtrent.

Lenke til kommentar

Ah, akkurat det jeg tenkte på å spørre om det her på forumet, og JA jeg trenger nye og skikkelige bilder av bilen. Så om du orker så er det godt mulig å møtes en plass senere. Blir ikke før litt senere i alutten av august etter plana, er bortreist på ferie nå, så da blir det litt vanskelig. De treffene bruker å være på mage forskjellige steder, og de holder til på tiller området nå for tiden tenker jeg. Men jeg har ikke giddet å dra i det siste, siden treffene ble kjedelige etter hvert rett og slett. Jeg har tenkt å melde meg inn i BMWCCN nå snart, og de har et høsttreff og årstreff for classic nå mot slutten av august på lånke. Så jeg skal prøve å komme meg i vei på det treffet hvis jeg får presset det inn.

 

Men med bilen står det litt stille for tiden, må bestille en ny plastbrakett til bakre løftearm da jeg brøt den av. :blush: Skulle jo bare hjelpe motoren litt, men tok tydeligvis i for mye. I tillegg viste det seg at det ikke bare var drevet på taklukemotoren som var problemet. Det som nå er problemet er at wirene drar ujevnt på høyre/venstre side, slik at selve taklukeramma dras usynkront bakover. Kjører jeg festen litt frem og deretter bak igjen, blir differansen enda større, før det til slutt blir så stor forskjell at det hele låser seg. Så enten er det dårlig smørning i fremre del av wirekoblinga, evt feiljustering, iallefall det jeg har kommet frem til. Når jeg kommer hjem fra fereien senere i august er plana å kjøre bilen bort til bmw og kjøre luka frem og tilbake mens de ser på, mulig de klarer å finne feilen fortere. Finner jeg ikke ut av det i det hele tatt, kjøper jeg bare ei ny takluke og bytter selv, men det kommer til å bli en del jobb med det.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jada, stiller jeg vettu. Trenger noe intressant og pent å ta bilde av :)

 

Bare jeg kunne finne den hersens stativet, klart å rote bort 2stk. Dukker nok opp når jeg leter etter noe annet.

 

Synd og høre om problemer, men det holder deg hvertfall aktiv med skrujernet ;)

 

Lærer jo av slikt!

Lenke til kommentar

Ja, takluka er noe forbanna herk. Mulig jeg bare kjøper en komplett brukt takluke og bytter hele dritten istedet. Så slipper jeg ørten timer med å klø meg i hodet over hva som kan være galt, og kansje bruke mer penger på å finne feilen. Kan skaffe en komplett takluke fra en 95mod mener jeg å huske, til 800-1000kr. Spørsmålet er bare hvordan taktrekket er festet. Er det klips eller holdes den på plass med noe slags lim? Har hørt at det største jobben er å fjerne taktrekket, derifra er resten plakekjøring.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så var det litt tid for å vise baksiden av medaljen også, litt småfiks må man regne med. :) Fant forresten ut at taktrekket er festet med skruer over dørene osv, altså ingen klips. Men har lagt det på is foreløbig, siden jeg mista bakre løftearm, noe som resulterer i at jeg må ned med hele takluka uansett. Fikk byttet wirene på takluka og den fungerte perfekt igjen, men pga den bakre arma hoppet ut av sporet så må jeg altså demontere hele greia likevel for å sette den på plass igjen. Fikk byttet wirene uten å ta ned takluka utrolig nok. Får se om jeg tar det til neste sommer, kommer uansett ikke til å få bruk for takluka nå uansett. Jeg måtte bruke bilen, og rakk ikke å bli ferdig, derfor monterte jeg det bare sammen igjen slik som det er nå.

 

Fikk også et lite annet problem. Plutselig en dag hørte jeg mye dunkelyder da jeg slapp gassen og når jeg kjørte generelt. Og dagen etter smalt det, midt på torget en lørdag kl 3. :p Jeg hadde bare kjørt av E6 og skulle snu da det smalt ganske bra, og etter nærmere inspeksjon viste det seg at de tre resterende boltene som holdt venstre drivaksel i diffen, hadde knekt av på selve diffen. Resten av boltene hadde falt ut, så det var ikke rart de knakk da det egentlig er 8 bolter som holder den på plass. Trodde først det var diffen som gikk til hakkadalen, men fikk heldigvis friskmeldt den ganske raskt da det ikke var noen ulyder.

 

56910926ii8.th.jpg27594250oj3.th.jpg

 

Fikk kjøpt ny mansjett (siste bildet) nye bolter samt chims. Så var det bare å heise opp bilen og begynne å skru i vei. Utrolig nok fikk jeg boltene ut av diffen, med å bruke et par skrujern, tang, og en del heller ufine gloser og rå kraft. :) Den siste bolten var et salig helvette, men den kom ut til slutt den også, glemte å ta bilder underveis da jeg var for ivrig med å fikse det. :) Deretter klaska jeg den nye mansjetten full av grease og satte den på plass mellom drivakselen og diffen og satte i de nye boltene. Etter nok en omgang med bryting og noen gloser fikk jeg presset hele greia sammen og boltene traff diffen skikkelig, gjengene var heldigvis ikke ødelagt heller. Så var det tut og kjør igjen, god som ny. :D

 

Og for de som måtte lure, nei det har ikke vært noe burning, har ikke samvittighet til det, noen jeg kjenner sier jeg kjører irriterende pent med bilen. :D Så jeg aner ikke hva som har forårsaket dette, kan bare være noe så simpelt som en isklump, eller stein som har slått løs en bolt eller to og deretter har resten sakte med sikkert begynt å løsne også.

 

Prøvde til slutt et siste desperat førsk med mobilkameraet, men jeg gir opp, det er håpløst å få noen fornuftige bilder ut av det. Det var ikke før jeg fikk det på pc'n at jeg så at alle bildene var uskarpe av en eller annen grunn. Legger ved det beste og eneste brukbare bildet jeg fikk luket ut her. Og igjen, det er ikke jeg som har burna der nei. :p

 

My precious:

98504571jr3.th.jpg

 

Så nå har jeg tenkt å bare bestillte noe småtteri i første omgang, tenkte på et sett med carbon emblemer til panser, bagasjelokk, ratt, felger og ventiltoppene.

bildedk3.th.jpg

 

Og noe jeg har hatt lyst på lenge, hovedsaklig fordi det gir et lite utseendemessig løft i motorrommet.

bilde2or0.th.jpg

 

I tillegg må jeg blant annet kjøpe rensekitt til konfilteret da det trenger en skikkelig rengjøring.

 

 

Jeg har også bynt å sikle på nye felger til neste sommer, jeg har allerede funnet justerbart senkesett jeg skal kjøpe, så det blir handlet etterhvert. Her er to av felgene jeg har siklet på, men har ikke bestemt meg for noe enda, lufter bare forslaget. Jeg tror det må bli kantfelger, det tar seg ganske bra ut på E36 synes jeg.

felg1gy3.th.jpgfelg2nz1.th.jpg

 

Jeg skal også kjøpe nye slissa og borra bremseskiver foran og bak når jeg bytter felger til sommeren, siden de bak ialelfall begynner å bli ganske slitne. I tillegg ser det rått ut med borra og slissa skiver.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hei, er i full sving med ny jobb for tiden, og skal begynne og se etter bil til meg selv etterhvert, ikke se bort ifra at jeg sender deg noen PM's med spørsmål om biltypen ;)

 

Forresten, har fortsatt kameraet liggende, kjøpt ny fin telelinse med macrofunksjon og, og som du kanskje husker, tilbød jeg mine tjenester om ønskelig ;)

 

 

Og ja, titta litt på de carbon emblemene dine, for å være ærlig syns jeg denne her er 10x fetere:

http://www.czt.no/catalog/product_info.php...roducts_id=4224

 

Ett befal jeg hadde, hadde slike på sin røde BMW sammen med andre grå/sorte detaljer. Sykt porno, og de passer fint med fargen på bilen din!

 

Ville absolutt vurdert slike istedet for standar blå/hvit.

Lenke til kommentar

Hehe ja, de selger også slike mener jeg og huske. Og det var opprinnelig den fargen jeg tenkte på, så jeg kommer mest sannsynlig til å gå for sort hvis jeg finner det.

 

Edit: Fant noen sorte også, mulig jeg går for de istedet hvis de er like bra kvalitet på de.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er bakdifferensialen, altså ikke noe som du kan skru på eller av da det er mekanisk styrt. Med diffsperre vil du spinne på begge hjula i motsetning til ett som du gjør med åpen diff. Du kan også ha forskjellige grad av sperre, altså mer og mer 50/50 kraftfordeling på begge hjula. Noen lager også helt sperra diff med konstant 50/50 kraftfordeling på begge bakhjula, men dette vil bli ekkelt å kjøre med til vanlig når du kommer til svinger. Min diff har tilnærmet 50/50 men ikke helt, siden den tross alt skal være kjørbar også. :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jauda, da var de nye emblemene på plass også, synes det ble et bra løft iallefall på panser og bagasjelokk. Emblemet på panseret var ganske slitt som dere også ser på bildet.

 

Ratt, gammel vs ny:

rattgammeltzl9.th.jpgrattnyttfi4.th.jpg

 

Panser, gammel vs ny:

pansergammelvsnyxb8.th.jpg

 

Bagasjelokk, gammel vs ny:

bakgammelny2.th.jpgbaknyeg6.th.jpg

 

Felger, gammel vs ny:

felggammelyz4.th.jpgfelggammel2zd5.th.jpgfelgnyrc2.th.jpgfelgny2oj5.th.jpg

 

Ventilhette, gammel vs ny:

ventilhettegammelnt3.th.jpgventilhettenyyp7.th.jpg

 

Det ligger i detaljene. :p Fikk med ventilhettene også, så monterte bare de også. Konfilteret skal renses i helga etter planen, blir uten bil en dag da dette skal renses og tørkes osv. Tårnavstiveren fremme er enda ikke kommet, men antar at den ikke er så alt for langt unna.

Lenke til kommentar

Satte bare mine på uten lim nå, og det satt bra nok faktisk. Styrepinnene er såpass store i forhold til hullet at det ligger litt i press. Men mulig jeg legger bittelitt lim på senere om jeg ser at det blir problemer. Emblemene er festet likt foran og bak ja.

 

Bestilte det fra en kar på ebay, LINK. Grei kar som sørger for at det blir tollfritt. :D Brukte forresten kun 4 dager fra Taiwan til de var kommet på døra her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...