Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Deaktivering av Windows Firewall

Anbefalte innlegg

Bruker fortiden en bærbar pc som jeg leier igjennom skolen. Greit nok det, men det virker som de IKT ansatte på skola har gjort det umulig for meg som elev å DEAKTIVERE Windows firewall. Tipper dette har noe å gjøre med datamaskinens register? :hmm: aner egentlig ikke

Poster et bilde:

windowsfirewallfw9.jpg

Er det i det heletatt mulig å deaktivere Windows Firewall'en min?

På forrhand takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ialledager skal du deaktivere brannmuren din?

9108994[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre?

Men siden du spurte,

kjøre programmer som krever tilgang til internett og andre programmer.

Endret av hautainn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hvorfor ialledager skal du deaktivere brannmuren din?

9108994[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre?

Men siden du spurte,

kjøre programmer som krever tilgang til internett og andre programmer.

9109196[/snapback]

Legg til programmet(ene) i unntakslisten til brannmuren så er problemet løst.. :)

Lenke til kommentar

Som det står i toppen av vinduet så overstyres noen av instillingen av group-policy. Det er altså som du frykter, at du ikke har fulle administrator-rettigheter til maskinen desverre.

Det trenger dog ikke være noen krise. Så lenge "ikke tillat unntak" ikke står på, så skal du få opp dialogbokser der du kan godkjenne hvilke programmer som skal få lov til å gå forbi firewallen. Disse boksene får du opp første gangen programmet du bruker prøver å koble til internett som regel. Om du ier ja til alt så blir det jo i praksis som om du ikke hadde firewall.

og til Frank: Hvorfor deaktivere windows firewall? Fordi den alt i alt er en skikkelig DÅRLIG software løsning for firewall. Så og si alt av standalone programmer er vel gjevnt over bedre. Dessuten, om du er bak en NAT router (som sikkert 80% av ADSL kunder er i dag), så er det strengt tatt lite behov for en firewall da du allerede bare er åpen for porter som du spesifikt forwarder uansett...

-Stigma

Lenke til kommentar

Grunnen til at Windows Firewallen plager meg er på grunn av et program jeg prøver å kjøre.

Dette programmet heter Hamachi.

Får nemmelig denne feilmeldingen:

hamashjiiha8.jpg

Det har ikke noe med ruteren min å gjøre, for Hamachi funker fett på den stasjonære- pcen min(der er windows firewall deaktivert).

Edit: Dette skulle sikkert ha kommet tidligere i topicet, beklager dette. Men har prøvd å åpne de portene som bildet hentyder i "unntak".

Endret av hautainn
Lenke til kommentar
og til Frank: Hvorfor deaktivere windows firewall? Fordi den alt i alt er en skikkelig DÅRLIG software løsning for firewall. Så og si alt av standalone programmer er vel gjevnt over bedre. Dessuten, om du er bak en NAT router (som sikkert 80% av ADSL kunder er i dag), så er det strengt tatt lite behov for en firewall da du allerede bare er åpen for porter som du spesifikt forwarder uansett...

Dårlig løsning? Kan du begrunne det? Den gjør akkurat det den skal gjøre, sperre innkommende trafikk.

Lenke til kommentar

Dårlig løsning? Kan du begrunne det? Den gjør akkurat det den skal gjøre, sperre innkommende trafikk.

9109862[/snapback]

Ok, kanskje det var dårlig ordvalg. "dårlig" er kanskje ikke rette beslrivelsen, men heller lite kontroll. Den blokkerer inngående og utgående trafikk, men windows firewallen er så basic at du mangler mange ekstra muligheter som du finner i standalone firewaller, som f.eks. oppsett av trigger porter. For en nybegynner så er den kanskje akurat det du trenger (og det er jo derfor den er inkludert), men med en gang du skal ha noe som helst mer kontroll over tingene så holder den rett og slett ikke rent funksjonsmessig. Jeg skal dog medgi at for de "fleste" så holder sikkert de instillingsmulighetene du har for windows firewallen

Jeg har også vært borti en del tilfeller der windows firewallen virker å oppføre seg merkelig, dvs. blokkere trafikk som du aldri har satt opp at den skal blokkere osv. , men dette er selvfølglelig vanskeligere å dokumentere.

Om du ikke er bak en NAT router og du ikke gidder å sette opp, investere eller har bruk for mer funksjonalitet enn det windows firewallen gir, så er det absolutt annbefalt å ha den på. Er du bak NAT derimot så er det ganske smør-på-flesk løsning ved mindre du skal aktivt blokkere programmer som kontakter fra din maskin og ut (dvs. hvis du ikke har kontroll på om du har virus osv.)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...