Gå til innhold

2MX, 3MX etc. som privatist. Spm. osv

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har gått å tenkt på dette i 1 år nå, så bør jammen få ut fingeren før det er for sent.

Er IKT-lærling for tiden og har ca. 1 år igjen. Etter det har jeg tenkt å gå almenn-påbyggning.

Gikk GK Elektro og har 1MX fra før, men tenkte det er greit å ha litt mer.

Det er vel en del som krever at du har 3MX og 2FY?

Jeg tenkte hvertfall å få tatt det. Da må jeg vel begynne med 2MX, eller kan jeg gå rett på 3MX?(Som f.eks 3FY, men blir vel litt vanskelig)

(Prøvde å søke på 2MX men det går ikke :S(?))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du tenkt å sutdere? De fleste IT-bachelorlinjer krever 2MX, mens studier med mye matte og fysikk som ingeniørlinjen krever 3MX og fysikk som du nevnte.

Du kan jo ta kontakt med Sonans i Trondheim og høre hvordan det går å ta faget hos de mens du er lærling. :) Men du har jo og en god del andre fag å ta før du får studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Du burde sjekke aktuelle skoler, om de tilbyr realfag til allmenn påbygg-elever. Der jeg gikk kunne jeg ta 2mx og 2fy, men vet at det er en god del som ikke har den muligheten. Om du skal ha 3mx også er det i utg.-punktet ikke noe i veien for det, men da må du nok ta eksamen som privatist. Både 2mx og 2fy kan passe inn i timeplanen på allmenn påbygg, men 3mx blir ekstra timer utover det normerte, da det bare er et visst antall timer ledig for "valgfag" (i realiteten velger skolen ofte de såkalte valgfagene for deg, derfor bør du sjekke før du søker.) Det kan godt hende du kan f.eks ta 2mx og 2fy som del av påbygg, og så få delta i 3mx-undervisningen til vanlige allmenn-elever i tredje klasse.

Lenke til kommentar
Personer som har vært lærling har ikke valgfag på påbygg, de får/har kun de nødvendige fagene som trengst for å gi studiekompetanse. (20t /uke)

9122384[/snapback]

Jepp, sant, tenkte ikke på det. Da er det kanskje likevel lurt å høre med aktuelle skoler om det er mulig å delta i vanlig allmenfag-elevers undervisning i de realfagene man er interessert i, for så evt å gå opp til eksamen som privatist om nødvendig (har jo lite å si om man i realiteten følger undervisning sammen med de andre elevene).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre enda. Tenkt litt på utdanning i forsvaret kanskje, men tviler på at jeg kommer inn der. :hmm:

Men har tenkt litt på å ta det på skole ja, men vil starte med det nå som jeg er lærling og ikke har lekser osv. :)

Fant ut at jeg kan melde meg opp til 2MX 1. september, så det blir nok det.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta det ved f.eks Sonans, 2MX er tross alt et helårs 5timers fag så det er ganske mye du skal gjennom. Tok det selv som halvårsfag (dvs ca 4/5mnd) på NITH med påfølgende privatisteksamen, klarte å stå, men hadde neppe klart det uten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Sonans ja. Husker jeg så litt på det i fjor, hadde helt glemt det nå!

De har ikke 3MX over nettet der, men 2MX har de. Virket ganske bra det, så kanskje det blir det i stedet da. :hmm:

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...