Hagforce Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Heisann Tenker å invistere i nytt adsl2+ modem. Har hørt at det kan være ganske drastiske ytelsesforkjeller på de forskjellige merkene/modellene. Noen som har sett tester av slike på nett? Har søkt litt, men ikke funnet gode tester på alle de kjente merkene, der de samenligner hastighet du får ut av linja di. Takker så meget for tips Lenke til kommentar
War Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Jeg har 20000 på linja men får 13000 pga avstand fra sentralen. Du burde heller kjøpe med tanke på den beste softwearen. Hva du kan endre selv osv,speedT som nextgentel bruker er verst av alle. Endret 20. juli 2007 av War Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Det skal visstnok være forskjell på ytelse fra modem til modem. På samme linje, men med 2 forskjellige modem kan en yte 16Mbps mens det andre yter 12Mbps..... Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg har 20000 på linja men får 13000 pga avstand fra sentralen.Du burde heller kjøpe med tanke på den beste softwearen. Hva du kan endre selv osv,speedT som nextgentel bruker er verst av alle. 9108760[/snapback] nextgentel bruker værst av alle? Hva mener du? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 SpeedTouch er noe møkk, det nextgentel sender med. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 SpeedTouch er noe møkk Jepp http://whirlpool.net.au/img/article/1627/graph2.gif Noen som vet av andre bra tester, vil ikke kjøpe no møkk. Vil ha mest mulig ut av linja! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ser ut som om Billion er et valg som gir bra hastighet. Har selv en Billion 5102s som yter bra med NGT. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Ser ut som om Billion er et valg som gir bra hastighet. Har selv en Billion 5102s som yter bra med NGT. 9111587[/snapback] Har hørt mye rart om den der. De fleste sier at den synker høyere, men liker ikkje høy last, spesielt mtp torrents og p2p-trafikk. Noen sier du kan forhindre dette til en viss grad ved å manuelt gå inn å stoppe watchdog-tjenesten. Kan du bekrefte/avkrefte noe av dette, siden du selv har en? Jeg sitter også å funderer på kjøpe meg et nytt modem, og det er da like viktig at den er stabil, som at den syncer bra. Speedtouchen er forlengst kjørt ned i bridge modus, med egen bsd-boks som router, men kunne tenkt meg en smule høyere sync, da jeg kun bor 543 meter fra sentralen, med helt ny 0.6mm kopper. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Det ligger mye annet til grunne for hva hastighet du klarer å oppnå fra en linje med medium kvalitet enn bare valget av ruteren. Det er av min mening mye viktigere å bruke en ruter som passer godt mot DSLAM og linjekortet som du er koblet til i sentralen. Forøvrig er jeg ikke enig i at speedtouch rutere er noe dritt. De kan være veldig vanskelig å sette opp avanserte instillinger i pga. et forvirrendeog komplekst telnet grensesnitt, og jeg har sett rutere som er mer stabile, men i de aller fleste tilfeller gjør den jobben meget bra. Du kan også bruke DMT (søk google for speedtouch DMT) for å fin-tweake DSL sync parametre akkurat som du vil, som er en fin bonus. jeg bruker selv en speetouch 585, og har ingen problemer med den utover at den trådløse senderen på den er ganske so-so på rekkevidde og signalstyrke. Til referanse før jeg ca 22.500 av en 25.000 brutto linje på min 585, via en 1800meter telefonlinje med 06 kabel. Med litt finjustering via DMT på noisemarginer og DSLAM preamp fikk jeg den opp i 100% altså 25mbit brutto. Det aller beste alternativet om du vil kjøpe egen ruter er å kjøpe en som støtter DD-WRT software. Dette er en open-source gratis firmware som du kan installere over standard firmware på mange rutere, og tillater da at du kan justere på alt mellom himmel og jord i ruteren, og de rutere som støter det er ikke noe gjevnt over dyrere enn alternativene. Noen linksys og buffalo rutere er gode kandidater. Så lengt jeg vet finnes det bare rutere med denne støtten som har PPPoE tilkoblingsmulighet (da PPPoA krever annen fysisk hardware), så vær obs på at du må sjekke om du har PPPoA eller PPPoA tilkobling før du kjøper. Det gjelder forsovidt uansett hvis du skal kjøpe ny ruter da ikke alle rutere støtter begge deler. Alt i alt tviler jeg på at du vil oppnå noen drastiske forskjeller uansett hva ruter du bruker, spesiellt om du kjøper den uten tenke på hva den er koblet til i sentralen. Hvis du kjøper noe som kan fin-justeres (f.eks. via DMT eller DD-WRT) er det dog godt mulig å tjene inn 2-3Mbit/sec på en 2+ linje, avhengig av linjen og mange andre faktorer selvfølgelig... -Stigma Endret 21. juli 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Ser ut som om Billion er et valg som gir bra hastighet. Har selv en Billion 5102s som yter bra med NGT. 9111587[/snapback] Har hørt mye rart om den der. De fleste sier at den synker høyere, men liker ikkje høy last, spesielt mtp torrents og p2p-trafikk. Noen sier du kan forhindre dette til en viss grad ved å manuelt gå inn å stoppe watchdog-tjenesten. Kan du bekrefte/avkrefte noe av dette, siden du selv har en? 9112659[/snapback] Du må bruke den i bridgemodus. Routerfunksjonen er ubrukelig. Faktisk fikk jeg så lite som 2-10Mbit ut med routeren i bruk. Som bridgemodem fungerer den OK med dønn stabil 18,5Mbit netto på 550M linjelengde. Må slå den av og på en sjelden gang etter mye P2P med høy hastighet og mange connections. Det kan hjelpe å slå av watchdog, for da vil den ikke knele like ofte som uten men jeg har ikke brydd meg med å slå den av på denne for problemet er der svært sjelden. EDIT: Typo Endret 21. juli 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Noen som vet noen om routerene som Ventelo sender ut da...Har en Paradyne adsl2+ router og lurer på om det kan være hensiktmessig og bytte til Billion sine adsl2+ routere...Skal ha 20/1 men får kun 12/1 og jeg ligger jo under 1 km (959 meter) fra sentralene så skulle jo tro at jeg skulle kunne få litt mer av linja enn det jeg gjør idag...Riktig nok så har jeg vel ikke verdens beste kabler da tråddiameteren varierer..... Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 SpeedTouch er noe møkk, det nextgentel sender med. 9111220[/snapback] Speedtouch er et kvantitetsmerke og ikke kvalitet... Jeg har fått byttet 3 speedtouch modem/routere på under 1 måned. Det jeg faktisk liker med f.eks speedtouch 546i er de ferdiglagde "Spill- & Applikasjonsdeling" og det er mye lettere her og ligge til og konfigurere og åpne porter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå