Bruker-93156 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Edit: Har dere andre også på den ekstra batteripakken konstant? jeg har det, ser ikke noe negativt med det heller. 9110881[/snapback] Bruker oppladbare, litt ugunstig å bruke fem når batteriene kommer som 4-pakk og laderen tar 4 (eller 2) batterier. Så, har aldri brukt fem på min SB-800. 9110927[/snapback] ok... har ikke fått tak i oppladbare ennå så her står packen på... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 En slik reflektor er veldig nyttig å bruke, fordi da får du både reflektert lys fra taket samt litt direkte lys som letter opp skyggene som ofte oppstår over øynene, når man bruker blitz i taket. Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Edit: Har dere andre også på den ekstra batteripakken konstant? jeg har det, ser ikke noe negativt med det heller. 9110881[/snapback] Jepp, den lader merkbart raskere i tilfeller der du tømmer blitzen helt. Så jeg har den på hele tiden. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Den hvite boksen sprer lyset ned til 14mm slik at du får dekket kantene bra med stor vidvinkel, mens den nedfellbare plastsaken sprer blitsen til 17mm. Bruker selv også alltid det 5. ektrabatteriet, og Mr. Olsen burde ikke vøre i tvil om han skal bruke det eller ei; det ser jo tøft ut å ha det på! Mine batterier kommer i 10pk fra IKEA og da er ikke "fire batterier i pakken"-problematikken problem lenger. Den hvite flapsen er som PMnormal sier; alle tiders. Litt lys forfra og litt fra taket. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Nei det ser ikke tøft ut, men nå i begynnerfasen må jeg finne ut hva ting gjør, og hva ting krever. Skal knipse litt skatebilder når jeg skaffer meg fisheye, å da ser jeg for meg at jeg må ha seriemodus for å ta de i lufte, så da kan det være greit. Skal ta noen tester, og viser det ser at den ikke hjelper blir den lagt i veska. Men først skal jeg lese manualen. (Noe av det kjedeligste av det kjedeligste) Skla finne forskjell på AABL vs AA (Har ikke gidda å åpna boken ennå ) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Siden vi er inne på Nikon, trådløse blitser og manualen, vil jeg anbefale et par andre bøker. Brukermanualen som følger med, er mest til å klø seg i hode av. Går i dybden og gir mye bedre og mer detaljert informasjon enn manualen. Litt mer overfladisk, men har en del eksempelbilder med foklaringer. Lenke til kommentar
sollien Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Er det sånn at sb 600 bare kan være slave? Den trenger en annen blitz for å fungere trådløst? Noen som kan si hva som er så stas med en reflektor? Er ganske ny her, ivrig etter å lære Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det jeg skulle sett er et bilde ovenfra hvor de viser lyssetting for å eliminere skygger, og for å få forskjellige effekter. Hukser noen linket til et slikt bilde en gang... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Er det sånn at sb 600 bare kan være slave? Den trenger en annen blitz for å fungere trådløst?Noen som kan si hva som er så stas med en reflektor? Er ganske ny her, ivrig etter å lære 9113166[/snapback] Personlig synes jeg det er litt feil å si at SB-600 "bare er en slave", da den oppfører seg 99% likt med SB-800 tråløst. Jeg forstår hva Anew mente, men synes at å kalle den en slave blir litt "primitivt", selv om den ikke kan fungere som commander. SB-600 trenger enten pop-up blitsen (for de kameraer som støtter det (bla D50 gjør det ikke, vet ikke med D40)), SB-800 eller en SU-800 for å fungere trådløst med TTL (eller noe tredjeparts utstyr som jeg ikke kjenner til). Det smarte med reflektoren er beskrevet tidligere av PMnormal: En slik reflektor er veldig nyttig å bruke, fordi da får du både reflektert lys fra taket samt litt direkte lys som letter opp skyggene som ofte oppstår over øynene, når man bruker blitz i taket. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det jeg skulle sett er et bilde ovenfra hvor de viser lyssetting for å eliminere skygger, og for å få forskjellige effekter. Hukser noen linket til et slikt bilde en gang... 9113211[/snapback] Skal du eliminere skygger helt, er en ringblits tingen. Da vil skyggene ende opp i sin helhet bak objektet og dermed ute av syne for kamera. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det jeg skulle sett er et bilde ovenfra hvor de viser lyssetting for å eliminere skygger, og for å få forskjellige effekter. Hukser noen linket til et slikt bilde en gang... 9113211[/snapback] Skal du eliminere skygger helt, er en ringblits tingen. Da vil skyggene ende opp i sin helhet bak objektet og dermed ute av syne for kamera. 9113234[/snapback] tenkte ved studio foto... Det er egentlig bare for å se logikken i lyssetting. Kommer ikke til å kjøpe studiobliz med det samme uansett, men en ringblitz kommer nok inn snart... Lenke til kommentar
Svein_Erik Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Altså, kan man bruke sb800 eksternt UTEN at man trenger å fyre av blitzen på kameraet? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Altså, kan man bruke sb800 eksternt UTEN at man trenger å fyre av blitzen på kameraet? 9632387[/snapback] Ja. På D70-serien kan man faktisk ikke bruke den interne blitzen i det hele tatt i kombinasjon med trådløse blitzer. På D80 og D200 kan man velge. Edit: Den interne blitzen brukes til å styre den trådløse slaven - derfor er den med og lager et lite lysshow under selve lysmålingen, men i det bildet tas, er den slukket. Endret 4. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hvis man vil bruke SB-600 for å belyse noe fra siden i forhold til kamera: Trenger man da noe ekstrautstyr i tillegg til kamera og blitz (jeg snakker da om feks D70s og SB-600)? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Takk for svar, var noe annet en det de sa på Japan Foto. Mener de snakket om en sensor med sko på som man satt blitzen i. Men bruker man da den innbygde blitzen til å utløse SB-600, eller er det en annen trådløs styring som er innbygget i kameraet? (Jeg forstår det slik at man bruker den innebygde fra forrige innlegget ditt, men spør for å være sikker) Og hvordan vil oppsettet være om man ønsker belysning både fra kameraet og fra en blitz fra siden. La meg prøve å utdype spm med 3 eksempler: 1. Hvis man har en SB-600 så stiller man den 90grader på kameravinkelen. Den innebygde blitzen vil brukes til å utløse denne, så den vil ikke gi belysning forfra. Man trenger en blitz til. 2. Man har nå 2 SB-600. Den ene står 90grader på kameravinkelen, den andre i kameraets blitzsko. Den i blitzskoen vil egentlig bare overta jobben til den interne og brukes til å utløse den andre og man vil ikke få lys forfra. 3. Man har fortsatt 2 SB-600. En 90 grader på kameravinkelen, den andre på linje med kameravinkelen, men ikke i blitzskoen. Når man tar bildet vil den innbygde blitzen utløse den ene SB-600 slik den alltid har gjort, men den vil vel ikke utløse den andre hvis den ikke er plassert med sensoren sin foran den innebygde blitzen? Har jeg skjønt dette rett? Hvordan vil man da oppnå slik belysning? (Spørsmålet er mer av teoretisk enn praktisk interesse, jeg har ingen konkret situasjon jeg ønsker å løse). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 1 er riktig forstått, 2 er umulig, siden SB-600 ikke kan fungere i commander mode (du må ha SB-800). Mest sannsynlig vil man i elsempel 3 klare å plassere begge SB-600 på en slik måte at man får den belysningen man ønsker, siden CLS fungerer bra ganske langt utenfor de oppgitte spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 1 er riktig forstått 9643675[/snapback] Det er tydelig at det er mye jeg har gått glipp av i timen her, så har funnet frem min SB-600 og D70s. Etter litt trykking fant jeg frem til trådløsbetjeningen og testet. Det jeg synes det ser ut som er at den innebygde blitzen fyrer 2 ganger (1 gang for å fyre den andre og en gang for å belyse) og belyser slik også objektet forfra. Se vedlagt bilde. Har jeg misforstått deg? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Du misforstår hva som skjer. Den interne fyrer først av en serie med blink (så raskt at det ser ut som ett) for å måle lyset og overføre data til den eksterne blitsen, så tas bildet, og da blinker også den interne, men da med så lav intensitet at den ikke bidrar til eksponeringen - testmetoden din, med å knipse direkte inn i blitsen i et speil, vil selvsagt føre til at også den trådløse fyrer av med minimal effekt, og dermed ser det ut som om begge blitsene bidrar like mye. My bad for at jeg skrev at blitsen på D70 er slukket når bildet tas - det korrekte er at den ikke (normalt) bidrar til eksponeringen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Mulig jeg tar feil, men jeg gir meg ikke helt. Nå har jeg tatt 3 bilder. 1. Bilde 1/15s f1.8 Uten blitz 2. Bilde 1/15 f1.8 Med d70 innebygget blitz 3. Bilde 1/15 f1.8 Med d70 innebygget blitz i commander mode, med sb-600 liggende under pulten. Motivet står oppå pulten. Jeg synes den innebygde blitzen ser ut til å belyse motivet. EDIT: Jeg har gjort noen tester til, ser ut til at du ikke tar helt feil nei:-) Kommer med bilder straks. EDIT2: Prøvde meg med noen bilder i litt mørke omgivelser med litt større avstand til "motivet". 1/45s og 1.8 på alle bilder Uten blitz: Med intern blitz: Med intern blitz og commander mode, men sb-600 avslått Med intern blitz og commander mode, sb-600 håndholdt ved kameraet Som man ser er ikke den interne blitzen like kraftig når den står som commander som når den opererer alene. Så da gir jeg meg You were right all along. Men takk for hjelpen, har lært mye her nå. Endret 5. oktober 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå