Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lenge lurt på om jeg skulle starte en tråd om akkurat det samme, men har ikke "turt".

 

F.eks. når man øker MHz på rambrikkene, hvor mye bør man da stramme inn eller slakke på timingsene? Hadde vært flott om noen kunne hjulpet med litt forenklet ordspråk slik at der er mulig å forstå hva det snakkes om :blush:

Lenke til kommentar

Hei dere!

 

jeg er ingen stor guru innenfor klokking, men jeg har bygd opp litt erfaring. (Shift-tasten funker så som så, så ikke bli sure for at det mangler store bokstaver.)

 

Vanligvis så klokker man ikke minnet for seg, men sammen med prosessoren. Prosessor og ram hastighet er bundet sammen med en såkalt divider. Det vil si at antall mhz på prosessoren er delelig med mhz-tallet på minnebrikkene. Det brukes både hele og halve dividere. Jeg kan ta et lite eksempel med et ddr1 system.

 

prosessoren kjörer på 2 400mhz.

Minnet kjörer på 200mhz (400mhz ddr(dual data rate))

Her er divideren 12 (2400/200=12)

 

Om man overklokker prosessoren nå så vil minnet ha cpu-ens hastighet /6.

Så si at vi har et litt villig system og klkker 600mhz. Da vil det se slik ut:

 

Prossesor: 3 000

Minne: 250 (500 ddr)

Divider: 12 (3000/250)

 

Her gjelder det å finne maksgrensen til minnebrikkene. Og så finne maksgrensen til prosessoren. Og så sette en divider som vil makse ut begge. Si at disse brikkene topper ut på 300mhz, men prosessoren gir seg på 3200mhz. Da må man finne en passende divider, noe som er veldig enkelt, nemlig 3200/300. Noe som er ca lik 10.5 (minne makser ut) eller 11 (cou makser ut). Dividere er gjerne oppdelt til halve og hele tall.

 

Latency burde holdes så stramt som mulig, og det er ikke alltid det hjelper å slakke på dem. Noen brikker har gjerne "sin" latency som de fungerer best med. Her er det bare å pröve, og om det blir ustabilt eller ikke funker, så må man slakke på dem og pröve igjen. Lavere er bedre, men er viktigere på amd systemer enn på intel systemer.

 

EDIT: YAY!! Innlegg nr 1024!!

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Supert.

 

Lurer også på dette:

Stramme og slakke på timings.....

 

Jeg har minnet på 5-5-5-15-2T.

Beyr å stramme timings at jeg skal sette f.eks: 4-4-4-14-2T?

9126270[/snapback]

Jepp.

 

Når man stammer Timings, bruker man mindre tall.

Når man slakker Timings, bruker man større tall.

 

Ang. 2bb1's request så varierer det mye fra brikke til brikke, fra merke til merke osv.

 

Noen brikker på 667MHZ @ 5-5-5-15, har kunnet blitt overklokka til 1000MHZ @ 4-4-4-12. Merk at timings'a er blit strammet. Dette er bare i de sjeldneste tilfeller, men det er ingen "fasit" på når hvor langt man kan klokke med de og de timings'ene utifra den og den hastigheten.

 

Men et godt tips:

 

Brenn memtest.

Klokk rammet 20 og 20Mhz, og kjør memtest i mellom.

Når du er kommet så langt at du får feil i Memtest, slakker du timings og klokker videre til du får feil. Da kan du klokke ned 10mhz, og se om brikkene er stabile. Vis ikke, klokk ned enda 10mhz og test på nytt.

Lenke til kommentar
Supert.

 

Lurer også på dette:

Stramme og slakke på timings.....

 

Jeg har minnet på 5-5-5-15-2T.

Beyr å stramme timings at jeg skal sette f.eks: 4-4-4-14-2T?

9126270[/snapback]

Jepp.

 

Når man stammer Timings, bruker man mindre tall.

Når man slakker Timings, bruker man større tall.

 

 

Takker så mye :thumbup:

 

trodde det var sånn, men greit å være helt sikker da.

Lenke til kommentar

Det er så mange som ödelegger pc'en sin på denne måten, så det er alltid bra å väre sikker ;)

 

en måte man kan klokke bare minent for de av dere som er interessert av det, det er å sette ned divideren/multiplikatoren. Og så klokke minnet opp til der prosessoren får original hastighet, men minnebrikkene vil kjöre fortere.

Lenke til kommentar
Supert.

 

Lurer også på dette:

Stramme og slakke på timings.....

 

Jeg har minnet på 5-5-5-15-2T.

Beyr å stramme timings at jeg skal sette f.eks: 4-4-4-14-2T?

9126270[/snapback]

Jepp.

 

Når man stammer Timings, bruker man mindre tall.

Når man slakker Timings, bruker man større tall.

 

Ang. 2bb1's request så varierer det mye fra brikke til brikke, fra merke til merke osv.

 

Noen brikker på 667MHZ @ 5-5-5-15, har kunnet blitt overklokka til 1000MHZ @ 4-4-4-12. Merk at timings'a er blit strammet. Dette er bare i de sjeldneste tilfeller, men det er ingen "fasit" på når hvor langt man kan klokke med de og de timings'ene utifra den og den hastigheten.

 

Men et godt tips:

 

Brenn memtest.

Klokk rammet 20 og 20Mhz, og kjør memtest i mellom.

Når du er kommet så langt at du får feil i Memtest, slakker du timings og klokker videre til du får feil. Da kan du klokke ned 10mhz, og se om brikkene er stabile. Vis ikke, klokk ned enda 10mhz og test på nytt.

9126659[/snapback]

Okei, la meg ta et eksempel og se om jeg har forstått det noen lunde:

 

Crucial BallistiX som originalt er 4-4-4-12.

 

Skal jeg da sette dem ned til 3-3-3-10 og se hvor langt jeg kan dra dem for så å slakke til 4-4-4-12 igjen og klokke maks? (Virker veldig ulogisk, så føler jeg sier feil, men ok).

 

Eller skal jeg kjøre den på originale 4-4-4-12 og klokke til MemTest blir ustabilt, for så å slakke til 4-4-5-15?

 

Main question: Hvordan vet man om man skal slakke den første, andre, tredje eller fjerde tallet?

Lenke til kommentar

Ja litt mere info.

 

Disse to bencher likt i sisoft sandra.

 

1066mhz @ 2,175 5-4-4-12-2T-Auto-23-Auto-Auto-Auto

800mhz @ 2,050 4-3-4-10-2T-Auto-19-Auto-Auto-Auto

 

Noen liker høy mzh,andre liker stramme timeings.

 

Finne en middevei er vel greit.

 

For meg ble det 1066mzh [email protected]

Istenfor 1180mzh [email protected]

 

Begge er stabile,men valget er helt klart den første.

Lav volt er viktig særlig på 680i som jeg har

liker ikke høy volt.

 

Husk ikke boot windows med feil i memtest86+ 1.70

Dette kan ødlegge os eller filer viss uheldig.

 

Litt mere om timeings her.

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...236#post2125236

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Gjelder lav V på minne på ALLE 680i-kort?

Mitt også?

Trodde at det var best med 2.35V på mitt minne for at det skulle kjøre på oppgitt frekvens?

Jeg er vel HELT på bærtur nå :blush:

 

EDIT: det jeg mener er, trodde det var greit å sette på max volt, så kunne jeg bare glemme akkurat det når jeg skulle oc.

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Ja du er nok det.

På 2.4v kan brikkene bli ødelagt.

Evga har gått ut med advarsel for sine 680i kort.

 

Finn lavest volt.

Husk 680i kan kjøre høy mzh på lav volt.

Jeg har kjørt 1200mzh på 2.2v

 

Bruk memtest86+ til dette.

 

Litt mere om volt til minne 680i her.

Prøv flere ganger for og komme inn,overbelaster asus forum.

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

 

Minne guide.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Supert.

 

Lurer også på dette:

Stramme og slakke på timings.....

 

Jeg har minnet på 5-5-5-15-2T.

Beyr å stramme timings at jeg skal sette f.eks: 4-4-4-14-2T?

9126270[/snapback]

Jepp.

 

Når man stammer Timings, bruker man mindre tall.

Når man slakker Timings, bruker man større tall.

 

Ang. 2bb1's request så varierer det mye fra brikke til brikke, fra merke til merke osv.

 

Noen brikker på 667MHZ @ 5-5-5-15, har kunnet blitt overklokka til 1000MHZ @ 4-4-4-12. Merk at timings'a er blit strammet. Dette er bare i de sjeldneste tilfeller, men det er ingen "fasit" på når hvor langt man kan klokke med de og de timings'ene utifra den og den hastigheten.

 

Men et godt tips:

 

Brenn memtest.

Klokk rammet 20 og 20Mhz, og kjør memtest i mellom.

Når du er kommet så langt at du får feil i Memtest, slakker du timings og klokker videre til du får feil. Da kan du klokke ned 10mhz, og se om brikkene er stabile. Vis ikke, klokk ned enda 10mhz og test på nytt.

9126659[/snapback]

Okei, la meg ta et eksempel og se om jeg har forstått det noen lunde:

 

Crucial BallistiX som originalt er 4-4-4-12.

 

Skal jeg da sette dem ned til 3-3-3-10 og se hvor langt jeg kan dra dem for så å slakke til 4-4-4-12 igjen og klokke maks? (Virker veldig ulogisk, så føler jeg sier feil, men ok).

 

Eller skal jeg kjøre den på originale 4-4-4-12 og klokke til MemTest blir ustabilt, for så å slakke til 4-4-5-15?

 

Main question: Hvordan vet man om man skal slakke den første, andre, tredje eller fjerde tallet?

9126920[/snapback]

Nei.

Det eksempelet jeg ga var bare for å vise hvor ekstrem forskjellen kan være mellom brikker som er klassifisert for den og den hastigheten.

 

Det du skal gjøre:

 

Start opp med standard volt, hastighet og timings.

 

Så klokker du til du får feil i memtest.

 

Deretter øker du volt med ett hakk, og ser om du fortsatt får feil.

 

Får du feil, slakk timings.

F.eks fra 4-4-4-12 til 5-5-5-15.

Den første er viktigst, og den kalles Cas Latency(CL).

En uskreven regel er at de tre første tallene(4-4-4 i dette tilfellet), skal adderes og dermed får man det siste og fjerde talle i hovedtimings, altså 12. 4+4+4=12.

Merk at dette er en uskreven regel, og ikke alle RAM har dette som standard.

Når jeg klokker til vanlig bruk, og ikke til benchmark-bruk, pleier jeg og ha de tre første tallene like, for enkelhetens skyld. Det er omtrent ingenting å tjene på å tighte og vrikke på de andre timings'ene, med mindre man prøver på VR i superpi.

 

De tre timings'ene jeg pleier å bruke:

3-3-3-10

4-4-4-12

5-5-5-15

Jeg pleier aldri å legge meg slakkere enn 5-5-5-15 det når det gjelder timings, da slutter jeg heller å klokke.

 

 

EDIT:

Må legge til at det er noe mer avansert å klokke minne på 680i kort. Da er jeg ikke rett mann og spørre, da jeg aldri har prøvd å klokke minne på et sånt kort.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
.......

Husk ikke boot windows med feil i memtest86+ 1.70

Dette kan ødlegge os eller filer viss uheldig.

9127303[/snapback]

Hva skal du da gjøre? Om du ikke skal boote? Restarte CMOS?

Eller mener du kanskje at når man da restarter PCen, så skal man gå rett i BIOS og klokke litt ned?

 

@todda7: Tror jeg har skjønt det sånn ca. nå, må bare vente på å få delene i hus så skal jeg teste meg frem :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...