Gå til innhold

Oppsett av RAID, fordeler/ulemper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Løsningen kan jo være software raid men er ikke så veldig sikkert.

9108112[/snapback]

Hva er så usikkert kontra hardware-raid?

9108523[/snapback]

En software error på software raid kan gjøre det vanskelig og redde data.

Har sjøl kjørt med software raid over lengre perioder med flere disker og hadde da

flere problemer med korrupt data. disker som jeg ikke kunne finne igjen i software raidet

osv.

Alt ordna seg med en gang de ble satt opp med hardware raid.

Kjenner flere andre og som har hatt omtrent samme problem som meg når det gjalt software raid.

9109135[/snapback]

Mens jeg kjører software raid uten et eneste problem. Med hw-raid har man en risiko for defekt kontroller, det har man ikke i mjukvarevarianten. Og om man vil flytte et sw-raid over til annen hardware er det bare å flytte diskene, koble dem til de diskkontrollerene som måtte forefinnes og raidet gjenkjennes automatisk - såfremt man har riktig os da. Såre ukomplisert.

9109331[/snapback]

Og hvis hardware kontroller blir defekt, må man ha en nøyaktig lik for å gjenopprette. (Noe som kan være et problem hvis feilen skjer 1 - 3 år etter innkjøp ;) )

Så å si at software-raid er mer usikkert er vel litt å ta i.

9109451[/snapback]

Og flytte hardware raid mellom flere kontrollere er ingen problem. Har sjøl gjort det flere ganger. Sist for en 3 måneders tid siden da jeg byttet til en 8 ports kontroller.

Ved hardware raid er det kontrolleren som styrer raiden og ikke så mye cpu. Får bedre ytelse på maskinen ved større raid med mange disker. Da spesielt ved flytting av mange større filer på en gang.

Er heller ingen problem og benytte seg av flere kontrollere på en gang i en og samme maskin,eg,server

Er da en grunn til att de fleste firma kjører hardware raid kontra software raid.

Lenke til kommentar
Løsningen kan jo være software raid men er ikke så veldig sikkert.

9108112[/snapback]

Hva er så usikkert kontra hardware-raid?

9108523[/snapback]

En software error på software raid kan gjøre det vanskelig og redde data.

Har sjøl kjørt med software raid over lengre perioder med flere disker og hadde da

flere problemer med korrupt data. disker som jeg ikke kunne finne igjen i software raidet

osv.

Alt ordna seg med en gang de ble satt opp med hardware raid.

Kjenner flere andre og som har hatt omtrent samme problem som meg når det gjalt software raid.

9109135[/snapback]

Har et sw-raid kjørende i linux, har nå stått så og si kon stant oppe i 4 år. Har aldri opplevd feil slik du nevner. Så det handler vel om uflaks kan jeg tenke meg.

9109609[/snapback]

På Linux vill jeg ikke ha noen betenkelig heter med og kjøre software raid. Gjorde det i ett års tid sjøl.

Jeg tenkte nå primært i ett Windows miljø.

Lenke til kommentar
Og hvis hardware kontroller blir defekt, må man ha en nøyaktig lik for å gjenopprette. (Noe som kan være et problem hvis feilen skjer 1 - 3 år etter innkjøp ;) )

Så å si at software-raid er mer usikkert er vel litt å ta i.

9109451[/snapback]

En sannhet med modifikasjoner, for det første holder det ofte med å bruke samme fabrikant, i mange tilfeller holder det med samme familie XOR-prosessor også. Videre er ofte raid5 relativt standard satt opp, så du kan bygge det opp, selv uten kontroller om kontrolleren går i dass, med feks r-tools.

På sikkerhetsfronten har også hardware-raid fordeln med batteri-beksyttet cache, nå kan man såklart disable cachen på harddisken når man kjører software også, men da går det sakte.

Til trådstarter: jeg ville heller kjørt software-raid enn å bruke raid-funksjonaliteten på hovedkortet (litt avhengig av hvilket chipset du har), det er mye tull emd de innbygde raid-greiene på hovedkort.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...