Gå til innhold

Oppsett av RAID, fordeler/ulemper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen ulemper med RAID!

RAID er: Det er to eller flere harddisker som er satt sammen med innebygd eller eksternt RAID kort (pci), Harddisker som er i RAID sammarbeider og kan få pcen til å jobbe raskere.

For å sette opp et RAID må du som sagt ha RAID støtte på hovedkortet eller så må du kjøpe en RAID controller , det er lurest og bare ha S-ATA for å få mest ytelse.

Spør hvis det er noe du ikke forstår, eller vil vite mer om! :)

Lenke til kommentar

RAID er: Det er to eller flere harddisker som er satt sammen med innebygd eller eksternt RAID kort (pci), Harddisker som er i RAID sammarbeider og kan få pcen til å jobbe raskere.

For å sette opp et RAID må du som sagt ha RAID støtte på hovedkortet eller så må du kjøpe en RAID controller , det er lurest og bare ha S-ATA for å få mest ytelse.

Spør hvis det er noe du ikke forstår, eller vil vite mer om!  :)

9107997[/snapback]

For det første så finnes softwareraid også, man er ikke avhengig av ekstern kontroller.

Det finnes helt klart ulemper med raid. Ved bruk av RAID0 så mister man alt hvis en disk ryker. ved RAID5 mister man all data hvis 2 eller flere disker ryker. Man mister også en del plas ved bruk av RAID1 og oppover.

Men RAID har mange fordeler, man har høyere datasikkerhet (gjelder ikke RAID0), og man kan ofte få høyrere overføringshastigheter.

Bruker RAID selv på en privat server, pluss alle servere på jobb. Det gåt utelukkende i RAID5 og RAID1, da det er datasikkerhet som er viktigst.

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Raidoppsett baserer seg på størrelsen til den minste disken

I ditt tilfelle:

Raid 0 = 400GB

Raid 1 = 200GB

Raid 5 = 200GB (krever egentleg 3 disker)

JSOD blir 700GB, (just a bunch of disks)

meir om raid kan du lese er:

Wikipedia RAID

EDIT:

Når det gjelder ulemper så er eg enig med at Raid0 er meir usikkert enn ein enkeltdisk, men med raid5 er sanynlegheiten for datatap mindre enn ein enkeltdisk.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Er flere måter og sette opp raid på.

Raid 0 (striping) da deler du infoen på 2 eller flere disker.

Men da med 2-4-6-8 disker osv

Kan og spanne 2 eller flere disker (Jbod) da setter du sammen flere disker og får en stor disk.

Raid 1 (mirroring) 2 disker med samme info på begge disker.

Ønsker du en kjempe disk kan du spanne diskene med Jbod.

Ønsker du ytelsen i raid 0 vil du miste 300 giga da den vil sette opp størrelsen etter den minste disken din. siden den minste disken din er på 200 giga vil du få 200x200= 400 giga.

Fins raid kontrollere som kan kjøre både ide og sata raid men hvor bra det fungere skal jeg ikke si.

Løsningen kan jo være software raid men er ikke så veldig sikkert.

Ønsker du raid så bør du kjøpe deg en lik disk 200 eller 500 giga og sette opp raid på de.

Øker ytelsen betraktelig om du kjører raid 0.

Ulempen er jo om den ene disken blir ødelagt mister du data som er på de siden den gjenværende disken kun har halvparten av info en.

Lenke til kommentar

Spør hvis det er noe du ikke forstår, eller vil vite mer om!  :)

9107997[/snapback]

mye å sette seg inn i mao....

men hva ville det beste for meg være i nåværende tilfelle?

med 500 GB SATA disk og 200GB IDE disk. HK støtter RAID.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du kjøper en SATA 500 disk til og setter opp begge med striping. Da kan du få ytelsesøkning, men som tidligere nevnt; ryker en så mister du alt. Derfor - bruk 200 IDE-disken som backup, og vær nøye med å ta backup av alt du ikke vil miste. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du kjøper en SATA 500 disk til og setter opp begge med striping. Da kan du få ytelsesøkning, men som tidligere nevnt; ryker en så mister du alt. Derfor - bruk 200 IDE-disken som backup, og vær nøye med å ta backup av alt du ikke vil miste.  :thumbup:

9108382[/snapback]

tar det til etterrettning og gjør det etterhvert.

hvor stor ytelsesøkning vil en kunne få?

Lenke til kommentar

Ved fil overføring og ett raid 0 får du en 45-50 % økning i hastighet.

Sjøl kjører jeg 2 stk wd raptor disker i raid 0 til os og 2stk 400 giga sata2 disker i raid 0 for lagring.Med backup på en annen maskin med 8 stk 500 giga disker i raid 10

Vil si du merker vesentlig forbedring med raid.

Endret av Mixture
Lenke til kommentar

9108112[/snapback]

Hva er så usikkert kontra hardware-raid?

9108523[/snapback]

En software error på software raid kan gjøre det vanskelig og redde data.

Har sjøl kjørt med software raid over lengre perioder med flere disker og hadde da

flere problemer med korrupt data. disker som jeg ikke kunne finne igjen i software raidet

osv.

Alt ordna seg med en gang de ble satt opp med hardware raid.

Kjenner flere andre og som har hatt omtrent samme problem som meg når det gjalt software raid.

Lenke til kommentar

9108112[/snapback]

9108523[/snapback]

Har sjøl kjørt med software raid over lengre perioder med flere disker og hadde da

flere problemer med korrupt data. disker som jeg ikke kunne finne igjen i software raidet

osv.

Kjenner flere andre og som har hatt omtrent samme problem som meg når det gjalt software raid.

9109135[/snapback]

Mens jeg kjører software raid uten et eneste problem. Med hw-raid har man en risiko for defekt kontroller, det har man ikke i mjukvarevarianten. Og om man vil flytte et sw-raid over til annen hardware er det bare å flytte diskene, koble dem til de diskkontrollerene som måtte forefinnes og raidet gjenkjennes automatisk - såfremt man har riktig os da. Såre ukomplisert.

Lenke til kommentar

9108112[/snapback]

9108523[/snapback]

osv.

9109135[/snapback]

Mens jeg kjører software raid uten et eneste problem. Med hw-raid har man en risiko for defekt kontroller, det har man ikke i mjukvarevarianten. Og om man vil flytte et sw-raid over til annen hardware er det bare å flytte diskene, koble dem til de diskkontrollerene som måtte forefinnes og raidet gjenkjennes automatisk - såfremt man har riktig os da. Såre ukomplisert.

9109331[/snapback]

Og hvis hardware kontroller blir defekt, må man ha en nøyaktig lik for å gjenopprette. (Noe som kan være et problem hvis feilen skjer 1 - 3 år etter innkjøp ;) )

Så å si at software-raid er mer usikkert er vel litt å ta i.

Lenke til kommentar

9108112[/snapback]

9108523[/snapback]

osv.

9109135[/snapback]

Har et sw-raid kjørende i linux, har nå stått så og si kon stant oppe i 4 år. Har aldri opplevd feil slik du nevner. Så det handler vel om uflaks kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som har HW-raid som har stått og gått kontinuerlig i 4 år også uten problemer. Selv har jeg et raid0-array med WD's raid-edition disker med windows xp som OS som gjerne står flere måneder i strekk uten problemer, med diverse mulittasking, opplastning, serveroppgaver mm. Har absolutt ikke hatt noen problemer i det hele tatt.

Dette er bruksmaskinen min med flere brukere og har ca. 50gig ut og inn gjennom diskene i raid0 hver dag, alt fra filmer, musikk, programmer og spill. Dette kjører på HW-raid i hovedkortet.

Nada problemer whatsoever.

Skal hilse fra OGS, vi synger singstar og drikker danskebåten-vann... og til slutt vil jeg hilse personlig til alle som heter runo der ute!

PS: Jeg kan bare ikke skryte nok av RAid0, det merkes veldig i raid0 i hvertfall... lurer på om jeg ikke fikk 80% ytelses økning. husker ikke talla nøyaktig.

Dessuten har jeg speiling av viktige filer på 3 forskjellige fysiske disker (der raid0 teller som en disk).... Så hvis man har en dvd-brennner eller noen andre disker der man kan pælme det som er meget viktig er dette å anbefale.

Over og ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...