Gå til innhold

NY! Community basert it-avis

Anbefalte innlegg

Har ikke vært særlig aktiv her, men er det for sent å melde seg på? :)

9366626[/snapback]

Det er aldri for seint :thumbup: . Stikk innom på neste møte om ikke lenge.

Uansett hva man kan vil det være til hjelp, alt fra ideer, reklamering til koding og mye mer trengs.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neste møte torsdag 30. august klokka 21.00

Agenda kommer snart.

Etter et et tips jeg fikk har jeg satt opp PayPal slik at de som vil bidra kan legge inn noen kroner der.

Er litt ny i PayPal, men satte opp en midlertidig Donate-knapp på www.blogbox.no/donate.html for enkelhetens skyld.

9378923[/snapback]

Hadde du ikke noe penger du kunne bruke på dette?, tror egentlig ikke det er så mange som vil gi penger uten at dem vet hvor prosjektet er på tur...

Lenke til kommentar
Hadde du ikke noe penger du kunne bruke på dette?, tror egentlig ikke det er så mange som vil gi penger uten at dem vet hvor prosjektet er på tur...

9379021[/snapback]

Kan liksom ikke se at dette prosjektet går noen steder hvis ikke ikke de som er med er villig til å yte litt. :roll:

Jeg kan jo ikke takle hele greia alene.

Lenke til kommentar

Men er det riktig å investere penger i denne fasen? Tror dette prosjektet trenger mer struktur og plan før man investerer penger i det.

For å svare på ditt innlegg IQ. Nei det er ikke riktig at du skal ta av deg hele greia og det er litt av det som er poenget her. For å få dette til så må det en gruppe til. En gruppe som jobber mot det samme målet. Målet har vi satt og det er å utvikle en ny og revolusjonerende it avis. :) med navnet digitalmagasinet.

Navnet er fornuftig og beskriver godt det innholdet som skal publiseres på denne siden. Det som er gjort hittil er forsåvidt noe av det enkleste i hele prosessen.

Men et prosjekt må ha en plan!

Nå har jeg ikke lest veldig nøye igjennom alle sidene men mener jeg skal ha fått med meg det som har skjedd hittil. Det er faktisk ikke så veldig mye. På 15 sider burde digitalmagasinet ha vært noen skritt lengre men slik er det dog ikke.

Så hva mangler prosjektet digitalmagasinet. For det er nettopp vi har her et prosjekt som skal bli til noe. En skisse kan være lurt å sette opp en grov skisse.

• Hva vil prosjektet bestå av?
  • Hva trenger vi?
  • Er det realistisk?

Hva vil prosjektet bestå av?

En planleggingsdel, en designdel, en kode/scripting del og ikke minst innhold. I tillegg til dette kommer de som skal jobbe med prosjektet er de her?

Hva trenger vi?

For det første så trenger vi en idé. Noe nytt som ingen andre har. Noe som vil komme til å lykkes. I vårt tilfelle så har vi digitalmagasinet. Men det må designes og jeg kan enda ikke se at vi har noe design å forholde oss til. Noe av vitsen med hele prosjektet er at vi skal utvikle alt selv. Ellers så ser jeg ingen hensikt i å drive dette prosjektet videre. Men for å klare dette trenger vi folk. Folk som er dyktige innenfor de enkelte områdene og ikke minst folk som virkelig interesserer seg for dette.

Design er nevnt. I tillegg kommer det folk som kan utføre denne jobben. Deisgnere, kodere, artikkelforfattere og personer som kan styre dette. Noen må holde i gang dette og ofte faller dette på få personer. Det er veldig viktig at disse få er gode til å drive de andre igang og holde motivasjonen oppe. IQ har tatt tak i dette prosjektet nå etter at MrNeeon ikke hadde tid mer.

Så nå har vi det grunnleggende for at alt skal komme igang. Men vi trenger folk som er villig til å ofre noen timer til å legge inn artikkler gjøre siden interessant for leserne og de er minst like viktig som alt annet. Hvis ikke disse er på plass så er det heller ikke noe vits å ha en side oppe å gå.

Til slutt trenger vi penger! Det er det aller siste vi trenger i dette prosjektet slik jeg ser det. Pengene er kun til for å realisere det hele. Og det vil vi få når vi har noe å vise til. Da mener jeg at vi har et produkt å vise til. Et produkt som er interessant for investorer å investere penger i. Det kan gjerne være de som har vært med på prosjektet men også folk utenom. Man må først ha troen på det selv før man kan overbevise andre til å tro på det man holder på med.

Er det realistisk?

Ja, vil jeg svare i første omgang. Men da trenger vi litt struktur, litt planlegging og ikke minst folk som er villig til å delta. Jeg har skummlest igjennom alle sidene og snappet opp disse navnene.

- grimjoey (Koding & arkitektur /layout)

- Ståle (Koding)

- itsmebth (Koding)

- NgZ (Artikkelforfatter)

- DukeCoke (Artikkelforfatter)

- persistent (Artikkelforfatter)

- Kontorstol (Artikkelforfatter)

- CissaM (Layout & Artikkelforfatter)

- IQ (Varaleder og Backend)

- Runar0 (Backend)

- Intramin (Backend)

- Snobjorn (Frontend)

- Svinat (Frontend)

- Microsoftbruker (Frontend)

- kimthoma (vet ikke helt hva jeg kan bidra med)

Det ser dårlig ut når vi ser på designbiten. Har vi noen som designer noe nå? Innlegget ble noe oppstykket grunnet telefonsamtaler med min syke kjæreste... Men håper jeg fikk dratt det hele i land på en noenlunde fornuftig måte. :blush:

Kim...

Endret av kimthoma
Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Må si meg enig med kimthoma, der gitt. Ville selv aldri gitt penger før jeg vet sånn ca hvordan et eventuelt design kommer til å se ut, og hvordan backend blir. Om Drupal (o.l.) blir brukt vil jeg ikke se så veldig seriøst på det, ettersom min erfaring med den type CMS blir litt mer "blogg"-aktig (har aldri prøvd drupal selv, men har sett bilder osv fra admin panel, og sider som bruker det).

Lenke til kommentar

9379964[/snapback]

Men for min del er den eneste måten dette prosjektet kan komme seg videre er hvis folk involverer seg på en eller annen måte og ikke begynner å joine for å få moderatorer-roller i et eventuelt ferdig produkt uten å ha bidratt til at det ble laget.

Siden dette ikke har skjedd (har f.eks ikke hørt en døyt fra noen som holdt på i backend-gruppa, og vet ikke lenger om de er med eller om de har slutta) må jeg se meg nødt til å kjøpe inn diverse tjenester hos andre, dette koster penger, penger har jeg ikke ubegrensede mengder av.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
*oppdatert posten* min ovenfor....

9380211[/snapback]

Ja, skjønner jo dette. Problemet ligger hovedsaklig i at dette i begynnelsen ikke var mitt prosjekt og at jeg må ta over fører til mye stress for å få samlet endene. Ting kommer til å bedres over tid, spesielt hvis jeg får samlet deltakerne litt bedre.

Bra innlegg, synd jeg er for stresset nå til å kunne skrive noe lignende (har ikke fått fått i VGS-bøker :no: , og det liker jeg ikke), men at det endelig ble noe liv her ble jeg veldig lettet over. Har fått 3-4 nye personer til å være med på møtet for å komme med innspill og ideer, noe som er veldig motiverende for meg. :D

:)

Igjen:

Møtet er på torsdag klokken 21.00. Møtet foregår via IRC på kanalen #digitalmagasinet.no på EFNet

og kan alle dere som joiner legge meg til i MSN (hansrodtang[alfakrøll]gmail[dått]com), og si ifra hvem dere er her på diskusjon.no. Sliter med å holde oversikt over dere alle. :hmm:

EDIT: Har nå skaffet VGS-bøker, er nå offisielt mye roligere.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Må si meg enig med kimthoma, der gitt. Ville selv aldri gitt penger før jeg vet sånn ca hvordan et eventuelt design kommer til å se ut, og hvordan backend blir. Om Drupal (o.l.) blir brukt vil jeg ikke se så veldig seriøst på det, ettersom min erfaring med den type CMS blir litt mer "blogg"-aktig (har aldri prøvd drupal selv, men har sett bilder osv fra admin panel, og sider som bruker det).

9379964[/snapback]

Hva ville du brukt?

Om du sier egenutviklet har du allerede tapt for det er det verken ressurser eller tid til. Man må bruke noe ferdig, et CMS, og akkurat nå ligger vel vekten mer på Drupal enn noe annet. Tviler på at noe er endelig vedtatt (ettersom ingen har begynt med noe særlig utvikling videre), så kjør på og argumenter for noe annet.

Jeg har vært VELDIG stille i det siste, ettersom jeg skal til å flytte og prøver å kombinere 50% jobb med 100% studier, og attpåtil ha et liv ved siden av.

Lenke til kommentar
Jeg har vært VELDIG stille i det siste, ettersom jeg skal til å flytte og prøver å kombinere 50% jobb med 100% studier, og attpåtil ha et liv ved siden av.

9380613[/snapback]

Ja, for all del så er jo det å ha et liv viktigere enn dette, ville bare vært bra om jeg fikk beskjeder en gang i blant (om frammøte og slikt). Slipper heldigvis å jobbe så jeg har litt fritid på kveldene.

Det jeg hovedsaklig skulle med PayPal-kontoen var for å få folk til å spleise på å kjøpe designet til sparks (for å få et profesjonelt resultat fortest mulig), han har enda ikke satt noen konkret pris, men hvis man tenker på prisene for slike typer design nå om dagen kan vi ikke regne med å få dette for lommerusk.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

IQ: Han sa han skulle være grei og kun ville ha en symbolsk sum. Gi han 300-500 kr så blir han sikkert fornøyd nok. Men sørg for at navnet hans blir godt nevnt hvis han ønsker det. Gir han oss designet har han tross alt hjulpet dere med en ganske vesentlig del.

Har dere tenkt noe på Django og evt. spørre om å CMS-et til Webkafeen.no? Jeg kan sikkert hjelpe med å tilpasse og vedlike holde det, men det forutsetter at dere skaffer en host som støtter Django/Python og Henrik går med på det (han som har utviklet mesteparten av Webkafeen-CMS).

Endret av JonT
Lenke til kommentar
IQ: Han sa han skulle være grei og kun ville ha en symbolsk sum. Gi han 300-500 kr så blir han sikkert fornøyd nok. Men sørg for at navnet hans blir godt nevnt hvis han ønsker det. Gir han oss designet har han tross alt hjulpet dere med en ganske vesentlig del.

Har dere tenkt noe på Django og evt. spørre om å CMS-et til Webkafeen.no? Jeg kan sikkert hjelpe med å tilpasse og vedlike holde det, men det forutsetter at dere skaffer en host som støtter Django/Python og Henrik går med på det.

9381132[/snapback]

Utifra PMen fra sparks fikk jeg inntrykk av mer enn 300-500 kroner, selv om han ikke nevnte en konkret sum. Han har jo begynt å jobbe litt med andre ting i det siste.

Designet er veldig vesentlig, føler meg helt fanget og på bar bakke uten det.

Jo, digger Python så hvis dette hadde vært mulig ville jeg gått for det med en gang.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

9379964[/snapback]

Hva ville du brukt?

Om du sier egenutviklet har du allerede tapt for det er det verken ressurser eller tid til. Man må bruke noe ferdig, et CMS, og akkurat nå ligger vel vekten mer på Drupal enn noe annet. Tviler på at noe er endelig vedtatt (ettersom ingen har begynt med noe særlig utvikling videre), så kjør på og argumenter for noe annet.

9380613[/snapback]

Det finnes mange veier til ROM. Spørsmålet er bare hvor vanskelig de er. Man kan fint lage enkle publiseringsprogrammer har selv gjort det. Spørsmåler er bare hvor komplisert man skal lage dem. Drupal eller andre systemer gjør selvsagt at vi slipper en masse arbeid i tillegg til at mulighetene blir flere.

Når jeg snakket om utvikling og slikt så tenkte jeg først og fremst på design og eventuelt en logo. Systemer for å publisere og slikt har jeg rotet vedlig lite i bortsett fra noen enkle systemer. Jeg skjønner veldig godt at det er mye arbeid som ligger bak et godt publiseringssystem.

Men det er slike ting jeg føler må diskuteres før man begynner å donere bort penger. Jeg har ingen problemer med å donere bort noen kroner for webserver for det er ikke noe vi kan hoste selv. (veldig få iallefall). Men å begynne å betale for design synes jeg blir for drøyt på dette prosjektet. Da faller mye av vitsen bort. Hvis det er slik at vi bare skal være flinke på artikkler så kan man nesten søke om å få være med i en eksisterende it avis.

Kim...

Lenke til kommentar
Hvor stor er stemningen for å flytte over til Quakenet?

Jeg kan ikke se noe problem med å være på Quakenet eller EFnet. Hvorfor vil du være på Quakenet istedenfor EFnet?

Nå som det er nytt lederskap, hvor aktuellt er det å ta opp sakene som var viktig for meg i begynnelsen av tråden?

Jeg får forsøke å svare på spørsmålene dine selv om jeg ikke sitter i "styre og stell":

Jeg kan godt bidstå dersom dersom hele prosjektet holdes 100% åpent og fritt og at det ikke ender opp med overstyrende konger bak rattet.

Jeg er helt enig med at hvis dette skjer så trekker jeg meg også. Dette er ikke sunt for noen av partene, men å ha noen som kan ha siste ordet er viktig. Hvis ikke blir prosjektet stående på stedet hvil og utviklingen vil ta lang tid.

Jeg regner med at dere har den initielle utviklingen godt dekket, så du kan føre meg opp som "copy/pasta monkey"/artikkelforfatter.

Regner med du fikk svaret når det er bestemt at det skal være kildeplikt på artikklene.

Har slått sammen 3 poster i quoten nedenfor:

Jeg håper ditt CMS har såpass god struktur på MVC-biten at jeg kan lage mine egne viewtemplates uten å måtte lage ny kontrollstruktur?

Jeg tenker på at jeg koder view i PHP som blir lagt inn på serveren som får levert uformatert content fra kontrolleren. Så kan jeg f.eks lage

http://domene.com/articles/cellphoneoptimi...does-something/

og

http://domene.com/articles/simple/intel-does-something/

mens default view er

http://domene.com/articles/intel-does-something/

I mitt eksempel begge deler. Men hvordan du får tilgang til forskjellige views trenger ikke ha så mye å si. Det kan også være klassisk oppsett som dette:

http://domene.com/?do=showarticle&articleid=444&view=simple

En god MVC-struktur er det viktige slik at jeg f.eks kan lage et view for PDA, ett for mobiler og et simpelt rent en-kolonne med hvit bakgrunn uten at det må legges kode inn for behandling av data.

Nå har det blitt bestemt at drupal skal brukes. Om dette passer inn til det du beskriver her er ikke jeg riktig person å svare på. Men ser at mange roser Drupal for mulighetene det gir og prosjektet har bestemt at dette skal brukes. Vet ikke hvor mye du vet om dette systemet? Prosjektet har satt opp en demoside som ligger på denne adressen http://www.gpslogs.net/diginoe/ der kan du registrere deg og forsøke å leke litt med det. :)

Så tilbake til prosjektet:

Jeg har lest igjennom hele tråden og det er 3 viktige punkter som er fastsatt.

Slik jeg ser det nå så trenger vi et oppsett på hvem som skal gjøre hva? Vi trenger flere personer som kan/har erfaring med Drupal i tillegg til det vanlige. Ser for meg at vi kan kategorisere arbeidsstyrken.

[Drupal/Backend]

• Ståle
  • grimjoey
  • itsmebth
  • Runar0
  • Intramin
  • IQ (Leder)

[Design/Frontend]

• CissaM
  • kimthoma
  • Snobjorn
  • Svinat
  • Microsoftbruker

[Artikkler/Innhold]

• DukeCoke
  • persistent
  • Kontorstol
  • NgZ

Dette var listen over de jeg "fant" i denne tråden. Er det noen som er glemt eller feilplassert så må de hyle ut :) Det som er viktig nå og fremover er å kartlegge hvem som kan hva. Er det nok fagkunnskaper innenfor de ulike gruppene. Slik jeg ser det så ser det bra ut på kodegruppen og artikkelgruppen. Jeg kan ikke si det samme om designgruppen. MEN jeg vet jo ikke kan jo ta helt feil her. Et annet spørmål er om de som er i kodegruppen kan noe om drupal/har lyst til å sette seg inn i drupal. :)

Dette var vel en kort oppsummering over de 15 sidene i denne tråden så langt.

Kim....

Lenke til kommentar

Nice :thumbup:

Skal sette opp en midlertidig side på domenet så snart det er kommet opp, der skal jeg få skrevet en del informasjon til dette prosjektet.

Har dessverre ikke tid nå, sitter på skolen og skal snart på "videokonferanse" med tysklæreren min.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Vet ikke om dere leser prosjektråden for Webkafeen, men Sebastian (aka Steinmann/Orsus) og Sparks har ikke lyst til å gi fra seg CMS-et til Webkafeen. Så jeg tror dere må regne med å bruke Drupal (eller noe annet), har hørt Plone (Zope/Python) skal være ganke bra, men har ikke prøvd det så mye i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...