Gå til innhold

3 ganger på rep, krav på nytt produkt?


Anbefalte innlegg

Butikken krever at det er samme feil som har skjedd 3 ganger. Dessuten må jeg levere alle papirer fra tidligere servicer samt eske, lader, eventuelt handsfree. Og kjøptskviteringen. Hvordan er saken min om jeg mangler noe av det her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du eventuelt komplementere dette selv, eller så kan butikken evt trekke fra en viss sum for dette.

 

Når det kommer til kvitteringer og servicepapirer så er det du som kunde som må passe på å ha dette i orden. Butikken er ikke pålagt å ta vare på disse for deg.

Kjøpskvittering er stort sett ikke noe problem da de fleste bedrifter har lagret slikt i sine interne sysmtemer. Finner de ikke det må du sannssynliggjøre at produktet er kjøpt hos dem. Her bruker det som regel å holde med en kontoutskrift.

 

Har du ikke kvitteringer fra service kan du prøve å sende en mail til serviceverksted el.

Lenke til kommentar

3. gangs feil = 2. gang rep.

 

oppdaget feil = 1.gangs feil > 1.gangs rep > 2.gangs feil > 2.gangs rep > 3 gangs feil

 

Forhandler skal da sette opp en sak imot produsent av tlf. Service verksted har deg lagret på imei nr. Kontakt dem hvis produsent setter seg på bakbeina pga manglende dokumentasjon.

¨

Imei nr finner du ved å taste *#06# på tlf.

Lenke til kommentar
stemmer det må være samme feil 3 ganger for at du skal kunne heve kjøpet eller forskjellig feil 4 ganger. så har du rett på heving av kjøpet så fort det er påvist på et service verksted.

9109823[/snapback]

 

Står ingen plasser i forbrukerkjøpsloven at du kan heve etter 4. gangs service. Derrimot er det en del butikker som praktiserer dette for å yte god service.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Siba er på dette? Har en nokia N73 som navigerings sticken har falt av 3 ganger på nå, begynner å bli temmelig lei av å måtte levere den inn om og om igjen..

9158565[/snapback]

Hvis den har vært inne og blitt reparert 2 ganger tidligere for samme feil kan du nå reklamere på produktet og heve kjøpet hvis du vil. Siba har allikevel rett til å få sende inn telefonen til en sjekk hos Nokia før de gir deg pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Butikken krever at det er samme feil som har skjedd 3 ganger. Dessuten må jeg levere alle papirer fra tidligere servicer samt eske, lader, eventuelt handsfree. Og kjøptskviteringen. Hvordan er saken min om jeg mangler noe av det her?

9107575[/snapback]

Butikken skal ikke kreve komplett salgspakning. Butikken trenger kun telefonen og du har derfor også kun krav på en fabrikksny swap telefon. Det betyr at hele innmaten på telefonen er ny. Kunder vil så å si aldri få salgspakning med mindre dette gjelder en DOA sak. Feilen må oppstå 3 ganger. Men det er flere måter å sende inn en telefon. Reglene er at telefonen må ha samme feil tre ganger, men hvis telefonen har vært inne uforolsmessig lege på service kan man reklamere på reprasjon og dermed ha krav på swap

Lenke til kommentar

Ser ut som ingen svarer direkte på svaret her.. (Slik jeg ser det.. :whistle: )

 

Har jeg forstått deg rett, så spørr du om du kan kreve heving av kjøpet etter 3 gangs feil, med forskjellige feiller/symtomer.. :hmm:

 

Får å kunne kreve heving, så må det være 3 gangs feil, med de samme feil symtomene, før du kan kreve heving.. Hvis det er forskjellige feilsymtomer, så blir antaller mere 4-5 ganger, før du kan kreve heving.. :)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

paragraf 50 i kjøpsloven forplikter deg som forbruker å levere tilbake varen i tilsvarende stand og mengde som da du overtok den.

 

Ved ett eventuellt hevingsoppgjør eller ombytte - kan butikken kreve komplett salgspakke og eventuellt trekke deg i hevingsoppgjøret for manglende lader HF etc..

Lenke til kommentar
paragraf 50 i kjøpsloven forplikter deg som forbruker å levere tilbake varen i tilsvarende stand og mengde som da du overtok den.

 

Ved ett eventuellt hevingsoppgjør eller ombytte - kan butikken kreve komplett salgspakke og eventuellt trekke deg i hevingsoppgjøret for manglende lader HF etc..

9199373[/snapback]

Det stemmer, men butikken kan ikke kreve deg for salgsforpakningen. De kan kreve at du leverer med lader, minnekort, øretelefoner osv. Det er så bankers at det ikke er noe poeng å diskutere.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Siba er på dette? Har en nokia N73 som navigerings sticken har falt av 3 ganger på nå, begynner å bli temmelig lei av å måtte levere den inn om og om igjen..

9158565[/snapback]

For at du skal kunne heve kjøpet må mangelen være av vesentlig karakter. Dersom hele navigeringspinnen har falt av er dette vesentlig. Er det bare en liten gummiknott ytterst på navigerinspinnen som har falt av, så er ikke det en vesentlig mangel.

Lenke til kommentar

Nøyaktig sitat fra loven er faktisk: "Man kan heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig".

 

Dette er ikke det samme som at mangelen må være vesentlig. Om man skal flisespikke.

 

Ang det med emballasje så kreves ikke det innlevert nei, det kan man ikke forvente at en kunde skal ta vare på heller - derimot alt av tilbehør, bruksanvisning, handsfree, lader, plugger osv, er det kundens ansvar å ta vare på dersom man ønsker heving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...