Gå til innhold

Bytte RAM og CPU på Dell D400

Leben

Anbefalte innlegg

Har i dag en 3 år gammel Dell Latitude D400 som reservepc med 512 minne og Pentium M 1,6 MHz.

Lurer litt på å sette inn 1 GB ram, 2 GB er vel litt overkill? Lurer også på om det er mulig å bytte CPU, eller er/var dell så sære at de har/hadde egen sokkel?

Hadde bare tenkt å finne noe billig på Ebay.

Mvh

Leben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte CPU er ikke så alt for komplisert. Skru av heatpipe, plukk ut prosessor, legg på ett passelig lag kjølepasta på den nye og sette den inn.

Nå skal det sies at Pentium M 1,6 er en rimelig god prosessor, i hvertfall sammenlignet med resten av hardwaren i maskinen, så det spørs om det er noe vits i å oppgradere den. 1 GB ram og kanskje en råere harddisk (spørs hva du skal bruke maskinen til) vil nok være mer virkningsfullt. Jeg tviler på at maskinen din støtter 2 GB ram :hmm: Det kan du i hvertfall finne ut med SIW.

Lenke til kommentar
Bytte CPU er ikke så alt for komplisert. Skru av heatpipe, plukk ut prosessor, legg på ett passelig lag kjølepasta på den nye og sette den inn.

Nå skal det sies at Pentium M 1,6 er en rimelig god prosessor, i hvertfall sammenlignet med resten av hardwaren i maskinen, så det spørs om det er noe vits i å oppgradere den. 1 GB ram og kanskje en råere harddisk (spørs hva du skal bruke maskinen til) vil nok være mer virkningsfullt. Jeg tviler på at maskinen din støtter 2 GB ram :hmm: Det kan du i hvertfall finne ut med SIW.

9107460[/snapback]

Har byttet på den del bærbare så vet hvordan jeg gjør det. Bare vet at dell har mye sært på sine stasjonære, eller hadde i alle fall, så lurte på om det var greit å få kjøpt ny CPU, eller om det måtte være fra dell. Den støtter 2 Gb ram, men tror ikke det har så mye for seg. Passer for eksempel denne eller denne?

EDIT: var vist 1,7 så da utgår CPU, regner med at det blir stor foskjell på å gå fra 4200 til 7200 RPM disk og fra 512 til 1 Gb minne?

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar

om du har en 4200-disk i den så vil du oppleve en helt annen verden ved å oppgradere til for eksempel en 100GB 7200rpm. Det er også dette jeg ville prioritert, dersom du skal velge.

Jeg antar det er en Pentium M735-prosessor som sitter i (dette kan også sjekkes med SIW, om du er usikker), i så fall bør du kjøpe en M7x5 (for eksempel M745 som du linker til). Du kan kjøpe en M7x0 (sånn som M780), men denne vil bli klokket ned 25% når du kjører den i en I855-basert maskin (dvs. en M780 vil kjøre på 1,7 Ghz - da går all vitsen bort...). Ville uansett ikke oppgradert en M735, denne er mer enn kraftig nok sammenlignet med resten av maskinvaren.

1GB ram vil nok gjøre susen om du skal kjøre WinXP. Om du skal kjøre Vista ville jeg vurdert å gå for 2GB.

Lenke til kommentar

Takk for opplysningen, ikke mye vits å legge penger i ny CPU nei. Kjøpte 1 x 1024 Ram, så kan jeg sette inn mer om det trengs. Samt en 7200 RPM hd på 100 GB. Skal bare kjøre XP. Blir liksom pc nr 2 eller 3 man tar med på reise. Har en Dell D830 C2D T7700 med 4 GB ram som kjører Vista, og en T42p som kjører xp fra før.

Så da skjønner du sikkert hvorfor det føles som en evighet :p med 512 minne og 4200 RPM disk.

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...