Gå til innhold

Frustrasjon over "Oppdagelseskanalen" (discovery)

Anbefalte innlegg

Jeg må bare dele min frustrasjon.

Discovery har i lang tid vært en av mine favorittkanaler. Problemet er bare at de har begynt å oversette orginalnavn og lagt på norsk tale. Norsk tale er forsåvidt greit nok, men disse nye stemmene er så vanvittig tåpelige. Spesielt reklamen for kommende programmer. "Nå renner det igjen bensin i blodet .."

Det kan virke som om målgruppen for reklamen er 10-12åringer. Stemmene ligner mer på reklame for actionfigurer eller barne-TV. Hvor gamle er gjennomsnittsseeren av discovery?

Nei, når jeg selv anskaffer parabol eller lignende skal jeg gjøre en innsats for å skaffe discovery fra Storbritannia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt egenreklamene har blitt skikkelig snåle i det siste - virker som om de er ord for ord oversatt fra engelsk. Godt mulig det er bevisst siden man legger så godt merke til det, men jeg synes det blir rart.

F.eks.:

'Han er kort og godt en riktig mann' <- Dirty Jobs, opplagt oversatt fra 'he's a real man'.

Lenke til kommentar
Når de begynte å oversette han morsomme briten som snakket på mythbusters, så sluttet jeg å se på.

9107446[/snapback]

Jøss, det var jeg ikke klar over at de hadde gjort. Da er det enda verre enn jeg først trodde.

Mythbusters er såpass populært at det er ikke noe problem å få tak i med organalspråk, men alle andre programmer blir forsøplet av programreklamene. Det er jo sikkert 3-4 slike i timen.

Jeg har sendt en klage-epost for en tid tilbake, uten respons.

Edit:

'Han er kort og godt en riktig mann' <- Dirty Jobs, opplagt oversatt fra 'he's a real man'.

9107481[/snapback]

"Møkkajobber" mener du vel? :cry: *sukk*

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
"Som får Hollywood til å ligne Hollyweird!"

Jeg _hater_ de reklamene. Og han som lager "billyder" under reklamen.

9107474[/snapback]

Så på den reklamen for 5 min siden, og tenkte på akkurat det samme :!:

Hollyweird WTF? Jeg kunne kasta opp bedre kommentarer.

Lenke til kommentar

Heldigvis er det for det meste program uten programledere (eller "hosts") som blir dubba. Sånn som how do they do it. Og reklamer for programmer. Med en forbanna elkjøp-stemme.

Men så en liten kjepphest: bring back donald&industrial revelations europe!

Og en ting til. Jeg hadde tenkt å få med meg den dokumentaren om de to gutta som skulle ro over atlanteren. Men, uvitende om at dokumentaren varte i 2 timer, satte jeg kun timern på 1 time. Reprise snarest!

Lenke til kommentar

Hva? Har de begynt å dubbe selve programmene? Har aldri sett poenget med å dubbe programmer hvor man har underteksten tilgjengelig. Sikter Discovery seg inn mot den yngre garde (forholdsvis de som ikke kan engelsk, og ei heller lese), eller hva?

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Eg ler meir enn eg griner av reklamene.

Men er greit for meg med dubbing, så lenge Adam og Jamie ikkje begynner å snakke norsk.

Lenke til kommentar
Hva? Har de begynt å dubbe selve programmene? Har aldri sett poenget med å dubbe programmer hvor man har underteksten tilgjengelig. Sikter Discovery seg inn mot den yngre garde (forholdsvis de som ikke kan engelsk, og ei heller lese), eller hva?

9113669[/snapback]

De dubba i hvertfall noe greier her for litt siden.

Jeg så via kabelnettet. Kan hende det er anderledes via parabol

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er enig i mye av det som blir nevnt her. Jeg er også rimelig lei av de reklamene. En annen ting som også har irritert meg er bilprogrammer. "Bensin i blodet"

Discovery er i fase der MTVe var for en tid tilbake der de sluttet å vise musikk videoer og kjørte bare reality serier. Nå ser man ikke noe annet enn Viva la bam, Pimp my ride og annet søppel. Men de vet sikkert hva de driver med. De sitter med tallene og det er tydligvis mange som sitter og ser på det da tenker jeg. Samme gjelder Discovery...men jeg synes det er litt synd.

Sitter dere med GET boksen? Jeg tror det er mulig å endre språk hvis man går titter på innstillinger. Jeg tror jeg fikk til det her om dagen...

Endret av euroshopper
Lenke til kommentar
Jeg må bare dele min frustrasjon.

Discovery har i lang tid vært en av mine favorittkanaler. Problemet er bare at de har begynt å oversette orginalnavn og lagt på norsk tale. Norsk tale er forsåvidt greit nok, men disse nye stemmene er så vanvittig tåpelige. Spesielt reklamen for kommende programmer. "Nå renner det igjen bensin i blodet .."

Det kan virke som om målgruppen for reklamen er 10-12åringer. Stemmene ligner mer på reklame for actionfigurer eller barne-TV. Hvor gamle er gjennomsnittsseeren av discovery?

Nei, når jeg selv anskaffer parabol eller lignende skal jeg gjøre en innsats for å skaffe discovery fra Storbritannia.

9107348[/snapback]

130% enig med deg der!

Stemmen hans er så gay!

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg er enig i mye av det som blir nevnt her. Jeg er også rimelig lei av de reklamene. En annen ting som også har irritert meg er bilprogrammer. "Bensin i blodet"

Discovery er i fase der MTVe var for en tid tilbake der de sluttet å vise musikk videoer og kjørte bare reality serier. Nå ser man ikke noe annet enn Viva la bam, Pimp my ride og annet søppel. Men de vet sikkert hva de driver med. De sitter med tallene og det er tydligvis mange som sitter og ser på det da tenker jeg. Samme gjelder Discovery...men jeg synes det er litt synd.

9113729[/snapback]

Enig. Det er greit nok med intrigene i Teutul-familien (OCC), men hva "Boyd og gutta" driver med gir jeg blanke i.

Det er strengt tatt ingenting som er dubbet, men kommentarsporet/fortellerstemmen er byttet til norsk på enkelte programmer. Det har vel vært norske navn på programoversikten i et halvår, mens de norske stemmene kom vel noe senere.

Det er kanskje ikke bare de norske stemmene som er litt barnslige. Programlederne i scrapheap challenge (og eventuelle spinnoffs) er jo ganske krampaktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...