Gå til innhold

12" bærbar til videregående skolebruk

Anbefalte innlegg

Hei alle dataguruer der ute! Tenkte å gi lillesøster en bærbar til bursdagen hennes. Hun begynner på VGS til høsten og trenger i den forbindelse en laptop. Hennes bruk kommer sikkert til å være kun til skolearbeid,msn,nettsurfing,musikk og kanskje litt filmtitting. Jeg tenkte at det hadde vært perfekt om hun kunne fått en liten og lett laptop som samtidig kan tåle et trøkk siden den blir bært fram og tilbake skolen ofte. Ikke minst er det greit med blåtann,minnekortleser,webcam og lignende som kan være nyttig for henne også. Prisen på det hele skal være under 10 000kr

Etter en del surfing og leting fant jeg en laptop på komplett til 8 500kr som jeg tror kan passe hennes bruk:

Lenovo 3000 V100 12,1"

Produktbeskrivelse Lenovo 3000 V100 0763 - Core 2 Duo T5600 1.83 GHz - 12.1" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 30.5 cm x 22.7 cm x 3.2 cm

Vekt 1.8 kg

Plattformteknologi Intel Centrino Duo

Systemtype Notebook

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, kamera, Bluetooth-antenne

Innebygd sikkerhet Fingeravtrykksleser

Prosessor Intel Core 2 Duo T5600 / 1.83 GHz ( Dual-Core )

Cache-minne 2 MB - L2 Cache

RAM 1 GB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 667 MHz - PC2-5300 ( 2 x 512 MB )

Kortleser 5 i 1

Harddisk 120 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

Optisk lagring DVD-skriver - integrert

Skjerm 12.1" TFT aktiv matrise 1280 x 800 ( WXGA ) - 24-bit (16,7 millioner farger)

Grafikk-kontroller Intel GMA 950

Lydutgang Lydkort

Telekommunikasjon Fax / modem - 56 kbps

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g

Trådløs NIC Intel PRO/Wireless 3945ABG

Notebook-kamera Integrert - 1,3 Megapiksler

Inn-enhet Tastatur, touchpad

Strømforsyning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Batteri Litiumion

Levetid (inntil) 2.2 time®

Operativsystem Microsoft Windows Vista Business

Fabrikantssalgsprogram Express Selection

Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337209

Noen som kan komme med tilbakemeldinger på fordeler og ulemper med denne? Er dette et godt kjøp til hennes bruk? Hun kommer ALDRI til å spille dataspill,det vet jeg:-Phehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en del surfing og leting fant jeg en laptop på komplett til 8 500kr som jeg tror kan passe hennes bruk:

Lenovo 3000 V100 12,1"

Produktbeskrivelse Lenovo 3000 V100 0763 - Core 2 Duo T5600 1.83 GHz - 12.1"

Lenovo har gitt ut en ny versjon av denne V200, bare så du er obs på det. Lenovoene er forresten en halv kilo lettere enn macbooken. Får plass til noen ekstra kladdebøker.

Endret av nogen
Lenke til kommentar

hos notebookreview.comTest.

Søk på lenovo V200 i prisguiden viser billigste til ca 9700 (Amentio). Men ikke stol på denne, prisguiden er ikke alltid like pålitelig.

Vil tippe denne maskinen er et godt valg. Lenovo(IBM) er kjent for god byggkvalitet og kanskje de beste tastaturene.

Endret av nogen
Lenke til kommentar

Noen her som faktisk har erfaringer med Lenovo sine familiemaskiner. Businessmaskinene (Thinkpad) som de har tatt fra IBM er jo fortsatt like bra, men jeg har ikke sett noe om familiemaskinene. Bare tenker på det siden den skulle tåle litt. For å få en thinkpad må du dessverre hoste opp med 14000.

Lenke til kommentar

Forresten,noen der ute som har erfaring med 3000-serien til Lenovo med tanke på kvalitet og driftsikkerhet pluss utseende og sånne ting?Funker fingeravtrykksavleser bra på laptoper eller er det mye styr med det?At man må trykke flere ganger før maskinen klarer å gjette fram til riktig fingeravtrykk og lignende?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg fikk Lenovo 3000 v200 i dag. Har ikke fått brukt den så mye enda, men det umiddelbare inntrykket var bra. Tastaturet og touchpaden virker behagelig å bruke. Ligger masse bedriten programvare inne (bl.a. Norton), den skal vekk i morgen.

Generell byggekvalitet virker betryggende, men jeg har allikevel et spørsmål angående denne:

Den forrige bærbare jeg hadde (tundra) fikk merker av tastaturet på lcd-skjermen etter en tur i skulderveska sammen med noen bøker. Er det noen som har erfaringer med dette på Lenovoen? Er det en ide' å legge noe mellom tastatur å skjerm for å minimalisere denne risikoen?

Lenke til kommentar
Om du kunne tenke deg å bruke litt mindre penger, ville jeg tatt en titt på FS 3205. Liten, lett damevennlig maskin som gir mye for pengene. Mangler webcam, men har ytelse nok til dine krav.

Da ville jeg kanskje heller vurdert den nye versjonen som heter U9200. Fås fra litt under 6000:

https://prisguiden.no/product.php?productId=86960

Den er også med webcam og matt skjerm (mye bedre enn blank etter min mening).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...