majlle Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Vel, nå har jeg tatt en titt på koblingene rundt lyset, og det virker som at han bare har kjøpt nytt relè og koblet på nytt, uten å fjerne det forrige skikkelig. 1. Jeg fant en brent kabel bak koblingen til sikringsboksen, denne kabelen gikk til den "lille lyspæra" i lyktene, har pratet med en elektriker om det, og han sa at det var pga. dårlig kontakt at den hadde blitt brent. 2. Når han hadde koblet opp de nye lysgreiene hadde han gjort følgende: Batteri - 85 (relè) H\V - 87 Svart ledning - 30 Svart ledning nr2 - ingen steder (denne er løs) Hvor skal den sitte? Han hadde bare kjøpt ett lysrelè, og strukket den røde kabelen fra (H\V) over til venstresiden og koblet den på der. Noen som har litt peiling? ^^ Fra det gamle systemet fant jeg også en løs kobling (som han hadde klipt av) Dette var 2 brune ledninger (en tjukk og en litt tynnere) + en hvit\svart ledning. Denne lå bare løst, hvor skal den evt. sitte? Hvis dere trenger bilde, så kan jeg gå ut og ta et, men si ifra om dere vet noe Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Kjørelys? Snakker vi her om eget kjørelys, nærlys eller fjernlys? Hva slags kobling er det som er gjort, og hva er evt. grunnen til at koblingen ble gjort? Hva er "H\V"? Bilder, bilmodell er også greit. Den brente kabelen - er det kabelen eller pluggen som er brent? Dårlig kontakt gir normalt ikke brente kabler, men gir brente plugger (siden jeg har en Renault kjenner jeg ganske godt til brente plugger ). Den lille pære er vel parklyspæra, og den skal trekke så lite strøm at den vil aldri brenne en kabel omtrendt uansett hvor tynn den er. (Edit: Det var du med Golfen ja.) Endret 20. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hvis dere trenger bilde, så kan jeg gå ut og ta et, men si ifra om dere vet noe 9107160[/snapback] Ja, gjør det for jeg skjønner ikke hva du mener eller lurer på. Lenke til kommentar
majlle Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Kjørelys? Snakker vi her om eget kjørelys, nærlys eller fjernlys? Hva slags kobling er det som er gjort, og hva er evt. grunnen til at koblingen ble gjort? Hva er "H\V"? Bilder, bilmodell er også greit. Den brente kabelen - er det kabelen eller pluggen som er brent? Dårlig kontakt gir normalt ikke brente kabler, men gir brente plugger (siden jeg har en Renault kjenner jeg ganske godt til brente plugger ). Den lille pære er vel parklyspæra, og den skal trekke så lite strøm at den vil aldri brenne en kabel omtrendt uansett hvor tynn den er. (Edit: Det var du med Golfen ja.) 9107404[/snapback] Jess =D.. Nå har jeg tatt noen bilder.. Det gjelder hvordan lysa foran på bilen er koblet.. Dette er den brente kabelen. Her er den andre enden av den brente kabelen (denne skal inn i den lille lyspæra) De gamle lysreleene. Den løse kabelen (Jording + noe annet) Til venstre (kobling til lypære), til høyre (løs jordingsledning), den tykke jordingskabelen er mellom dem. Nytt relè (sannsynligvis koblet feil) Koblingen på venstre side av bilen.. På relèet står er det to røde kabler koblet til "H\V" og som går til lykta på hver side av bilen. Høyre\Venstre.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Den pluggen der var ganske svidd ja. Jeg kan egentlig ikke tro at den lille strømmen som går igjennom parklyspæra er nok til å lage så mye effekt at den svir pluggen så ekstremt. Er det noe tegn til svimerker på pluggen i andre enden, eller på ledningen imellom? Det er veldig vanskelig å si hva som er feil med koblingen, spesielt siden jeg er usikker på hva som er feilsymptomene. Hva er det som nøyaktig feiler lyskoblingen? Funker ingenting, eller bare noe? Btw. de kabelskoene som står på ekstrarelèet må byttes uansett. Det skal ikke stikke uisolert kobber ut av kabelskoene. Isolasjonen skal gå helt inn i skoen. Dersom dette treffer noe, så er det bare å håpe på at den er sikret med korrekte sikringer ellers kan det bli brann av det. I verste fall bare surr litt teip rundt der ledningen går inn. Det kan også være at en av disse ledningene har dårlig kontakt med skoen, og dette skaper problemer. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ledning fra + på batteriet inn på kl.30 på rele. Fra 87 på rele til pærere, 1 ledning til hver pære. Ta styring (strøm 12 volt) fra den gamle kretsen som går inn på nærlys/fjærnlys og inn på 85 på rele. 86 skal til minus. voila Du ma ha 2 releer hvis du skal koble opp nærlys og fjærnlys. Legg opp ny minus til pærere når du først er i gang. Da er hvertfall alt riktig ute ved lyktene. ikke bruk høyttaler ledning. Lenke til kommentar
majlle Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Ledning fra + på batteriet inn på kl.30 på rele. Fra 87 på rele til pærere, 1 ledning til hver pære. Ta styring (strøm 12 volt) fra den gamle kretsen som går inn på nærlys/fjærnlys og inn på 85 på rele. 86 skal til minus. voila Du ma ha 2 releer hvis du skal koble opp nærlys og fjærnlys. Legg opp ny minus til pærere når du først er i gang. Da er hvertfall alt riktig ute ved lyktene. ikke bruk høyttaler ledning. 9111899[/snapback] Man kan koble begge lyktene til ett relè, men det kan hende at man får spenningstap. Det med nr 85 skjønte jeg ikke helt. Hva med jordingene? Har funnet ut hva den løse kabelen er til, blinklyset foran , hvor hele lyssystemet er borte, hvor får man kjøpt det? Har dekselet og noen kabelstumper, men trenger pæreholderen og koblingen. Det er jo bare to pærer inne i hver lykt, men er det fjernlys og kjørelys i samme pære? Det er jo en stor lyspære + en liten.. Endret 22. juli 2007 av majlle Lenke til kommentar
majlle Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Oppdatering: Har funnet ut av endel i dag, forstått koblingsskjemaene og gått over mange ledninger. Vi kan begynner med det nye relèet. Lenke til kommentar
majlle Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Oppdatering: Har funnet ut av endel i dag, forstått koblingsskjemaene og gått over mange ledninger. Vi kan begynner med det nye relèet. Dette var koblet feil fra før av: 85 - Batteri 87 - Pærene på høyre og venstre side 30 - Svart ledning inn på Parklys-koblingen. 86 - Svart ledning, til ingenstede.(sannsynligvis koblet til minuspolen på batteriet. Nå har jeg koblet om noe, men vet ikke om det er riktig: 30 - Batteri (med sikring på kabelen (10A)) 87 - Hver av pærene (se hvordan det er gjort på bildet lenger ned) 85 - Svart ledning til "parklys-koblingen" 86 - Minuspolen på batteriet. Her ser vi koblingingen på venstre side av bilen. Litt mer detaljert av koblingen på venstre side av bilen. Dette er den delen som går rett inn til pæra, og som vi ser så er det 2 løse ledninger, en som er strømførende og en jording. Vi målte med multimeter og fikk utslag på den gule ledningen (som ser hvit ut på bildet pga. blitz) og ikke utslag på jordingskabelen.' Skulle disse til relèet og jording eller? Her er koblingen på høyre side. Her er den svarte ledningen som går fra 85 på relèet og inn i koblingen til parklyset (den lille lyspæra inne i lykta) Er dette riktig? Som sagt: enden av den grå\svarte kabelen var brent (inne ved sikringsboksen) Løs ledning.. til batteriet? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 For meg ser de bilene bare ut som en stor spagetti hvor det er gjort et forsøk på å markere det som er nyttig. Hvis du har skjemaer, og kan sette bildene i perspektiv med skjemaene, så hadde det vært veldig greit og sett på. Forresten - hva er egentlig vitsen med det relèet? Lenke til kommentar
majlle Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Golf 2 har vanligvis dårlig lys, derfor bruker man relèer på frontlyktene.. Nå har jeg røsket bort alt av det nye lysgreiene, og det er bare det orginale som sitter igjen. Det eneste som er problemet nå, er at det er to løse ledninger ved hver lykt. Begge går ifra den "plastbiten" du dytter inn i selve lyspæra. Skal disse festes noen steder? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 ikke bruk parklysa som styring til releet. Da får du aldri satt på bare parklys. 2`er feil på eu. Alt var riktig bortsett fra 85 som gikk til parklysa. Lenke til kommentar
majlle Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 ikke bruk parklysa som styring til releet. Da får du aldri satt på bare parklys. 2`er feil på eu. Alt var riktig bortsett fra 85 som gikk til parklysa. 9146897[/snapback] Nå har jeg målt med multimeter og funnet ut hvilken kabel som går til kjørelys og fjernlys på pæra. Når jeg tar "styrestrøm" så må jeg jo koble meg på den ene kabelen på den gamle kretsen (right?).. Når jeg da skal sette på 87 på relèet.. Må jeg trekke en ny kabel over til selve pæra og sette fast med kabelsko? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du tar styrestrøm fra den gamle kretsen ja, og denne kobler du inn på inngang 85. Så kobler du en ny kabel, min. 2.5kv. og sikrer med 25A, som du kobler direkte fra plusspolen på batteriet og til inngang 30 på reléet. Akkurat det samme gjør du mellom inngang 86 og et stabilt jordingspunkt, bare at du trenger ikke sikring på den. Det mest stabile jordingspunktet er direkte på batteriskoen (men er unødvendig pga. liten strøm) Det er ikke nøye hvor tykk denne er. Det kan være sytrå med innebygd kobberleder omtendt, fordi den skal bare frakte 5-10mA. Ta en ny ledning av samme tykkelse som den som står til 30 og koble direkte fra 87 til pæra. Siste du gjør er å legge en brukbar jordkobling direkte fra pære og til et stabilt jordingspunkt. Denne ledningen skal være minst like tykk som den som kobles til port 30 og 87. Det er foretrukket at den kobles direkte til batteriet, eller til et annet meget stabilt jordingspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå