Gå til innhold

Hjelp til bruk/oppsett av IDE

Anbefalte innlegg

Ferdig bygget en PC, den har kun en IDE utgang. Jeg hadde håpet å kunne ta med meg DVD spilleren, HD og DVD/CD brenneren fra den gamle og over til den nye maskinen.

Finnes det/er det mulig å få tak i en IDE kabel som går fra hovedkortet og til brenneren, spilleren og HD - og vil dette fungere rent praktisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ... per Ide kabel er det Kun to drev / hdd ... viss du må ha flere så må du ha en ide kontroller som støtter flere ( flere tilkoblinger på hk ) evnt du kan jo kjøpe en Ide kontroller og sette i en Pci slot.

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Nei ... per Ide kabel er det Kun to drev / hdd ... viss du må ha flere så må du ha en ide kontroller som støtter flere ( flere tilkoblinger på hk ) evnt du kan jo kjøpe en Ide kontroller og sette i en Pci slot.

mvh

-Djgunnah

9107001[/snapback]

du mer en slik?: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=30367

har bare en tilkobling på HK.

kan jeg inntil videre da bruke ide kabel fra HK til feks brenner og HD?

Lenke til kommentar
Ikke noe problem, koble hd og dvd-rw med en ide-kabel til hk, når du evt. får i et ide kontroller-kort (som det du viste til) kan du koble flere enheter til det.  :thumbup:

9107239[/snapback]

kjekt å høre, sweet music :D

men har kommet over IDE/RAID - er dette noe å anbefale/evt kjøpe isteden?

har en 500 GB SATA HD og en 200 GB HD, flere vil kanskje komme etterhvert.

Lenke til kommentar

Når det gjelder IDE/Raid så kan du ikke koble SATA-disker på IDE-raid. Da må du koble dem til et SATA-raid.

Raid er ok for økt sikkerhet dersom du f.eks kjører speiling, men skal du ha raid bare for økt ytelse bør du i det minste ha en adekvat backup-løsning. Det er et faktum at alle disker ryker før eller siden og går det en disk i et stripe oppsett så har du mista alt om du ikke har gode backup-løsninger. Har væt en del skrekkhistorier her på forumet i så måte.

Lenke til kommentar
Når det gjelder IDE/Raid så kan du ikke koble SATA-disker på IDE-raid. Da må du koble dem til et SATA-raid.

Raid er ok for økt sikkerhet dersom du f.eks kjører speiling, men skal du ha raid bare for økt ytelse bør du i det minste ha en adekvat backup-løsning.  Det er et faktum at alle disker ryker før eller siden og går det en disk i et stripe oppsett så har du mista alt om du ikke har gode backup-løsninger. Har væt en del skrekkhistorier her på forumet i så måte.

9107302[/snapback]

har vel 6 SATA på HK, så det holder i massevis enda ihvertfall...

hva mener du med kjøre speiling?

adekvat backup-løsning som feks på en annen HD/partisjon?

noen forslag på hva jeg burde/bør gjøre nå i første omgang basert på de data du har om komponentene mine?

Lenke til kommentar

Speiling er et raid oppsett der du bruker to like store disker (eks 2x500GB), men hvor totalplassen blir som en disk (500GB) fordi data speiles (kopieres) likt på begge diskene, slik at dersom en disk ryker har du fortsatt alle data i behold på den andre. Du kan da sette inn en ny disk og raidkontrolleren gjenoppretter alle data til den nye. Derved har du alltid alle data tilgjengelig. Dette brukes ofte i bedrifter som ikke vil ha nedetid. Servere som kjører slik oppsett har ofte (nesten alltid) hot-swap slik endisk kan plukkes ut og byttes mens maskina går

Om jeg forstår deg rett har du en 500 SATA-disk og en 200 IDE-disk. Ønsket er tydeligvis å bruke IDE-disken som hoveddisk for installasjon av Windows etc.

Dersom dette er riktig setter du 200 disken som master på IDE, og evt. DVD eller DVD-RW som slave. Så kan du sette på den andre DVD-en når du evt. kjøper et IDE-kontroller-kort.

Det rimeligste alternativet ville være å kutte ut n optisk enhet, og droppe et ekstra IDE-kort. Alternativt å bruke IDE-disken i en annen maskin og gå for 500 SATA-disken som hoveddisk, og beholde begge DVD-ene.

Backup løsning kan gjerne være en annen disk eller en nettverkdisk. Vil egentlig ikke anbefale en annen partisjon, om disken tar kvelden hjelper det lite å ha backup´en liggende på en annen partisjon på den disken som ikke virker.

Dette er spesielt viktig dersom du har planer om en raid-løsning med striping. Dvs. f.eks. at du setter opp 2 like store disker (eks. 2x500) så vil systemet oppfatte det som en stor (1TB) disk, dette kan gi en "liten" økning i ytelsen.

Lenke til kommentar
Speiling er et raid oppsett der du bruker to like store disker (eks 2x500GB), men hvor totalplassen blir som en disk (500GB) fordi data speiles (kopieres) likt på begge diskene, slik at dersom en disk ryker har du fortsatt alle data i behold på den andre. Du kan da sette inn en ny disk og raidkontrolleren gjenoppretter alle data til den nye. Derved har du alltid alle data tilgjengelig. Dette brukes ofte i bedrifter som ikke vil ha nedetid. Servere som kjører slik oppsett har ofte (nesten alltid) hot-swap slik endisk kan plukkes ut og byttes mens maskina går

Om jeg forstår deg rett har du en 500 SATA-disk og en 200 IDE-disk. Ønsket er tydeligvis å bruke IDE-disken som hoveddisk for installasjon av Windows etc.

Dersom dette er riktig setter du 200 disken som master på IDE, og evt. DVD eller DVD-RW som slave. Så kan du sette på den andre DVD-en når du evt. kjøper et IDE-kontroller-kort.

Det rimeligste alternativet ville være å kutte ut n optisk enhet, og droppe et ekstra IDE-kort. Alternativt å bruke IDE-disken i en annen maskin og gå for 500 SATA-disken som hoveddisk, og beholde begge DVD-ene.

Backup løsning kan gjerne være en annen disk eller en nettverkdisk. Vil egentlig ikke anbefale en annen partisjon, om disken tar kvelden hjelper det lite å ha backup´en liggende på en annen partisjon på den disken som ikke virker.

Dette er spesielt viktig dersom du har planer om en raid-løsning med striping. Dvs. f.eks. at du setter opp 2 like store disker (eks. 2x500) så vil systemet oppfatte det som en stor (1TB) disk, dette kan gi en "liten" økning i ytelsen.

9107418[/snapback]

har vel brukt 500 SATA-disken som hoveddisk, og ønsker å koble til IDE harddisken i tillegg. Evt bruke denne som en backupdisk da.

så du ville anbefalt RAID på SATA disken min?

Lenke til kommentar

Nei, ytelsesgevinsten ved striping er for liten og kostnaden ved speiling for stor. Kjør som du har tenkt, SATA-disken som hoveddisk (kanskje med 2-3 partisjoner), IDE-disken som backup disk (helt ypperlig), men personlig ville jeg droppet DVD-spilleren og derved sluppet utgiften til et IDE-kort. Du har jo fortsatt brenneren.

Et annet mulig alternativ er jo å bytte ut DVD-brenneren med en ny SATA-brenner, får du for under 400 kr. Billigere enn et IDE-kort. :)

Lenke til kommentar
Nei, ytelsesgevinsten ved striping er for liten og kostnaden ved speiling for stor. Kjør som du har tenkt, SATA-disken som hoveddisk (kanskje med 2-3 partisjoner), IDE-disken som backup disk (helt ypperlig), men personlig ville jeg droppet DVD-spilleren og derved sluppet utgiften til et IDE-kort. Du har jo fortsatt brenneren.

Et annet mulig alternativ er jo å bytte ut DVD-brenneren med en ny SATA-brenner, får du for under 400 kr. Billigere enn et IDE-kort.  :)

9107489[/snapback]

men i så tilfelle, da lurer jeg på hvorfor mange bruker RAID - vanlige personer som meg...

joda er så sant så sant - like greit å kutte ut spilleren, herved gjort :D .

er det noe forskjell på DVD brenner og SATA brenner?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg er litt sen med å svare, men har hatt matpause. Neida ingen forskjell, det jeg mente var at du kunne kjøpe deg en SATA DVD-brenner slik at du fortsatt kan ha to optiske enheter om du har behov for det.

For all del, kjør RAID om du føler for det, jeg har selv gjot det tidligere - og da med striping, syntes bare ikke at ytelsesøkningen var særlig merkbar, men det kan jo ha litt med diskene å gjøre :blush:

Det er bare det at med striping bør du ha kontroll på backup, for som sagt ryker en disk har du mistet alle data. :cry:

Du kan jo legge ut et nytt spørsmål an. RAID, slik at du kanfå noen gode anbefalinger om oppsett og disktyper, tror type disk er ganske vesentlig om du vil ha ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg er litt sen med å svare, men har hatt matpause. Neida ingen forskjell, det jeg mente var at du kunne kjøpe deg en SATA DVD-brenner slik at du fortsatt kan ha to optiske enheter om du har behov for det.

For all del, kjør RAID om du føler for det, jeg har selv gjot det tidligere - og da med striping, syntes bare ikke at ytelsesøkningen var særlig merkbar, men det kan jo ha litt med diskene å gjøre  :blush:

Det er bare det at med striping bør du ha kontroll på backup, for som sagt ryker en disk har du mistet alle data. :cry:

Du kan jo legge ut et nytt spørsmål an. RAID, slik at du kanfå noen gode anbefalinger om oppsett og disktyper, tror type disk er ganske vesentlig om du vil ha ytelsesøkning.

9107597[/snapback]

mat må en ha :D

takker god gode og hjelp sålangt!

en ting til slutt.

installerte diskettstasjon og minnekortleser stasjon, og da fikk jeg en tikkende lyd som går veldig fort - har vel ingen ide om dette?

Lenke til kommentar

Har du sjekket om diskettstasjonen virker ?

Har selv vært borti det samme og da hadde jeg satt strømkabelen til diskettstajonen i feil vei :blush:

Vil iallefall tro at et kommer fra diskettstasjonen og ikke minnekortleseren, den har ingen bevegelige deler så det eneste den kan gi fra seg av lyd er i værste fall en slags høyfrekvent piping.

Lenke til kommentar
Har du sjekket om diskettstasjonen virker ?

Har selv vært borti det samme og da hadde jeg satt strømkabelen til diskettstajonen i feil vei :blush:

Vil iallefall tro at et kommer fra diskettstasjonen og ikke minnekortleseren, den har ingen bevegelige deler så det eneste den kan gi fra seg av lyd er i værste fall en slags høyfrekvent piping.

9107662[/snapback]

ja, ser ut som jeg har glemt å sette i en kabel - bare IDE kabel er i. men fant ingen flere slike kabler - 4pins er det vel...

fant en og det funket - lyden er vekke!

Endret av pierce007
Lenke til kommentar
Ikke noe problem, koble hd og dvd-rw med en ide-kabel til hk, når du evt. får i et ide kontroller-kort (som det du viste til) kan du koble flere enheter til det.  :thumbup:

9107239[/snapback]

akkurat det er feil - har et problem

får ikke opp HD. prøvd jumperen bak uten hell.

kabelen går fra HK til HD (midterste uttak på kabeln) og deretter til brennen uttak i enden av kabelen). Slik må jeg ha det grunnet kabinettet mitt. Brennen står på auto, det gjorde og HD i første omgang.

Men, hvis jeg snur på kabelen - tar lengste enden i HD og miderste i brennen - da funker det, men passer dårlig for meg!

Forslag?

brenneren står på cable select!

Endret av pierce007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...