Gå til innhold

Sex Pistols: En Albumguide

H-e-l-l-o

Anbefalte innlegg

Skjønner utmerket at folk kan se på meg som useriøs i og med at Pistols slapp bare ut et album. Men men, det er da flaks de slapp ut et album i det hele tatt slik at jeg kunne få lagd denna albumguiden.

Sex Pistols

sex-pistols.jpg

The Sex Pistols var et britisk punk rock band som ble opprettet i 1975 av Steve Jones (gitar), Glen Matlock (bass) og Paul Cook (trommer). Johnny Lydon, bedre kjent som Johnny Rotten, ble bandets vokalist litt senere etter dannelsen. Før albumet deres ''Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols'' slapp bandet ut 4 singler; Anarchy in the U.K, God Save the Queen, Pretty Vacant og Holidays in the Sun. Line-upen før albumet hadde også forandret seg; Etter Anarchy in the U.K singelen ble sluppet ut ble Glen Matlock byttet ut med den nå kjente punk rockeren Sid Vicious. Han ble en ikonisk figur i Sex Pistols, selv om han ikke eide noe musikalsk talent.

Album:

* Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols

Line-up

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vokal: Johnny Rotten

Bass: Glen Matlock (1975-1977), Sid Vicious (1977-1978

Gitar: Steve Jones

Trommer: Paul Cook

bollocks.jpg

Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols.

Sporliste:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. Holidays in the Sun

2. Liar

3. No Feelings.

4. God Save the Queen

5. Problems

6. Seventeen

7. Anarchy in the U.K

8. Bodies

9. Pretty Vacant

10. New York

11. E.M.I

Albumet ble sluppet ut den 28. Oktober 1977 og føyk rett til tops på de britiske hitlistene. Rolling Stones Magazine kåret den i 1987 som verdens andre mest inflytelsesrike album på 20 år, etter The Beatles' ''Sgt. Pepper''. Andre var kritiske og mente albumet fungerte som et ''Greatest Hits'' album enn en debut, grunnet at Sex Pistols mest kjente singler hadde blitt sluppet ut på forhånd.

Uansett er ''Never Mind the Bollocks'' et must-have album for alle fans av gammel punk. Sammen med bl.a. ''London Calling'' satte ''Never Mind the Bollocks'' standarden for punk, og gjorde at punk ble en av verdens mest populære sjangre. Dette var det første og siste albumet fra Sex Pistols. Midt under turnéen i U.S.A forlot Johnny Rotten bandet, og kort tid etter ble Sex Pistols oppløst helt. Punk-legenden Sid Vicious døde av overdose et år senere, og selv om han var nok den minst musikalske i punk historien, så var han en av de mest inflytelsesrike.

Bandet har immidlertidig i ettertid hadde flere reunions, nå med Glen Matlock igjen som bassist.

Sjanger:

Punk rock

Høydepunker:

God Save the Queen, Anarchy in the U.K, Pretty Vacant, Holidays in the Sun, Seventeen.

Karakter:

10/10.

Endret av H-e-l-l-o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*fnis*

Jeg vurderte faktisk å lage en albumguide til The Vaselines, men de har bare gitt ut en samleplate, så jeg droppa det :D

Bra tiltak forresten, NMTB står som en påle i rockhistorien. Om du vil kan du gjøre om dette til en "Johnny Rotten"-tråd og ta med PiL?

Lenke til kommentar

Sex Pistols er det definitive rockeband; de kom til overflaten kjapt, de endret populærmusikken hos mange unge, de forsvant fort og ble myteomspunnet, og musikalsk har de inspirert mange. Skulle likt å se bandet gi ut et par album til med Matlock som var en svært habil bassist, særskilt med Rick'en sin. Det låt iallefall veldig veldig mye bedre enn det Vicious presterte.

Rotten må også være en av tidenes vokalister, kanskje ikke på grunn av tekniske kvaliteter men av framføring og energi. Er iallefall svært få sanger jeg blir direkte aggressiv av å høre på som

Kan forøvrig anbefale folk å se The Filth and the Fury

I dag så leste jeg i Aftenposten hvor det sto at det var 30 år sida i dag de spilte i Pingvin Club i Oslo og et sted i Trondheim. Eneste gangen de var i Norge.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Haha den ja, så sinnsykt kontroversiell. "Belsen was a gas I heard the other day, In the open graves were they jews all lay".

Har aldri helt klart å tolka den. Men Elsker slutten på den "Be a man, kill someone, kill a man, and be a man, kill yourself!"

Sex Pistols er uten tvil et av mine favorittband, og Rotten er en fantastisk vokalist(såklart ikke teknisk).

Lenke til kommentar
Haha den ja, så sinnsykt kontroversiell. "Belsen was a gas I heard the other day, In the open graves were they jews all lay".

Har aldri helt klart å tolka den. Men Elsker slutten på den "Be a man, kill someone, kill a man, and be a man, kill yourself!"

Pistols var vel aldri et band som egentlig burde tolkes for dypt. Hele greia deres var grunnlagt på et prinsipp om opprør og kontrovers, så sangen har nok ikke noen dypere mening enn at den er skrevet for å provosere de som styrte England på den tiden, ie. WWII-generasjonen ;)

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...