Gå til innhold

Valget mellom to stk 24" LCD skjermer.

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter å fundere på om jeg skal få tak i en Dell 2407WFP eller en 24" BenQ FP241WZ. (AMA Z)

Jeg vet jo at BenQ'n er litt bedre på noen områder og har det "lille" ekstra når det gjelder tilkoblingsmuligheter.

Men jeg har lest mye og sett Dell sin skjerm i praksis å den virker veldig bra.

Kan jo være at jeg har gått glipp av noe som Dell skjermen er dårlig på da evt det samme på BenQ.

Spm er om jeg trenger det lille ekstra på den BenQ skjermen siden jeg snart også skal gå i innkjøp av en nye lcd tv til Samsung (M8-serien).

Jeg bruker jo hovedsakelig skjermen mest til å se film på og en god del bilder.

jeg prøver jo å få spilt en del, men det blir mindre å mindre etter som måndene går.. jeg har studier innenfor bygg ingeniør på høgskolen, jobb på expert.. og attpå til faste treninger med sykkelklubb i gruppa U-23 så jeg kan jo si det er jo ikke alt han får til til hjemme .. kremt.

Noen som kan hjelpe meg her? :whistle:

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke utale meg om BenQ skjermen siden jeg ikke har sett den i aksjon, men jeg kan ihvertfall si at Dell skjermen er generellt sett meget bra da jeg har en slik selv. På tross av en lav pris (for størrelsen) har den veldig bra kontrast, fargegjengivelse, VELDIG bra lysstyrke (jeg måtte skru ned fra default for ikke å bli blendet over tid) og grei responstid.

Når jeg sier grei responstid mener jeg at det ER mulig å se ghosting om man spesifikt tester for det, men jeg annser jeg selv som både ganske sensitiv for slikt, samt at jeg spiller på ganske "høy nivå" typiske FPS spill, og jeg må si at i praksis er det ikke merkbart når du fokuserer på andre ting enn å myse mot skjermen for å se ghostingen under "ideelle" forhold.

Svartnivået er også meget bra, jeg har aldri fått intrykk av at svart blir grå, og jeg driver mye photoshopping arbeid på den. Lysnivå-distribusjonen er også meget bra, og tester med profft utstyr viser at det stemmer sammen med "øyemålet" mitt.

Det eneste annet jeg har å utsette på skjermen uteom at responstiden kunne vært hakket bedre for å være perfekt er at innsynsvinkelen er bare "ok". Bidlet er perfekt om du sitter forran skjermen, men om du ser på den fra f.eks 45graders vinkel ser man fort at gradienter i farge begynner å bli synlig. Det er dog en ikke-faktor i mine øyne, siden man skjeldent eller aldri enytter skejrmen på en såpass skarp vinkel at dette oppstår. Kanskje om man skule ha 8 venner på besøk og bruke denne som TV.... men da hadde man ikke kjøpt en slik skjerm uansett, men heller en HDTV :)

Siste tingen er at kontakt-muligheter KUNNE vært bedre. Skjermen har PiP som er dritkult, samt mulighet for å bytte signalkilde med et enkelt tastetrykk, MEN du kan ikke benytte PiP med annet enn s-video i samarbeid med enten VGA eller DVI (mener jeg å huske fra testingen min) , og det begrenser jo PiP funksjonen mye. Hadde du kunnet hatt 2 DVI+VGA f.eks. hadde det vært fett å ha maskin#2 i hjørnet, med maskin#1 på resten av skjermen f.eks, men s-video signaler jo så råttent dårlig at ingen gidd å bruke det foruten å kanskje ha et TV-bilde i hjørnet mens du jobber på noe...

Jeg hadde også gjerne sett at det var 2xDVI i stedet for DVI+VGA, slik at du heller kunne brukt overganger om du måtte ha VGA signal. Slik det er nå kan du bytte mellom 2 maskiner med en enkel tast, men èn av dem må alstå bruke analog signal, og det irriterer, selv om det er brukbart.

Alt i alt er skjermen meget bra. Jeg gikk fra å bruke en høy-kvalitet monster 21" CRT til denne, og har aldri angret etterpå. Det trengtes littegrann tilpassning å spille med en input lag som virker å være et par milisekunder (overdrive teknologien anntar jeg), noe jeg helst hadde sett var mulig å skru av, men utenom det er skjermen overleget på alle måter fra det jeg hadde før. Selv fargegjengivelse, som generelt sett er LCD'er akilleshel i forhold til CRT må jeg si var bedre. Muligens ikke fordi fargegjengivelsen teknisk sett er bedre, men konbinert med den fantastiske lysstyrken og meget bra kontrasten, så kom fargene mye bedre fram som helhetsintrykk.

Selv om det ikke var en sammenligning mot BenQ'en håper jeg det var til noe hjelp, uansett hvilken du velger. Håper også du gir oss en post med dine intrykk av det du produktet du enter opp med, så kan andre her på forumet lettere bestemme seg for sine kjøp :)

PS: min modell er 2405WFP, ikke 07, som er en refreshet modell. Fra det jeg vet skal responstiden ha blitt bedret et hakk, men noen ryker sier at fargegjengivelsen er et lite hakk under den originale 05'en. Det kan også være andre kontakter på 07 modellen, så ikke stol bildt på det jeg skriver her, men alt i alt skal de være meget like fra det jeg hører.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for din mening på problemstillingen min "Stigma" du fikk nå sakt det du mente om den skjermen, og hva som da er bra å dårlig med akkuratt Dell skjermen.

Men hvis jeg ikke husker feil så skum leste je par nyhets sider her... å da fikk jeg med meg at det kommer en ny skjerm, som allerede er ut i salg men som jeg da ikke vet er her i Norge.

Den heter Dell 2407WFP-HC akkuratt den samme betegnelsen som den nye rev. av 30"

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Dell (slik som på den nye Samsung 22"), så kan du aldri være sikker på åssen panel du får skjermen. De kjøper der de får billigst til enhver tid. Så selv om en er veldig fornøyd med sin skjerm, kan din samme modell ha bedre/dårligere bilde pga. dette. Ikke noe forsøk på å skremme bort fra Dell. De ha noen knalle skjermer til tider. Bare en liten "OBS!".

Lenke til kommentar

Jeg har den nye 30" HC skjermen til dell. Koster ikke mer en 11450 kroner nå. Om det kommer en 24" med samme teknologi så antar jeg den blir hvertfall like bra som storbroren. HC står for high color fordi den kan vise 92% NTSC color gamut som er omtrent 20% mer en tredisjonelle lcd skjermer. Teknologien Cold Cathode er tradisjonelt bare brukt i High end lcd tv'r.

Lenke til kommentar

Det kan jo bli en bra pris også da, da de første 24" fra Dell kom, lå de jo opp mot 15000 kr. Neste var på ca 10000 ved lansering, den som er i salg nå.

Men kan man bestille fra utlandet? Fra www.dell.com?

Den kostet kun litt over 4000 kr, sånn kursen er i dag. (USD) :)

Håper den kommer på 7000, hadde vert en bra pris. ::)

Mvh :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...