Gå til innhold

Er 5*5 optimalt for rask øking av masse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikk f.eks 8*3 mer egnet for volum? :hmm:

9106820[/snapback]

Njaa, det er ikke nødvendigvis det.

Så lenge du går opp i styrke så får du mer muskler og, overbelastning er også viktig noe som er enkelt å oppnå med få reps.

Det er fler faktorer til øking i masse enn hypertrofi.

Går ann å variere litt; prøve 5x5 over en lengere periode og så prøve noe annet, eller hvis 5x5 funker utmerket så holder man seg til det.

Lenke til kommentar

If it aint broke dont fix it! Progresjon kommer som oftest i perioder. Hvis det er volum du er ute etter er en utvidelse av celle membranen og facia du trenger. Dette skjer mest effektivt med en dyp pump eller trykk om du vil. Oppnåes best med mange rep, og korte pauser, ett minutt og nedover. Tøy ut før du trener!! Dette mykner opp facian og kjør at musklene får mer rom til å få mer blod inn i musklen.

Overbelastning av de dype fiberne i musklen gjør at de vokser og de er største. Men det er ikke slik at bare en del av musklen brukes. Muskler opererer med et null og hundre prinspp. Det er hver enkelte celle som trekker seg sammen littegrann.

Man bør derfor sikte på å stresse alle fiberne mye for å få opp volum. Prøv å kjøre 12 rep i 4-6 uker og deretter dropp til 6 rep i 6 uker. Eller kjør Ed Cohen programmet. Gradvis gå ned fra 12 til 3 rep over 8 uker. Er det styrke som gjør deg gira så kan jeg anbefale deg det sist nevnte.

Alderig bruk det samme programmet i mer enn 6 uker. Du risikerer overtrening og skader og ikke minst mangel på prog! Bruk base øvelser, isolasjons øvelser som flyes og sånn øker ikke volum men er ment til å forme musklen. Det er forøverig ineffektivt. Utseende på musklen er like genetisk programert som nesa di. Kan bruke iso øvelser til å variere.

Ikke bruk maskiner. Eneste brukbare er cabel maskin. Frivekter er bredre fordi maskinen låser deg inn i en stilling som ikke nøvendigvis er din naturlige bane. Smith maskin er ikke så værst.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du blir overtrent hvis du kjører samme program over en periode lengere enn 6mnd; det skal ganske mye til for å bli overtrent.

Hvis man tar en uke pause hver 8-10 uke eller tar cruising med lette vekter for 1-2 uker så vil man slippe å bli overtrent hvis volumet i programmet ikke er helt overkill.

Er enig med deg om baseøvelser, det er det som skal til for muskelvekst. Selv trener jeg som regel nesten bare baseøvelser selv og synes isolasjonsøvelser som flyes er noe tull siden du bruker kjempelette vekter noe som gir liten overbelastning.

Hypertrofi kan komme i mange "former", myofibrillated (2-8 reps) som skjer ved få reps og sarcoplasmic (12 reps+) som skjer ved flere reps.

Derfor mener jeg helt klart at man burde trene med begge rep ranges for å få maksimal muskelvekst. Dette kan man gjøre som du har sagt over ved å ta en periode med mange reps og gå nedover til få reps. Men det kan også gjøres på en måte jeg liker å gjøre det, sånn at man ikke trener å gå nedover i reps hele tiden. Men man kan istedet trene med f.eks en 2-splitt hvor man f.eks trener benkpress med få reps dag 1 og så trener benkpress med mange reps dag 4.

Eller så kan man rett og slett trene 5x5 over en periode på noen få mnd og så trene en annen rep range hvis progresjonen stopper opp, noe som trådstarter kan prøve ut siden han hadde lyst til å prøve 5x5.

Man kan gjøre det på alle mulige måter, bare fantasien setter grenser.

Konklusjon: Hvis man klarer å kombinere få reps og mange reps så vil det føre til bra hypertrofi. Og det vil også føre til at man får rekrutert de raske og de trege muskelfibrene, fordi det er raske og trege muskelfibere i kroppen derfor burde man ikke ignorere de trege muskelfibrene eller de raske muskelfibrene hvis man vil ha bra muskelvekst.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Oj, skal si dere kan hva dere holder på med. :D

Ja, 5*5 på apparater. Også endre det etter en stund.

Er litt tja, skeptisk til vekter. :blush:

Redd for å gjøre feil, få skader, sitte feil osv. :p

Jeg vet. :!:

Skal på sats 6 imorgen tidlig, før jobb, skal se om jeg får lekt litt med manualer.

Hvordan står/sitter man egentlig? To samtidige, en arm om gangen? :hmm:

Lenke til kommentar

Du vil aldri kunne vokse optimalt med apparater siden de bestemmer hele løftebanen for deg og du bruker bare en muskel og ikke noen støttemuskler som du trenger for å løfte tunge vekter. Overbelastning er veldig viktig for muskelvekst, og optimal overbelastning får du ikke med trening i apperater.

Så derfor anbefaler jeg deg at du spør om en veiledningtime med en kiripraktor eller personlig trener hvor de lærer deg knebøy, foroverbøyd roing og alle andre frivekt øvelser du trenger å lære så du ikke skader deg. Og ikke begynn med 5x5 siden du ikke kan teknikken, start med så mye som 15 reps.

Hvis du skal ta hantelcurl ville jeg anbefalt å ta en arm om gangen så du får konsentrert deg bedre om øvelsen så du kan løfte mer.

Prøv deg også fram litt med stang og, men husk å få veiledningtime.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke tatt den timen som man får når man starter å trene enda.

Ergo, jeg har rett på en gratis veiledningstime.

Skal høre med de, og ta det på en fridag.

Fortsetter heller med apparater til jeg får tatt en slik time, best sånn.

Apparatene har jo litt effekt, jeg merker jo det. :D

Men ja, vekter virker bedre.

Lenke til kommentar

Jeg er medlem på sats, og så vidt jeg vet så får du så mange veiledningstimer du bare vil. Men etter min erfaring går de bare med til å prakke på deg hopp-og-sprett-timer og apparater, og for min del har de vært ganske ubrukelige.

Men når du booker timen, så kan du jo spørre spesifikt om å få en veileder som har erfaring med frivekter.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Du vil aldri kunne vokse optimalt med apparater siden de bestemmer hele løftebanen for deg og du bruker bare en muskel og ikke noen støttemuskler som du trenger for å løfte tunge vekter. Overbelastning er veldig viktig for muskelvekst, og optimal overbelastning får du ikke med trening i apperater.

Så derfor anbefaler jeg deg at du spør om en veiledningtime med en kiripraktor eller personlig trener hvor de lærer deg knebøy, foroverbøyd roing og alle andre frivekt øvelser du trenger å lære så du ikke skader deg. Og ikke begynn med 5x5 siden du ikke kan teknikken, start med så mye som 15 reps.

Hvis du skal ta hantelcurl ville jeg anbefalt å ta en arm om gangen så du får konsentrert deg bedre om øvelsen så du kan løfte mer.

Prøv deg også fram litt med stang og, men husk å få veiledningtime.

9121518[/snapback]

Det stemmer ut ifra de tekstene jeg har vært borti. Men jeg har vært vant til å bruke 12 og 6 rep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...