Konnis Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei! Jeg vurderer å kjøpe en Wii, og vil derfor ha en kabel som gir bra bilde. 1) Derfor lurer jeg på hva som er forskjellen på Scart, Komponent, RGB og ALLE andre som finnes?? Jeg har en PS2, og den er koblet til tv'en med Scart (tror jeg. Det er en gul, hvit og rød ledning som igjen er puttet inn i et slags adapter til scart. Se bilde nr. 1) Jeg vet ikke om det gir særlig godt bilde, og ved et eventuelt kjøp av Nintendo Wii ønsker jeg jo såklart best mulig bilde. 2)Er da komponent veien å gå? 3)Jeg har hørt at komponent bare overfører bilde, men hvordan blir det ordnet med lyden da? 4) Hva kalles slike kabler som er røde, hvite og gule på "tuppen"? På forhånd takk til svar, har null peiling på kabler så det blir som å snakke til en 8-åring Bilde 1: PS: Jeg trenger ikke folk som slenger ut denne siden Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 1) Forskjellen er tuppene, altså: det fins tv'er med forskjellige innganger, altså; forskjellige kabler med forskjellige tupper. 2)Veit ikke. 3)Veit ikke 4) Det er en RCA kabel! Forresten, jeg googla "kabel med rød hvit gul" og fikk RCA som svar Hah, Google is your friend! :!: Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Hmm, takk for svar Prøver RCA-kabelen å jukse seg til å bli en SCART, eller? Siden den er i et adapter til SCART Lurer fortsatt på 2 og 3 i tillegg Keep the answers coming! :!: Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hmm, takk for svar Prøver RCA-kabelen å jukse seg til å bli en SCART, eller? Siden den er i et adapter til SCART Lurer fortsatt på 2 og 3 i tillegg Keep the answers coming! :!: 9111520[/snapback] Sorry, men har ikke peiling på sånne kabler ellers, og uansett, har jeg en PS3 Haha, neida Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Din luring, det er så greit med HDMI-kabler... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Hei! Jeg vurderer å kjøpe en Wii, og vil derfor ha en kabel som gir bra bilde. 1) Derfor lurer jeg på hva som er forskjellen på Scart, Komponent, RGB og ALLE andre som finnes?? Jeg har en PS2, og den er koblet til tv'en med Scart (tror jeg. Det er en gul, hvit og rød ledning som igjen er puttet inn i et slags adapter til scart. Se bilde nr. 1) Jeg vet ikke om det gir særlig godt bilde, og ved et eventuelt kjøp av Nintendo Wii ønsker jeg jo såklart best mulig bilde. 2)Er da komponent veien å gå? 3)Jeg har hørt at komponent bare overfører bilde, men hvordan blir det ordnet med lyden da? 4) Hva kalles slike kabler som er røde, hvite og gule på "tuppen"? På forhånd takk til svar, har null peiling på kabler så det blir som å snakke til en 8-åring Bilde 1: PS: Jeg trenger ikke folk som slenger ut denne siden 9105587[/snapback] 2. Om du har støtte for komponent, så er dette det som gir det beste bildet. 3. Du har hørt riktig ja, komponent overfører kun bilde. Komponentkabeler overfører bidlet i tre separate kabler. (Rød, grønn, blå) Komponentkablene til Wiien er litt spesielle. Her har du plutselig fem ledninger. Tre til bilde, og de to vanlige til lyd. Edit: Ellers anbefaler jeg å sjekke ut denne tråden om akkurat det samme. (litt lengre ned på siden, så har jeg lagt ut noen av forskjellene ved å velge komponent fremfor composite. (den kabelen som følger med) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772743&hl= Endret 20. juli 2007 av andrull Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Forskjellen på disse, er at SCART er en kontakt-type (selve den fysiske kontakten) som kan overføre flere forskjellige typer signaler (kompositt, RGB og s-video), mens RGB og komponent er en signaltype (signalene som går mellom tv'en og feks. wii'en). Bildet ditt viser 3 RCA kontakter (også kjent som phono) koblet til et SCART adapter. Den gule er kompositt bildesignal (den dårligste typen), mens rød og hvit er stereo lyd (høyre og venstre kanal). S-video er både en kontakt-type og en signal-type. Selve kontakten er også gul, men av en annen type (ser ut som en ps/2 mus/tastatur plugg). HER er et bilde. Det finnes også SCART adapter som støtter s-video (da bruker man ikke den gule RCA kontakten som du bruker). Kompositt, s-video og RGB er som regel de eneste typene som fungerer på billedrørs-TV'er, selv om det finnes TV'er med andre kontakter også (som regel bare på high-end TV'er). Noen TV'er har egne s-video kontakter, mens noen støtter s-video via SCART (da må man ha en s-video > SCART adapter). RGB går alltid over SCART. Ikke alle billedrørs-TV'er støtter disse 3 standardene. Sjekk manualen (google deg fram til den dersom du ikke har den). TV'er med flere SCART kontakter, støtter som regel bare s-video og RGB på en av disse. Plugger man en SCART kontakt med s-video signaler inn i en SCART kontakt på en TV som ikke støtter s-video, får man et svart/hvitt bilde (det samme skjer dersom TVen står på feil AV kanal). Plugger man en SCART kontakt med RGB signaler inn i en SCART kontakt på en TV som ikke støtter RGB, blir bildet som regel veldig rart. Man kan også overføre stereo lyd via en SCART kontakt. De fleste flat-tver har, i tillegg til disse 3, muligheter for component, VGA (standard dataskjermkontakt), DVI og HDMI. DVI og HDMI bruker samme type signaler, og man kan feks. bruke et adapter fra DVI utgangen på en PC og gjøre det om til HDMI. DVI er bare video, mens HDMI er både video og lyd. For å kjøre HD, må du ha en av disse 4. Rangert i kvalitet (dårligst først): Kompositt S-video RGB (via SCART, som også kan overføre stereo-lyd) Component VGA DVI HDMI (både bilde og surround lyd) De måtene som ikke kan overføre lyd, må man ha egne kabler for dette. 3 former er vanlig: RCA stereo (slik du har på bildet). Optisk S/PDIF Koaks S/PDIF Dersom du har en vanlig TV, er derfor RGB best (såfremt TVen din støtter det). Tipper RGB kabelen til Wii overfører både lyd og bilde (har ikke Wii selv).http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video Har du flat-tv, går du for component. Wii component kabelen har 5 stk RCA kontakter, 3 for video (rød, grønn og blå) og 2 for lyd (rød og hvit). Pass litt på her, siden du har 2 røde. Heldigvis er de gruppert slik at det er vanskelig å ta feil. NB! SCART adapteret ditt har 3 stk RCA kontakter, men du kan IKKE bruke den til component kabelen, selv om den har samme type kontakter. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Tusen takk for veldig utfyllende svar! Det bildet er ikke av SCART'en min, det er et jeg fant på nettet og som jeg endret størrelsen på (derfor vedlegg). Skal lese litt i manualen for tv'en, som forøvrig er en bilderørskjerm. Og igjen: Tuuusen takk for veldig oppklarende og bra svar! Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg syns da mine svar var da ærlig talt bedre Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Dine svar var også veldig gode, KoffeiinKaniin Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hvorfor dra HDMI, DVI og S-video inn i tråden. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 For å oppklare med flere kabler som finnes. Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hvorfor dra HDMI, DVI og S-video inn i tråden. 9120008[/snapback] Les første post igjen. Der skriver han 1) Derfor lurer jeg på hva som er forskjellen på Scart, Komponent, RGB og ALLE andre som finnes??. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg syns da mine svar var da ærlig talt bedre 9113530[/snapback] LoL Ærlige svar har du ja... Var jo ikke mye og hente av deg. Hihihi. Morro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå