slippern Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Har tatt og hentet ut alle brukernavn ut av databasen og listet dem nedover, har da brukt ($row = mysql_fetch_object ($result_resource) osv. hvordan får jeg da en link til hvert enkelt brukernavn, som igjen fører dem til hver enkelt sin profil side. Visst det er noen som lurer på hva jeg skal med dette er det fordi jeg holder på å bygge opp en hjemmeside, bare for og lære meg php. Alt bynte med enkelt login, loggut å registrerings script, men så har det balla seg på mere å mere. UPDATE: har nå fått til det med linken.. den ser sånn ut: http://www.arctic-nuke.com/index.php?id=1 men når jeg trykker på linken så kommer jeg til index.php siden id=1 enda ikke har en side som er opprettet. men hvordan kan jeg opprette id=1, id=2 osv utenat jeg må lage 10stk av dem. at dem blir opprettet automatisk når en bruker registrerer seg. Endret 20. juli 2007 av slippern Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 PHP <?phpwhile($row = mysql_fetch_object ($result_resource)) { echo '<a href="link">tekst</a>'; } ?> Noe slik? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 <?php while($row = mysql_fetch_object ($result_resource)) { echo "<a href=\"brukere.php?navn={$row->brukernavn}\" title=\"Les {$row->navn} sin profil\">{$row->brukernavn}</a> } ?> var det det du mente? Lenke til kommentar
slippern Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 har utforsket litt og har komment et stykke på vei men sliter nå med å få brukernavnet opp. har 10 brukere i databasen echo '<a href="index.php?id=".$row["id"]."">$row->username</a><br />'; bruker den der og får opp 10 stk av $row->username men på $row->username skal det står brukernavnet. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hvis du bruker mysql_fetch_object() skal du ha $row->id, ikke $row['id'] Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 har nå fått til det med linken.. den ser sånn ut: http://www.arctic-nuke.com/index.php?id=1 men når jeg trykker på linken så kommer jeg til index.php siden id=1 enda ikke har en side som er opprettet. men hvordan kan jeg opprette id=1, id=2 osv utenat jeg må lage 10stk av dem. at dem blir opprettet automatisk når en bruker registrerer seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Feltet "id" i tabellen i databasen markeres som Primary Key og får spesifikken "Auto_Increment". Da vil id automatisk øke med en for hver oppføring i databasen/tabellen ALTER TABLE tabell CHANGE `id` `id` INT(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY; Håper den skal virke Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du ma lage en default side, som har alt brukerene skal ha, ogsa ma du fylle inn informasjon fra databasen. For a hente ut informasjon om akuratt den brukeren, ma du na noe som dette: if( isset( $_GET['id'] ) ) { $id = mysql_real_escape_string( $_GET['id'] ); $q = mysql_query( "SELECT * FROM brukere WHERE id='$id'" ); $row = mysql_fech_object( $q ); echo $row->brukernavn; } hmm.. var det det du lurte pa? Jeg ble litt usikker. Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Feltet "id" i tabellen i databasen markeres som Primary Key og får spesifikken "Auto_Increment". Da vil id automatisk øke med en for hver oppføring i databasen/tabellen ALTER TABLE tabell CHANGE `id` `id` INT(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY; Håper den skal virke 9106414[/snapback] har ID som primær nøkkel og auto increment.. Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Du ma lage en default side, som har alt brukerene skal ha, ogsa ma du fylle inn informasjon fra databasen. For a hente ut informasjon om akuratt den brukeren, ma du na noe som dette: if( isset( $_GET['id'] ) ) { $id = mysql_real_escape_string( $_GET['id'] ); $q = mysql_query( "SELECT * FROM brukere WHERE id='$id'" ); $row = mysql_fech_object( $q ); echo $row->brukernavn; } hmm.. var det det du lurte pa? Jeg ble litt usikker. 9106920[/snapback] takk ståle, det funket men når jeg åpner siden nå, så tar den opp plassen på siden, den blir ikke inne i den midt rammen som man kan se på www.arctic-nuke.com men hele siden åpnes som ei ny side. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 du ma bruke et include-script, sjekk ut Morten sitt http://mortz.tjokk.net Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 og hvordan i svarte fungerer det scripte der? :S Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 les readme'en, og det som star i php-filen Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Fatal error: Allowed memory size of 16777216 bytes exhausted (tried to allocate 19456 bytes) in /customers/arctic-nuke.com/arctic-nuke.com/httpd.www/brukere/brukere.php on line 49 Line49: echo "<a href='include.php/brukere/profil.php?id=$row->id'>$row->username</a><br />"; noen ideer? Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <?php $default = "hemmelig"; // fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom. $directory = "hemmelig"; // mappa filene dine ligger i. $extension = "php"; // filendingen på filene dine. $page = $_GET['page']; // for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne) if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; elseif (!empty($page)) // sjekke at variabelen ikke er tom. { if (file_exists("$directory/$page.$extension")) // sjekke om fila eksisterer. include("$directory/$page.$extension"); // inkluder fila. else // hvis ikke, echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n"; // skriv en feilmelding. } else // eller, include("$directory/$default.$extension"); // inkluder fila som definert som $default. ?> <?php if(!isset($_SESSION['username'])){echo "Du må være logget på.";} else { echo "<h3>Brukere</h3>"; $result_resource = mysql_query ('SELECT id, username FROM brukere'); while($row = mysql_fetch_object ($result_resource)) { echo "<a href='include.php/brukere/profil.php?id=$row->id'>$row->username</a><br />"; } } ?> Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Scriptet til Morten, skal vaere istedenfor alt inni innholdsrammen pa siden din. Det som folk skal se forst, skal ligge i hemmelig mappen, helst kalt index, main eller noe sant. Sa tar du koden til brukere.php <?phpif(!isset($_SESSION['username'])){echo "Du må være logget på.";} else { echo "<h3>Brukere</h3>"; $result_resource = mysql_query ('SELECT id, username FROM brukere'); while($row = mysql_fetch_object ($result_resource)) { echo "<a href='include.php/brukere/profil.php?id=$row->id'>$row->username</a><br />"; } } ?> og legger i hemmelig-mappen, med navnet brukere.php nar du skal hente ut en bruker, har du da linken ?side=brukere&id=2 feks og har denne koden if( isset( $_GET['id'] ) ) {$id = mysql_real_escape_string( $_GET['id'] ); $q = mysql_query( "SELECT * FROM brukere WHERE id='$id'" ); $row = mysql_fech_object( $q ); echo $row->brukernavn; } eller noe lignende Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Scriptet til Morten, skal vaere istedenfor alt inni innholdsrammen pa siden din.Det som folk skal se forst, skal ligge i hemmelig mappen, helst kalt index, main eller noe sant. Sa tar du koden til brukere.php <?phpif(!isset($_SESSION['username'])){echo "Du må være logget på.";} else { echo "<h3>Brukere</h3>"; $result_resource = mysql_query ('SELECT id, username FROM brukere'); while($row = mysql_fetch_object ($result_resource)) { echo "<a href='include.php/brukere/profil.php?id=$row->id'>$row->username</a><br />"; } } ?> og legger i hemmelig-mappen, med navnet brukere.php nar du skal hente ut en bruker, har du da linken ?side=brukere&id=2 feks og har denne koden if( isset( $_GET['id'] ) ) {$id = mysql_real_escape_string( $_GET['id'] ); $q = mysql_query( "SELECT * FROM brukere WHERE id='$id'" ); $row = mysql_fech_object( $q ); echo $row->brukernavn; } eller noe lignende 9108088[/snapback] funker ikke Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Har nå herved sluttet og bruke den koden fra morten, skal prøve litt med en include kode jeg har laget. Lenke til kommentar
slippern Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Har nå fått en link som ser sånn ut: http://www.arctic-nuke.com/index.php?side=profil?id=4 Her er da switch() koden. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <?php switch ($_GET['side']) { case 'forside': include ("news/news.php"); break; case 'profil': include ("brukere/profil.php"); break; default: include ("news/news.php"); break; } ?> Endret 20. juli 2007 av slippern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå