Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

avinstallere nyeste explorer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en PC som kjører Windows Vista og nyeste versjon av explorer. I tillegg til dette kjører jeg et program som heter Datax (økonomiprogram som henter informasjon fra nettbanken ved å bruke explorer). Jeg får ikke den nyeste versjonen av explorer til å fungere med Datax, og lurer derfor på om det er mulig å avinstallere explorer for å så installere en eldre versjon.

All tilbakemelding mottas med takk!

Hilsen

T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en PC som kjører Windows Vista og nyeste versjon av explorer. I tillegg til dette kjører jeg et program som heter Datax (økonomiprogram som henter informasjon fra nettbanken ved å bruke explorer). Jeg får ikke den nyeste versjonen av explorer til å fungere med Datax, og lurer derfor på om det er mulig å avinstallere explorer for å så installere en eldre versjon.

9105293[/snapback]

Beklager, men det går ikke. Vista støtter kun Internet Explorer 7

Du kan alternativt prøve Opera eller Firefox?

Lenke til kommentar

Når det gjeldr datax fant jeg følgende hos Mamut;

"Det er mulig å installere versjon 7.0 av daTax på Windows Vista, men vi anbefaler at du venter med å installere til du mottar daTax versjon 7.1.2000. Versjon 7.1.2000 er kompatibel med Windows Vista, dvs. at du ikke trenger å gjøre noe spesielt i forbindelse med installasjon av programmet.

Versjon 7.1.2000 kan lastes ned fra www.mamut.no/dataxoppdatering

Kan kanskje være verdt et forsøk... :)

Lenke til kommentar

Nå er det slik at datax kommuniserer bare kommuniserer med explorer, jeg bruker selvfølgelig firefox til vanlig :)

Problemet mitt er egentlig at når jeg skal laste ned sikkerhetssertifikat fra skandiabanken og installere dette i explorer. Da får jeg opp en feilmelding:

post-134447-1184916955_thumb.jpg

Jeg har vært i dialog med skandiabanken, de har forklart at jeg må skru av DEP (Data execution prevention) Dette har jeg gjort, men får fortsatt samme feilmelding.

Endret av Tanus
Lenke til kommentar

Beklager, trodde problemet gjaldt datax. Har ingen som helst erfaring med Skandiabanken. Men, må datax bruke explorer, kan det settes opp til å bruke en annen nettleser, eller velger det kanskje den nettleseren som er satt som standard?

I tilfelle kan du jo prøve å installere en annen nettleser og se om det fungerer med den. Vista (og IE 7 under Vista) har en del barnesykdommer enda. :)

Lenke til kommentar
Beklager, trodde problemet gjaldt datax. Har ingen som helst erfaring med Skandiabanken. Men, må datax bruke explorer, kan det settes opp til å bruke en annen nettleser, eller velger det kanskje den nettleseren som er satt som standard?

I tilfelle kan du jo prøve å installere en annen nettleser og se om det fungerer med den. Vista (og IE 7 under Vista) har en del barnesykdommer enda.  :)

9106971[/snapback]

daTax og Mamut sine andre økonomiprogram fungerer bare med Explorer (Mamut utvikler ikke for annet enn MS). Ellers er det også korrekt som nevnt ovenfor at versjon 7.1.2000 fungerer med Vista, gjelder daTax Totaløkonomi (siste versjon er 7.1.2025).

Om versjonnummerene er like for andre daTax programmer vet jeg ikke.

Har man gyldig supportavtale kan man oppdatere direkte i fra daTax. Og man har også rett på support fra Mamut.

Men det virker her som at daTax ikke nødvendigvis er problemet, men IE7/Vista og Skandiabanken. Har du prøvd å logge på Skandiabanken fra IE7, klarer du å løse problemet her bør også klare det gjennom daTax. Klarer du å logge på direkte via IE7, men ikke via daTax, tyder det på en raritet i implementeringen hos daTax.

PS! Oppdaget en del slike rariteter da jeg var betatester for Mamut. Og jeg bruker daTax Totaløkonomi fordi det ikke finnes så mange gode nok alternativer i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Problemet oppstår når jeg skal laste ned sertifikat fra skandiabanken (se print scr. over). Dette fungerer i firefox og opera, men ikke i IE. Fordi jeg ikke får lastet ned sikkerhetssertifikat fra skandiabanken, fungerer ikk datax.

Jeg har vært i dialog med banken, de ber meg installere en ny nettleser, noe som ikke løser mitt problem.

Lenke til kommentar
Problemet oppstår når jeg skal laste ned sertifikat fra skandiabanken (se print scr. over). Dette fungerer i firefox og opera, men ikke i IE. Fordi jeg ikke får lastet ned sikkerhetssertifikat fra skandiabanken, fungerer ikk datax.

Jeg har vært i dialog med banken, de ber meg installere en ny nettleser, noe som ikke løser mitt problem.

9110477[/snapback]

Da er problemet IE7 og Scandiabanken (og ikke daTax). Du har da bare to alternativer (tre).

1. Nedgradere til XP og IE6.

2. Lage dualboot med Vista og XP

3. Glemme å bruke denne funksjonen i daTax foreløpig (eventuelt "kaste" daTax)

Og det er sannsynligvis Skandiabanken som må finne en løsning her, slik at de fungerer mot IE7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...