Gå til innhold

Har jeg sprengt høytalerene mine?

Anbefalte innlegg

Har et par gamle NAD høytalere og en NAD 7120 reciever på rommet mitt som er koblet opp til pcen. Disse har fungert helt knirkefritt frem til idag når jeg tenkte jeg skulle prøve dem sammen med en annen reciever NAD 7150. Med en gang jeg koblet høytalerene til denne så ble lyden veldig skurrete og uklar, er like dårlig når jeg nå har koblet dem til den 7120 recieveren igjen.

Er de sprengt? Hva kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillte du serlig høyt med høyttalerene etter du bytta forsterker?

Prøv å ta ut og sette inn igjen kabelen som går fra lydkilden til forsterkeren og kontroller at kablene pluggene på høyttalerledningene sitter som de skal og at det ikke er dårlig kontakt noe sted.

Forklar meg også hvordan skurring det er og hva du mener med at lyden er uklar.

Det med uklar lyd får meg til å tenke på dårlig kontakt et sted på signalkabelen.

Prøvd headset på PCen eller en annen lydkilde til forsterkeren?

Lenke til kommentar

Fungerer helt fint med andre høytalere koblet direkte til pc, JBL Creature. Hadde ikke høyt nivå nei, mer eller mindre normalt, har spillt høyere før.

Alle kontakter er skikkelig satt i. Vet ikke helt hvordan lyden kan forklares, kan hørre stemmen til personer som synger når jeg hører på musikk, men klarer ikke å høre ordene. Alt av musikk blir druknet i en type støy.

Lenke til kommentar

Hvis lyden er hul og det liksom mangler en del av lydspektret, så er det det som er konsekvensen av dårlig kontakt i minjacken.

Det høres enkelte ganger ut som om du har en bolle over hodet, eller at lyden går gjennom en vegg.

Andre ganger kan lyden bli skarp og uten dynamikk, eller oppskrapt og utydelig.

Nei, jeg tror det bare er dårlig kontakt.

Håper med deg på at det ikke er høyttalerene ;)

Lenke til kommentar

Tror nesten jeg trenger litt mer hjelp nå:(

Fikk kjøpt meg en ny minijack til 2 RCA/Phono idag for å erstatte den gamle, men dette løste ikke problemet mitt, lyden er fortsatt ikke god. Har prøvd en rekke kombinasjoner:

-Først å fremst så fungerer lyden fint med JBL Creature direkte til pcen i minijackporten. Så tror ikke problemet ligger i pcen.

- Prøvde med NAD høytalere sammen med 1.reciever med ny kabel uten hell

- Prøvde med Cerwin Vega høytalere sammen med 1.reciever og ny kabel uten hell

- Prøvde med Cerwin Vega høytalere sammen med 2.reciever og ny kabel uten hell

Så skjønner ikke hva som kan være problemet, høytalerene fungerer når jeg hører på radio, men ikke koblet til pcen. Problemet kan ikke ligge i kabelen, tvilsomt at begge recievere har blitt ødelagt kun på phono delen, inngangen i pc fungerer med vanlige pchøytalere. Kan jeg rett og slett ha koblet feil? Kobler ledningen i grønne minijack porten på pc og i phonoportene på reciever.

Lenke til kommentar

Er denne jeg alltid har brukt før og som har funket utmerket, trodde jeg iallefall, funket fint i en annen inngang:P

Fint å endelig kunne være ferdig, flaut at problemet var så lite:P

Endret av Romvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...