Freem@n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hva skal du me de om du kjøper 24-105mm? Personlig hadde jeg da gått for en skikkelig fastobjektiv. Lenke til kommentar
Diddlina Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Freem@n: hm ja si det du, jeg tenkte jo at det var greit med et zoom objektiv som var litt bedre på lysstyrken. Hvilket fast objektiv ville du anbefalt utenom da? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Mye å velge mellom, spesielt viss du har råd til L glass (som det ser ut som du har). 50mm 1.4 er jo en klassiker til en bra pris. Dersom du har romsligere økonomi kan du klinke til med 35 eller 24mm 1.4. Jeg har sistnevnte og er strålende fornøyd. De siste to gir mer eller mindre "normal" utsnitt pga crop, men 50mm gi et tettere utsnitt. Sigma har også en 30mm som får meget bra kritikk. Alt er egentlig avhengig av hvor mye penger du er villig til å bruke. Det finnes mye bra fastobjektiver til Canon, og som de fleste sier: når du først finner ut hva fastobjektiver med store blenderåpninger kan brukes til, er det vanskelig å gå tilbake til zoom. I og med at dollaren er så lav hadde jeg nok tatt en tur på ebay var jeg deg. Edit: Jeg var vel kanskje litt rask og antok at du hadde et cropkamera, stemmer dette? Endret 20. juli 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Enig me Freem@n. Med mindre du "svømmer" i penger, trenger du neppe to zoomer med omtrent samme brennvidde. Selv bruker jeg av fastoptikk 100 2.8 macro (fint til generell bruk og makro selvfølgelig), 135 2.0L og 50 1.4. Prisene er hhv 5000,-, 9000,- og 3000,-. Spesielt 135 2.0L får du mye billigere på Ebay.. Uansett så er det mange bra fastobjektiv å velge mellom, så jeg anbefaler deg å kjøpe 24-105 først, bruke den litt og så finner du ut hva du savner. SÅ kan du starte innkjøpene :-) Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Ditt 135 2.0L og Ragamuffins 85 1.2L er de to objektivene jeg finner mest spennende av Canons fastobjektiv på telesiden. Det er nok fare for at mitt neste objektiv (om ganske lang tid vel og merke) vil være en av de to. Endret 20. juli 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Først og fremst må du spørre deg selv om hva du skal bruke innkjøpene til. Hvis ikke blir det fort "fyring for kråkene" du driver med. Hvis det er portrett du ønsker å bruke et lyssterkt objektiv til, så bør du nok heller tenke på et fastobjektiv, gjerne et makro-objektiv, i tillegg til denne herlige normalzoomen du planlegger å kjøpe. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Så sant. Ikke la utstyrsfetisjen ta helt overhånd. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Med det utsyret de to overstående herrer er i besittelse av er det kanskje vanskelig å ta dem alvorlig, men de snakker som alltid sant. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Med det utsyret de to overstående herrer er i besittelse av er det kanskje vanskelig å ta dem alvorlig, men de snakker som alltid sant. 9107996[/snapback] Heihei, ikke prøv deg på noe! Jeg har ikke 17-40, 24-70 og 24-105 heller da Lenke til kommentar
Diddlina Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Hei dette med forskjellig kamera og cropfaktor er ikke noe jeg er inne på, men forstår jo at et objektiv er forskjellig etter hvilket kamera det blir satt på, er dette riktig? Kanskje noen kan forklare meg litt nærmere med enkle ord, hva og hvordan dette virker inn på f,eks mitt kamera mot et annet? Eller en link til hvor slikt er lett skrevet om. freem@n: jeg har canon eos 350d, vet egentlig ikke hva og hva som ikke er cropkamera jeg. Men kanskje jeg finner ut av dette snart nå. Egentlig så synes jeg ikke et objektiv med god kvalitet er så dyrt selv om det koster 10-12 lapper eller hva det nå koster, regner med at kvalitet holder seg som med alt annet av kvalitet. Og som regel blir det dyrere og kjøpe to billige som du ikke blir fornøyd med og så skifte etter hvert. Men jeg svømmer ikke mer i penger en at jeg har råd til å kjøpe det jeg har mest lyst til når jeg finner ut hva det er da. Men takk for at dere som alt gjerne har gått i fella for å kjøpe noe dere ikke trenger eller er for dyrt prøver å hjelpe meg til ikke å gjøre det samme. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Canon 350D har en såkalt cropsensor som gjør at du må gange brennvidden med 1.6 for å finne ut hvor lang den blir i virkeligheten. Et 10mm objektiv blir 16mm osv. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Men dette er jo "virkeligheten" i forhold til fullformat kameraer (analoge og 5D). Dersom du synes dette blir veldig teknisk, Diddlina, anbefaler jeg deg å invester i en god fotobok. Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i praksis har rettet mange regnfulle høstkvelder for undertegnede. Denne boken gir en ypperlig gjennomgang og vil nesten garantert gjøre deg til en mer observant fotograf (om ikke bedre..). Endret 20. juli 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
Diddlina Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Takk for hjelp. Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i praksis har jeg, men synes virkelig ikke den er så god som alle skryter av. Har en til foto bok og det er: National Geographic Fotoguide synes alt står lettere forklart i den. Men skal gå i bokhylla og finne frem Magnar sin igjen og se litt til. Hvor begynner fullformat kameraene, er det kun 5D? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) 5D og 1D-serien, hvis jeg ikke tar helt feil. Endret 20. juli 2007 av member-101642 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Fastobjektiv er morsomt det, MEN! Om man skal ut på tur med unger og hund som trådstarter skal, kan det kanskje være fordel med et zoomobjektiv Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Det er 5D og 1Ds som har en fullformatssensor av Canons digitale speilreflekser. 1D uten s har en 1.3 cropsensor. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hei igjen, å kjøpe andre zoomobjektiver med mye overlapp med 24-105 synes jeg høres ut som sløsing. Fastobjektiver er som nevnt her tingen dersom du skal ta bilder i dårlig lys, evt ønsker en naturlig diffus bakgrunn på portretter etc. Selv har jeg en rimelig 50mm 1.8, som jeg synes tar gode bilder helt fra 1.8, og har nettopp investert i en sigma 30mm 1.4, som jeg regner med å få mange gode bilder med når det ikke er like lyse omgivelser. Synes dette sammen med en skikkelig vidvinkel (Canons 10-22 er sykt bra...), er en veldig bra kombinasjon. Men når alt dette er sagt, vil jeg nok anbefale deg å kjøpe ett objektiv om gangen, og bli kjent med det før du kjøper et nytt. Da finner du fort ut om du savner mer lys, mer vidvinkel etc. Det jeg savner i dag, er noe som går lenger enn 105mm. Både til ekstrem makro og tele fra for eksempel bil eller båt kunne jeg godt tenkt meg å ha noe som går til 200mm eller forbi, men dersom jeg skal ha noe som matcher resten av objektivene, blir det fort dyrt, så det blir nok ikke i år... -fudun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå