Gå til innhold

canon 24-105mm noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt lite vidvinkel på ditt kamera, men like fullt et fantastisk objektiv. Jeg har kun testet det med 5D, og synes det er et fantastisk objektiv som står høyt i kurs hos meg. Du trenger dog noe videre også, kanskje en 17-40 eller en ren vidvinkelzoom. IS fungerer kjempebra, og guruer som Erwin Pütz hyller det for sine optiske egenskaper. Da er det ikke mye å tenke på, hvis bare brennvidde-omfanget passer din fotografering.

Lenke til kommentar

PMnormal: Hei ja dette 24-105mm tenkte jeg som et tillegg til 10-22mm f3,5-4,5 og 17-55mm f2,8 is usm for må ha noen som er litt lyssterke også, for det er jo ikke dette 24-105 + at jeg vil ha 60mm f2,8 macro.

Ivertfall slik jeg tenker på det nå, men ønskene forandrer seg fort så hva jeg ender opp med er en annen ting.

Godt å høre at det var et bra objektiv, det gjør jo valg litt lettere.

Takk takk

Lenke til kommentar

Meget bra all-round objektiv som er flott på 20D og enda bedre på 5D. Eneste svakhet er litt lysavfall i hjørnene på full blenderåpning. Dette er lett synlig med f.eks blå himmel som bakgrunn, men ikke veldig plagsomt. Lett å ordne i etterbehandling.

Meget effektiv IS på statiske objekter. Har brukt dette i ett år nå og er som du sikker forstår meget godt fornøyd :)

Med et 11-22 i tillegg er du godt dekket

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Et av mine absolutte favorittter er det i alle fall, like etter klassiske Nikkor 105/2,5 som utmerket godt kan brukes på 5D med adapter. Man bruker det stort sett på full blender likevel, siden det gir et svært flatterende resultat (silkebokeh og nydelig mykhet) til portretter. Hint hint, olar 0701.

Lenke til kommentar

Når du først skal ha godt utstyr kan jeg virkelig anbefale denne. Har hatt den i 1.5 år og har også brukt 24-70L og 28-70L. Alle tre er supre optisk, men jeg har som nevnt endt opp med 24-105 nå.

Fordeler fremfor de to nevnte er; rekkevidde, betydelig lettere og selvsagt IS som er strålende.

Et blendertrinn tapt i forhold til de to 2.8-zoomene er ikke noe tap for min del siden jeg har noe fastoptikk som går zoomene en høy gang likevel når lyset ikke strekker til (eller at jeg av andre grunner tyr til store åpingsforhold)

Go for it.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Nikkor 105/2,5 som utmerket godt kan brukes på 5D med adapter. Man bruker det stort sett på full blender likevel, siden det gir et svært flatterende resultat (silkebokeh og nydelig mykhet) til portretter. Hint hint, olar 0701.

9105224[/snapback]

olar nullsjunullen har 135/2L og mot den har ikke Nikkoren mye å stille opp med (på en Canon i alle fall) ;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Anbefaler det på det varmeste.

Hadde en 17-85 helt til jeg fikk låne 24-105 og da måtte jeg bare kjøpe den.

Og det er nå blitt et perfekt allround objektiv.

Det skal sies at det ikke er så mye vidvinkel på det, spes med tanke på 1.6 faktoren.

Men min løsning der var å skaffe seg 17-40, og holder ikke det, så bruker jeg min gamle 10 - 20 fra Sigma.

Lenke til kommentar
Nikkor 105/2,5 som utmerket godt kan brukes på 5D med adapter. Man bruker det stort sett på full blender likevel, siden det gir et svært flatterende resultat (silkebokeh og nydelig mykhet) til portretter. Hint hint, olar 0701.

9105224[/snapback]

olar nullsjunullen har 135/2L og mot den har ikke Nikkoren mye å stille opp med (på en Canon i alle fall) ;)

9105791[/snapback]

Man må jo ha noe klassisk Nikkor man kan putte på Canonen også, da ;)

Lenke til kommentar
Et blendertrinn tapt i forhold til de to 2.8-zoomene er ikke noe tap for min del siden jeg har noe fastoptikk som går zoomene en høy gang likevel når lyset ikke strekker til (eller at jeg av andre grunner tyr til store åpingsforhold)

Go for it.

9105779[/snapback]

Helt enig, savner skjelden 2.8 på dette objektivet

For meg er en lett og praktisk reisekombinasjon 24-105 og et 50 1.4 fastobjektiv. Når lyset blir dårligere setter man på 50 1.4 som på en 5D holder kvelden/natten igjennom :)

Ellers har Ragamuffin rett i at jeg har 135 2.0 L, så selv om det hadde vært spennende med Nikkor og adapter, så står jeg nok over. En 35 1.4L, derimot.. Canon altså

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Ser ut som om du har bestemt deg, men skal bare slenge meg på og si at dette er et skikkelig godt objektiv. Bruker det selv på 350d sammen med Canons 10-22mm.

Absolutt verdt pengene. Et objektiv du kan vokse med, og som på grunn av stort zoomområde gjør at du kan holde deg mer i ro mens du fotograferer og kanskje rekke flere blinkskudd dersom du har begrenset med tid...

Nå er det fotografen og kameraet som er begrensende for kvaliteten hos meg, ikke optikken. Det eneste jeg kan sette fingern på, er at 4.0 ikke er spesielt lysterkt, og 350d har altfor mye støy allerede fra ISO 800, så i dårlig belysning må det nesten parres med en ekstern blitz.

En vakker dag skal jeg ha meg et bedre dSLR, og da regner jeg med at dette objektivet fortsatt vil være favoritten.

Lenke til kommentar

Har hatt 24-105 f/4L IS, og det er på alle måter et knall objektiv! Absolutt ingenting å utsette på det, og det var lett å få knivskarpe bilder med dette helt ned til 1/15 sekund håndholdt. Men, en blenderåpning er og blir en blenderåpning, så nylig ble 24-105'en byttet ut i et 24-70 f/2.8L. Dette har jeg ikke allverdens med erfaring med ennå, men så langt holder jeg en knapp på 24-70... jeg synes den er et hakk bedre enn 24-105, men andre har kanskje andre erfaringer. Forskjellen i vekt er ikke allverden heller.

PS: Om 24-70 kommer med IS, så er dette på toppen av min handleliste :)

Lenke til kommentar

Meget bra objektiv. Tok denne og 70-200f/4 IS med til en 5 dagers tur til Yosemite, og over 400 av de c.a. 500 bildene jeg tok var med dette objektivet.

Skarp fra f/4, god fargegjengivelse, god kontrast, lynrask fokusering, velfungerende IS, relativt lett og meget bra byggekvalitet. Man får ikke tak i stort bedre standardzoom til Canon.

Brukte 30D på turen, og savnet ikke ekstra vidvinkel( dette er personlig preferanse, men siden du allerede har 10-22, bør det ikke være noe problem uansett).

Eneste minus er lysstyrken, men siden jeg bruker helst fastoptikk til slike bilder uansett( har 30f/1,4, 85f/1,8 og 135f/2 til dette formålet), er det aldri noe problem.

Lenke til kommentar

Hei Fudun: Ja har vel så og si bestemt meg for å å kjøpe 24-105mm, og som deg så kommer nok også jeg til å skifte ut kameraet etterhvert.

Men folkens det jeg er mest usikker på nå er om jeg skal ha 17-55mm f/2,8 is usm

eller 24-70mm f/2,8 usm

Noen synspunter for og mot den 1 eller 2?

Tenkte utenom å ha en vidvinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...