Gå til innhold

Vil ha vekk rammene - hva er alternativene?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en side, men vil ikke har frames (siden alle slenger dritt om det :) - og søk i google finner rammen, ikke hele siden)

Jeg lurer derfor på hva som er alternativene.

Jeg har forstått det slik at å lage en tabell er normalt.

Se et raskt utkast her

Er jeg helt på jordet?

hva gjør jeg med linkene på menyen? Linker jeg til en eksakt kopi av siden, bare med annet innhold i den store cellen - eller kan jeg linke til en enkel tekst som skal åpnes i den store cellen? (slik som frames fungerer).

Målet er å få til en så enkel side som mulig, bare uten frames.

Nå kommer dere sikkert til å be meg søke på internett og greier, men det har jeg prøvd. Jeg lurer egentlig bare på om jeg er på villspor eller ikke, men det er selvsagt lov å komme med tips, og/eller fortelle meg om andre metoder som kan brukes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det slik at å lage en tabell er normalt.

Se et raskt utkast her

Er jeg helt på jordet?

hva gjør jeg med linkene på menyen? Linker jeg til en eksakt kopi av siden, bare med annet innhold i den store cellen - eller kan jeg linke til en enkel tekst som skal åpnes i den store cellen? (slik som frames fungerer).

Neida, du er ikkje heilt på jordet. Dette er den vanlegaste måten å gjere det, og linke til ei lik side med litt anna innhald i hovedtabellen.

Men det fins alternativ:

Posisjonering med CSS, som er framtidas måte å gjere det på. Da slepp du all den tabellkoden med tr og td ad nauseum.

http://w3.org/Style/CSS

Dersom du har tilgang på ein servar med cgi/perl eller php så kan du bruke include(), slik at du slepp å skrive all koden opp igjen på kvar side. Da har du f.eks innhaldet i eigne enkle tekstfiler (eller database), som du berre inkluderer. For nettlesaren blir dette hipp som happ, men det blir mindre jobb for din del å administrere/oppdatere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...