Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uskiftet bo, men samboere

noenvetdette

Anbefalte innlegg

Hei,

Min pappa skal nå få ny samboer og ønsker at barna på begge sider signerer et dokument om at det er OK at den som levere lengst av de to sitter i usikftet bo.

Det jeg lurer på er hva dette har å si når de ikke er gift, men kun samboere, og hva vil det evt. ha å si hvis de gifter seg senere?

Jeg tenker bla. på hva skjer med eiendeler han tar med seg til nytt bosted, eiendeler som har tilhørt vår familie gjennom flere generasjoner.

Vil alt som er i huset og på evt. felles eiendom måte deles likt mellom alle barna hvis det ikke er skrevet ned at spesifikke eiendeler tilhører den ene parten?

Siden den ene av partene har 2 barn, og den andre 3 barn, vil alt deles likt, på hver familie, eller deles det på antall hoder?

Hva skjer med huset de kjøper sammen, vil dette også deles likt? Er det vanlig å lage et dokument som sier at A gikk inn med 30% av summen og B med 70% av kjøpssummen, som igjen skal påvrike arven?

Jeg vet veldig lite om dette og vil helst ikke spørre pappa for mye for å ikke virke for opptatt av arven. Jeg ønsker uansett at våre familiegjenstander holdes i familien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om han har tenkt å gifte seg, så må han først skifte bo. Med andre ord: dele ut arven. Dette kan bli en stor økonomisk belastining for ham. Men han har valget selv, om han vil en dag gifte seg på ny.

Han har heller ikke lov å gi bort store verdier til samboer eller til andre utennom arvingene.

Så du har nok lite å frykte. Og han bør selv bestemme om han vil dele livet med noen eller leve ut livet alene.

Lenke til kommentar
Om han har tenkt å gifte seg, så må han først skifte bo. Med andre ord: dele ut arven. Dette kan bli en stor økonomisk belastining for ham. Men han har valget selv, om han vil en dag gifte seg på ny.

Han har heller ikke lov å gi bort store verdier til samboer eller til andre utennom arvingene.

Så du har nok lite å frykte. Og han bør selv bestemme om han vil dele livet med noen eller leve ut livet alene.

9104453[/snapback]

Hei og takk for svar.

Hva hvis de ikke gifter seg og hun lever lengst, hvem vil da arve familiegjenstander (og eiendom) hvis det ikke er skrevet noe om dette i noe testamente?

Lenke til kommentar

Hvis hun gifter seg med far din, så må de først skifte. De deler da arven. De pengene du får da, burde du vurdere å spare.

Og om han dør før henne, om de er gifte, så trenger du bare å ikke godta uskiftet bo, og vil da igjen få arven som du har krav på ifra din far.

Dette gjelder om han ikke skriver testament.

Lenke til kommentar

Denne tråden bærer preg av skikkelig gammeldags synsing med veldig slapp kildebruk.

Til dere som har svart i denne tråden, gadd dere i det hele tatt å finne fram arveloven før dere svarte i denne tråden? Siden svarene deres er helt tulleruske antar jeg ikke det. Og det er skremmende, siden arveregler er særdeles viktig.

Hvis dere ikke vet i fremtiden, så vær så snill å ikke svar kun for å fylle opp postcounteren deres.

For det første så er det kun ektefeller som har lov til å skifte i uskiftet bo, jfr. arveloven (al.) § 9 første ledd.

Ektefelle er man først når man har inngått ekteskap etter særskilteregler i ekteskapsloven kap. 1, kap. 2 og kap. 3. Det må heller ikke foreligge noen skilsmisse mellom partene etter ekteskapsloven kap. 4. Om det samme gjelder for seperasjon er jeg usikke rpå akkurat nå, men det er lite aktuelt her regner jeg med.

Uansett så vil nok en slik avtale bli regnet som en dødsdisposisjon, og da må det settes opp etter reglene om arv etter testament. Slik at pliktdelsarven til barna vil forklundre dette.

Men arvingene har jo som sagt lov til å råde over hve sin del av dødsboet slik han eller hun vil, men å sikre sin samboer uansett hva arvingene vil kan fort bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Denne tråden bærer preg av skikkelig gammeldags synsing med veldig slapp kildebruk.

Til dere som har svart i denne tråden, gadd dere i det hele tatt å finne fram arveloven før dere svarte i denne tråden? Siden svarene deres er helt tulleruske antar jeg ikke det. Og det er skremmende, siden arveregler er særdeles viktig.

Hvis dere ikke vet i fremtiden, så vær så snill å ikke svar kun for å fylle opp postcounteren deres.

For det første så er det kun ektefeller som har lov til å skifte i uskiftet bo, jfr. arveloven (al.) § 9 første ledd.

Ektefelle er man først  når man har inngått ekteskap etter særskilteregler i ekteskapsloven kap. 1, kap. 2 og kap. 3. Det må heller ikke foreligge noen skilsmisse mellom partene etter ekteskapsloven kap. 4. Om det samme gjelder for seperasjon er jeg usikke rpå akkurat nå, men det er lite aktuelt her regner jeg med.

Uansett så vil nok en slik avtale bli regnet som en dødsdisposisjon, og da må det settes opp etter reglene om arv etter testament. Slik at pliktdelsarven til barna vil forklundre dette.

Men arvingene har jo som sagt lov til å råde over hve sin del av dødsboet slik han eller hun vil, men å sikre sin samboer uansett hva arvingene vil kan fort bli vanskelig.

9118625[/snapback]

Jeg syns at din informasjon var ganske unyttig. Jeg har selv lest igjennom reglene mange ganger pga et dødsfall.

Og slik jeg så det, så var faren til trådstarter gift med kona som dessverre døde.

Og da har man to valg: Å skifte eller velge uskiftet bo. De valgte det siste.

Når det er godkjent fra tingretten, så har de selvsagt kontrollert at vilkårene var oppfyllt.

Kom gjerne med informasjon som kan hjelpe trådstarter, men det hjelper deg lite å hakke ned på andre brukere som svarer, fordi de ikke tok med paragrafnummeret slik som deg. Det er heller ikke nummeret trådstarter ville ha. Trådstarter ville ha svar på sine spørsmål.

Lenke til kommentar

....

9118625[/snapback]

Jeg syns at din informasjon var ganske unyttig. ...

Kom gjerne med informasjon som kan hjelpe trådstarter, men det hjelper deg lite å hakke ned på andre brukere som svarer, fordi de ikke tok med paragrafnummeret slik som deg. Det er heller ikke nummeret trådstarter ville ha. Trådstarter ville ha svar på sine spørsmål.

9124115[/snapback]

Er det ikke vesentlig at uskiftet bo bare kan komme på tale for ektefeller? Dermed er kritikken av synse-innleggene berettiget.

Trådstartes situasjon gjelder samboere og ikke ektefeller: "Min pappa skal nå få ny samboer og ønsker at barna på begge sider signerer et dokument om at det er OK at den som levere lengst av de to sitter i usikftet bo."

Lenke til kommentar
sitter man i uskifte så sitter en i uskifte uanstt om en er gift eller ikke. er man kun samboer har en enda ferre krav.

9124195[/snapback]

Som nevnt så kan ikke samboere sitte i uskiftet bo, dette er kun en institusjon som er laget for ektefeller. Hvis du mener noe annet så vil jeg be om at du henviser til arveloven for din begrunnelse.

snillekim: Det er spørsmål om samboer har rett til å sitte i uskifte, og som jeg nevnte så går ikke dette.

PerB: Fint at noen ser det sentrale i denne tråden.

Lenke til kommentar
Som nevnt så kan ikke samboere sitte i uskiftet bo, dette er kun en institusjon som er laget for ektefeller. Hvis du mener noe annet så vil jeg be om at du henviser til arveloven for din begrunnelse.

hvis/når faren til trådstarter blir samboer vil jeg gjerne at du henviser til den paragrafen som gjør at han kan kreve sin morsarv før dette skjer.

Lenke til kommentar

hvis/når faren til trådstarter blir samboer vil jeg gjerne at du henviser til den paragrafen som gjør at han kan kreve sin morsarv før dette skjer.

9125282[/snapback]

Det er ikke det det er snakk om.

Faren kan bli samboer, men denne samboeren kan ikke kreve å få sitte i uskifte når faren til trådstarter dør siden det er en rett forbehold ektefeller.

Dersom faren ønsker å gifte seg med samboeren faller hans rett til å sitte i uskifte bort etter § 23 i arveloven.

Lenke til kommentar
Hei,

Min pappa skal nå få ny samboer og ønsker at barna på begge sider signerer et dokument om at det er OK at den som levere lengst av de to sitter i usikftet bo.

Det jeg lurer på er hva dette har å si når de ikke er gift, men kun samboere, og hva vil det evt. ha å si hvis de gifter seg senere?

Jeg tenker bla. på hva skjer med eiendeler han tar med seg til nytt bosted, eiendeler som har tilhørt vår familie gjennom flere generasjoner.

Vil alt som er i huset og på evt. felles eiendom måte deles likt mellom alle barna hvis det ikke er skrevet ned at spesifikke eiendeler tilhører den ene parten?

Siden den ene av partene har 2 barn, og den andre 3 barn, vil alt deles likt, på hver familie, eller deles det på antall hoder?

Hva skjer med huset de kjøper sammen, vil dette også deles likt? Er det vanlig å lage et dokument som sier at A gikk inn med 30% av summen og B med 70% av kjøpssummen, som igjen skal påvrike arven?

Jeg vet veldig lite om dette og vil helst ikke spørre pappa for mye for å ikke virke for opptatt av arven. Jeg ønsker uansett at våre familiegjenstander holdes i familien.

9104101[/snapback]

Dersom din far sitter i uskifte etter din mors død, så vil han miste retten til dette hvis han gifter seg på nytt, jf arveloven § 23. Motsatt beholder han retten til uskifte dersom han ikke gifter seg.

Selv om han gifter seg på nytt, og dermed mister retten til å sitte i uskifte, så kan arvingene likevel samtykke i at han beholder boet uskiftet. Det blir i så fall en form for avtalt uskifte, og han må fremlegge en slik erklæring om avtalt uskifte før han kan gifte seg lovlig på nytt. For så vidt tar han uskifteboet med seg inn i det nye ekteskapet, men etter hans død skal du og dine søsken i utgangspunktet ha deres andeler av uskifteboet som om nytt ekteskap ikke var inngått.

I begge tilfeller setter arveloven visse begrensninger for hans disposisjoner over det som inngår i uskifteboet, f.eks. kan han ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til formuen i boet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...