Gå til innhold

Installere XP på en pc, og flytte disken? *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei!

Har vel spurt om dette for ei stund siden å om jeg ikke husker feil.. men problemet er:

Har en laptop her som det ikke er cd-rom på, og den kan ikke boote fra USB.

Så da må jeg legge inn XP på disken via en anna pc.

Men finnes det en kommando jeg kan kjøre for å få windows til å legge inn alt som trengs for å kunne flytte disken over til laptopen å bruke den der?

Mener å ha hørt om en preinst kommando eller noe sånt :hmm:

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det jeg mener ja.

Har nå flytta den over på en stasjonær pc, lagt inn xp, prøvde å flytte den over (forde om jeg visste det ikke ville funke), og da skjedde det ikke noe, ikke noe boot av windows, ikke bluescreen..

Men trur jeg husker feil ang preinst.. trur det kanskje var sysprep som jeg har lest litt om nå.

Lenke til kommentar

Kanskje to mulige alternativer,

1. Bruke en ekstern cd-rom (forutsetter at du har et operativsystem på laptop´en fra før og at du har usb-innganger på den)

2: Nettverksinstallasjon kan gjøres fra en annen pc ved å dele cd-stasjonen på den pc-en du skal installere fra (men forutsetter også en eller annen form for os på laptop´en)

Lenke til kommentar
Kanskje to mulige alternativer,

1. Bruke en ekstern cd-rom (forutsetter at du har et operativsystem på laptop´en fra før og at du har usb-innganger på den)

2: Nettverksinstallasjon kan gjøres fra en annen pc ved å dele cd-stasjonen på den pc-en du skal installere fra (men forutsetter også en eller annen form for os på laptop´en)

9105488[/snapback]

COM-port?

Lenke til kommentar

Takker for tipsene.

Men har ikke ekstern cd-rom, men har en usb-->ide adapter som jeg prøvde å bruke, men pc'n finner ikke noe cd-rom i bios, og jeg har ikke mulighet til å sette den opp til å boote fra usb.

Jeg har ikke noe OS på disken fra før, men har også en adapter for å bruke 2,5" ide på 3,5" ide.

 

Pc'n jeg skal installere på er en HP/Compaq EVO N620C laptop, som det ikke er cd-rom eller floppy på.

Men har funnet ut hvordan jeg fikk aktivert netverks boot på den, og da kom det opp som et alternativ i boot menyen.

Om det er noe sånt jeg har oversett for USB boot så si ifra!

 

Driver å legger inn win2003 server på en pc her nå.. for å prøve å få satt opp netverks boot fra den, så jeg har det til seinere også.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt, og det ser ut som det første du må gjøre er å aktivere USB i bios. Du kommer inn i bios ved å trykke F10 under oppstart, så går du på Advaced > Device Options > USB Legacy Support. Her kan du også endre bootrekkefølge.

Gå ut igjen ved å velge File > Save changes , Exit.

 

I manualen til maskina står det at den kan bootes fra key disk (dvs. USB), fremgangsmåten finner du i denne manualen;

http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/...111_rev1_us.pdf

 

Dersom du går til avsnittet Procedure finner du framgangsmåten, obs. du må antakelig bruke en mtoden som står under Low Level Procedure.

 

Kan kanskje være verdt et forsøk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Inne på device options kan jeg velge om usb legacy skal være enable eller disable.

Denne har jeg hatt på enable hele tiden.

Men det er ikke noe boot valg der.

Og rett over device options har jeg boot options.

Der kan jeg velge:

Quick boot (enable)

F10 and F12 delay (5 sec)

Multiboot (enable)

Express boot popup delay (0 sec)

Boot order:

MultiBay first

Harddrive second

Ethernet third

 

og det eneste jeg kan gjøre der er å endre rekkefølge, ikke fjerne eller legge til noe.

Lenke til kommentar

Så lenge du har mulighet å kople disken til en maskin som kjører Winows, så du kan godt prøve å starte installasjon på den for så å flytte disken og fullføre installasjon på den bærbar. Om det går rett inn uten noe form for problemer er ikke godt å si, men det er verdt å prøve.

I så fall hvor stor er disken din? Det må snekkeres litt før du kan bruke winnt32 commando.

Lenke til kommentar

Hei!

Har en eske med laptop disker her, dem fleste med litt små feil eller smart feil.. men også noen som er helt ok.

Den jeg har prøvd å legge inn windows på nå er 60 GB, men trur det er noe feil med den.. for når jeg la inn XP på den via en stasjonær pc så boota den fint på den stasjonære, men ikke på laptopen som sagt.

Også tenkte jeg at jeg kunne formatere den som fat32 via win98 boot cd.

og da formaterte jeg den først i windows så jeg kunne slippe unna med en guick format i dos.

Da skrev jeg format c: /s /q

og da skulle disken være bootbar.. noe den ikke ble.. for da fikk jeg opp ei feil medling om at disken måtte byttes, og smiley helt til slutt :ermm:

Så da bytta jeg til en anna disk som har smart feil, gjorde det samme med denne, og prøvde å boote den.. men da fikk jeg ei anna feil melding, men gikk ut på noe av det samma.

Så nå skal jeg prøve å sette inn en helt ok 20 gb disk.

Formatere den i windows som fat32, reboote og starte fra win98 plata, kjøre samma format kommando og se om den booter da, og hvis den gjør det skal jeg prøve den i laptopen før jeg gjør noe mer.

 

Og det skal sies at laptopen er fra el-retur (defor jeg ikke vil bruke penger på den før jeg vet om den er i orden, for den må ha ny skjerm muligens også, siden den bare er svart), og dem fleste diskene er derifra også, untatt noen jeg har bytta ut selv

Lenke til kommentar

Dette var merkelig.. tok en 20 gb disk nå, som jeg vet at er ok.

Delte den i 2, ca 15GB for windows og programmer, og resten til installasjons filene for windows.

Hurtig formaterte begge partisjonene som fat32 i windows, så reboota jeg med win 98 plata i, tok først en format c: /s /q

Reboota og fikk "PRESS A KEY TO REBOOT"

Så jeg restarta igjen med plata i.. og tok en full format.. men det samme skjer da.. og om jeg setter disken over i laptopen så får jeg beskjed om at det er en ugyldig system disk (på engelsk, men huska ikke helt hva det står i farta)

 

Så nå gir jeg opp snart trur jeg :realmad:

 

*edit*

Fant ut at jeg skulle prøve gode gamle fdisk.. å det første jeg får opp der:

Ingen partisjon er satt aktiv..

Gikk på aktivering av partisjon, valgte den delen som er formatert med system filer, lagra og reboota, og vips.. ms-dos klart til bruk!

Så da er jeg i gang igjen ihvertfall :thumbup:

Men spørs åssen det går når jeg begynner installasjonen da.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Ok jeg forstår :)

 

Du installerer Windows på vannlig måte for så å flytte disken til en annen PC.

Det kan og som regel blir problemer med.

 

Jeg har lest hva du prøver deg på, installasjon via nettverk osv.

 

Det er alt OK det, det krever dog mer forarbeid enn den enkel snekkering jeg henviste til.

 

Men siden du har da en PC og du har overgang til denne disken for ide kopling, så kan du da prøve å installere Windows , på denne disken , men på den samme PC (den som fungerer) slik at du ser hvordan du skal gjøre det egentlig.

 

For at den disken du skal bearbeide nå, kan du kople hvor som helst.

Men prøver du allerede på en fungerende maskin, ser du resultater med en gang.

 

Så hvis du henger med på det, så kan vi prøve å installere Windows med den winnt32 commando. Hva syns du?

Lenke til kommentar
Dette var merkelig.. tok en 20 gb disk nå, som jeg vet at er ok.

Delte den i 2, ca 15GB for windows og programmer, og resten til installasjons filene for windows.

Hurtig formaterte begge partisjonene som fat32 i windows, så reboota jeg med win 98 plata i, tok først en format c: /s /q

Reboota og fikk "PRESS A KEY TO REBOOT"

Så jeg restarta igjen med plata i.. og tok en full format.. men det samme skjer da.. og om jeg setter disken over i laptopen så får jeg beskjed om at det er en ugyldig system disk (på engelsk, men huska ikke helt hva det står i farta)

 

Så nå gir jeg opp snart trur jeg :realmad:

 

*edit*

Fant ut at jeg skulle prøve gode gamle fdisk.. å det første jeg får opp der:

Ingen partisjon er satt aktiv..

Gikk på aktivering av partisjon, valgte den delen som er formatert med system filer, lagra og reboota, og vips.. ms-dos klart til bruk!

Så da er jeg i gang igjen ihvertfall  :thumbup:

Men spørs åssen det går når jeg begynner installasjonen da.

9111474[/snapback]

 

 

Hehe, du må en aktiv partition ja.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt over alt som lå på xp plata over på det som ble disk d,

Så tok jeg å kopierte alle systemfilene fra Win98 boot plata over på disk c.

Satte disken over i laptopen og starta opp, kom inn i dos uten problemer.

Så gikk jeg på disk d, skrev cd i386, så skrev jeg winnt.

Men da fikk jeg beskjed om at smartdrv ikke var lastet inn, så jeg avbrøyt installasjonen og starta opp smartdrv, så starta jeg winnt igjen.

Da gikk den igjennom hele den dosbaserte installasjonen.

For så å restarte og gi meg enda ei feil mld, å denne gangen var det "ntldr mangler, trykk en tast for å starte på nytt"

 

Så da var det full stopp igjen.. så.. om ingen kommer med noen greie forslag nå.. så legger jeg inn win98se istedet trur jeg :p

Er jo bare for å teste at alt anna enn skjermen på den funker så..

Lenke til kommentar

Hadde skrevet en del men forsvant alt sammen!!!

 

Prøver igjen--

 

Hvis du kopler disken tilbake på din PC kan du prøve deg på den winnt32.

Har du kopiert hele den XP plate i D: eller hva den heter?

 

Hvis ja

 

-Slette den første partition

 

-lage en primær på ca 10Gb ---formatere i ntfs--etter formatering fjerner du bokstaven.

(vi vil ikke ha bokstav på den, slik at den blir C:\ når installasjon startes i bærbar.)

-lage en partition på det som er ledig--formatere. (vi trenger ikke mer enn 1 GB på den egentlig )

 

 

Nå du er ferdig gi meg de bokstavene du har på den nr2 og nr3(xp)

På denne disken skal du da ha 3 partitioner (en uten bokstav og 2 med bokstav)

 

Da skriver jeg ferdig det command du skal bruke slik at du kan starte installasjon---avslutte den--for så å kople disken til bærbar for å fullføre.

 

(går det fint så kan du installere igjen etterpå med å bruke bare 2 partitioner.At jeg velger 3 er fordi du har hele den XP plate kopiert der.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente..

Jeg har 2 partisjoner på disken her og nå..

Den ene (c: 14,6GB) er formatert som fat32, med bootfiler og det som vanligvis er på en 98 boot disk.

Den andre partisjonen (d: 3,94GB) inneholder alt fra XP plata.

Dette er hvordan dem blir vist på laptopen.. på min egen pc blir dem vist som m: og n: i windows.

 

Hvis du vil at jeg kun skal ha denne disken tilkoblet og boote fra 98 eller xp plata så flytter jeg den over til en anna pc. for da har jeg forumet lett tilgjenglig via denne pc'n.

Og på denne så kobler jeg den til via USB for raskest mulig å koble den til og fra.

Lenke til kommentar

Ok siden dette er prøve vi la partitionene som de er.

 

Men disken må koples til en maskin som Kjører Windows.

 

Vi trenger ikke noe win98 eller Cdplate nå----du har alt på den D partition.

 

Så det du trenger er å kople den til en PC, og PCen må slås på/av for å kople disken.

 

Så du velger hvordan du gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...