Gå til innhold

compile kernel.....

Anbefalte innlegg

hei..da har jeg funnet ut at jeg må føye til noe i kernel for at ac97 (lyd) skal funke i slack..

Noen som kan hjelpe meg med det?

forklare steg for steg hva jeg skal skrive og gjøre!

skal føye til "via82C686" og så Recompile Kernel...

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[digresjon]

Tror jeg brukte 10 timer første gangen jeg skulle kompilere en ny kjerne, og den tryna selvsagt med kernelpanic fordi jeg "glemte" at jeg hadde scsi disk. Brukte lilo på den tida, og dum som jeg var hadde jeg overskrevet den gamle kjerna.

Utskrift av how-to er iallefall gull verdt før man begynner.

Brukte sikkert i overkant av 3 timer på å bestemme hvilke moduler som skulle kompileres inn i selve kjernen, hvilke som skulle være lastbare moduler og hvilke jeg iallefall ikke trengte. 80 % av valgene skjønte jeg aldri mye av.

Et par år senere går det "mye" enklere. Du bruker kortere tid til å aktivere det du trenger. En blir jo kjent med hardwaren i maskina etterhvert

Det kan f.eks lønne seg å ta vare på /usr/src/linux/.config fila etter at du er ferdig med make menuconfig.

Neste gang du skal kompilere siste skrik i kjerne, kan du load'e denne fila og iallefall starte omkring der du slapp sist, men likevel "skumme" gjennom make menuconfig bl.a for å se etter endringer/nye valg.

[/digresjon]

Vær forsiktig når du kopierer det ferdige bzImage til /boot

Les også nøye hvordan du gjør bootloaderen (lilo eller grub) din oppmerksom på den nye kjerna. Fjern aldri muligheten til å boote den gamle kjernen før du vet at den nye fungerer som den skal.

Lykke til !!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...