Gå til innhold

Den beste kombinasjon av hus og objektiv?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe mitt første digitale speilrefleks til allround-bruk utendørs, med ett zoomobjektiv på ca. 18-70mm eller gjerne mer hvis det ikke går ut over bildekvaliteten.

 

Og finne et bra kamerahus virker greit nok. Men når jeg skal prøve å finne den kombinasjonen av hus og objektiv som gir mest anvendlighet og bildekvalitet for penga så går det surr i hodet :dontgetit:

 

Er det noen som har tips om spesiellt bra kombinasjoner? (opp til ca. 12000)

 

Glad for forslag uansett merke. :yes:

Endret av Mr.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nikon D80 leveres med et glimrende 18-70-objektiv til 9000. Det objektivet regnes som den beste kitzoomen, selv om den er en del lengre enn de vanlige 18-55-zoomene.

9103470[/snapback]

 

Takk for forslag!

 

Jeg har lest at noen anbefaler og innvestere i bedre opptikk en det som finnes i kitobjektivene? Er dette objektivet så bra at dette ikke lønner seg?

Lenke til kommentar
Om det lønner seg å burke mer penger på annet objektiv er noe du og lommeboken må bestemme.

9103545[/snapback]

 

Opp til tolv tretten tusen for kamera og objektiv....

 

Problemet mitt er at jeg ikke greier og danne seg et inntrykk av alle de forskjellige objektivene i forhold til kamera innen en slik gitt prisramme.

Lenke til kommentar
Nikon D80 leveres med et glimrende 18-70-objektiv til 9000. Det objektivet regnes som den beste kitzoomen, selv om den er en del lengre enn de vanlige 18-55-zoomene.

9103470[/snapback]

 

Takk for forslag!

 

Jeg har lest at noen anbefaler og innvestere i bedre opptikk en det som finnes i kitobjektivene? Er dette objektivet så bra at dette ikke lønner seg?

9103529[/snapback]

Dette objektivet er så bra at du godt kan slå deg til ro med det, uten å tenke på utskiftinger. Et godt kitobjektiv kan i beste fall fungere som en vaksine mot kjøpegalskap/lens lust. Dette er et svært godt kit-objektiv (selv om de med nevnte lidelse kanskje vil hevde noe annet) :p .

Lenke til kommentar

Skal du ta mye bilder utendørs, så kan du kanskje kjøpe to objektiver - 18-70 og et telezoom-objektiv? Dersom du vil ta bilder av fugler og dyr etc, så er 70mm litt i minste laget for å si det snilt.

 

Du bør kanskje ta en titt på Pentax K10D også - som er i din prisklasse og er ekstra robust, værbestandig og med innebygget bildestabilisering. Det siste hjelper godt, for optikken i din prisklase er ikke så utrolig lyssterk.

Lenke til kommentar
Skal du ta mye bilder utendørs, så kan du kanskje kjøpe to objektiver - 18-70 og et telezoom-objektiv? Dersom du vil ta bilder av fugler og dyr etc, så er 70mm litt i minste laget for å si det snilt.

 

Du bør kanskje ta en titt på Pentax K10D også - som er i din prisklasse og er ekstra robust, værbestandig og med innebygget bildestabilisering. Det siste hjelper godt, for optikken i din prisklase er ikke så utrolig lyssterk.

9108288[/snapback]

 

Dette med at K10D tåler vær var faktisk svært interessant. Det regner jo støtt :) Og egentlig har jeg altid hatt sans for tåke og regneværsbilder. Jeg var ikke klar over at så rimelige hus kunne være værbestandige.

 

 

Vær så snill, gi meg noen gode forslag til enten en superzoom, 18-200mm? Eller en normalzoom og en tele. Jeg vet det finnes tester "der ute", men er ikke spesiellt god i engelsk. Penger er egentlig ikke avgjørende hvis jeg finner en "perfekt" løsning.

Lenke til kommentar

Vær så snill, gi meg noen gode forslag til enten en superzoom, 18-200mm? Eller en normalzoom og en tele. Jeg vet det finnes tester "der ute", men er ikke spesiellt god i engelsk. Penger er egentlig ikke avgjørende hvis jeg finner en "perfekt" løsning.

 

Svar: Nikon D200 + 18-70 + 70-200.

Da er du godt dekket. Så kan du spe på med ekstern blits senere.

Lenke til kommentar

...ellers er det allment akseptert at Nikons 18-200 VR er den beste "superzoomen" (eller har Tamrons 18-250 overtatt tronen? Har ikke sett så nøye på den) om man absolutt skal ha et "alt-i-ett-objektiv" (strengt tatt blir det et kjempekompromiss-for-å-få-så-mye-som-mulig-i-ett-objektiv-objektiv ;))

 

Comboen 18-200 VR og D80 (eller D40 for den sakens skyld) er nok en ganske genial "superzoom-killer). Langt i fra optimalt, men helt ok for den som ikke vil slepe rundt på en objektivpark. (Snakenors forslag er mye bedre og mye, mye dyrere)

Lenke til kommentar
...ellers er det allment akseptert at Nikons 18-200 VR er den beste "superzoomen" (eller har Tamrons 18-250 overtatt tronen? Har ikke sett så nøye på den) om man absolutt skal ha et "alt-i-ett-objektiv" (strengt tatt blir det et kjempekompromiss-for-å-få-så-mye-som-mulig-i-ett-objektiv-objektiv ;))

 

Comboen 18-200 VR og D80 (eller D40 for den sakens skyld) er nok en ganske genial "superzoom-killer). Langt i fra optimalt, men helt ok for den som ikke vil slepe rundt på en objektivpark. (Snakenors forslag er mye bedre og mye, mye dyrere)

9111332[/snapback]

 

Ja dyrere der og da, men billigere da man slipper å tenke på oppgradering på en stund. :-)

Lenke til kommentar
Ja dyrere der og da, men billigere da man slipper å tenke på oppgradering på en stund. :-)

9111366[/snapback]

Uten tvil, men det er klart at om penger er uten betydning, så bytter man ut 18-70 med 17-55/2.8 - da har man et ganske killer oppsett til en polsk årslønn...

Lenke til kommentar
...ellers er det allment akseptert at Nikons 18-200 VR er den beste "superzoomen" (eller har Tamrons 18-250 overtatt tronen? Har ikke sett så nøye på den) om man absolutt skal ha et "alt-i-ett-objektiv" (strengt tatt blir det et kjempekompromiss-for-å-få-så-mye-som-mulig-i-ett-objektiv-objektiv ;))

 

Comboen 18-200 VR og D80 (eller D40 for den sakens skyld) er nok en ganske genial "superzoom-killer). Langt i fra optimalt, men helt ok for den som ikke vil slepe rundt på en objektivpark. (Snakenors forslag er mye bedre og mye, mye dyrere)

9111332[/snapback]

 

Ja dyrere der og da, men billigere da man slipper å tenke på oppgradering på en stund. :-)

9111366[/snapback]

 

70-200mm koster alene 10k og oppover, spørs hva man vil ha av VR...

 

 

Jeg syns ikke man skal kjøpe D200 med en gang. men D70s/D80 + 70-200mm og en kit er en god pakke, bare man vet hva man vil fotografere...

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Anew. Som "allround"-objektiv er det vel få ting som slår Nikkor 18-200VR. Klart den optiske ytelsen er så som så i forhold til mer spesialiserte objektiver, men som "alt-i-ett"-løsning er det genialt. Selv om jeg har objektiver som dekker det området (og med bedre lysstyrke og skarphet) så kunne jeg godt tenkt meg en 18-200 VR for de gangene jeg ikke har lyst til å drasse med meg mer enn kamerahus med ett objektiv.

Lenke til kommentar

Takk for mange interessante betraktninger. Jeg har hatt noen "analoge" speilreflekser så jeg er ikke direkte nybegynner.

 

Men dette med størrelse/vekt og fleksibilitet er jo noe som har litt betydning. Lettere å ta/ha med seg, og lettere å "snikbruke", og lettere å fange øyeblikksmotiver osv. Ikke bestandig tid til å skifte objektiv.

 

Ut fra det dere har skrevet så må D80 med 18-200VR eller K10D med Tameron 18-250 være to veldig gode kombinasjoner i så henseende.

Lenke til kommentar

Jeg må bare få si at jeg syns ikke det er noen problem å skifte objekti. jeg har 18-55mm og 70-300, så har ikke mye som overlapper, og med tidene blir man ganske god på å sikfte objektiv, og jeg syns at om du har pengene til det, så burde du gå for en god kitzoom, og en 70-200mm (Sigma har kommet med en nå som ikke erså j*vlig dyr)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...