Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen død etter ferie

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kom nettopp hjem fra ferie og fant ut at den stasjonære pcen har dødd.

Før jeg dro koblet jeg fra alt som fantes av kabler, det eneste som var mellom den og veggen var tlf ledning som først gikk gjennom en router og et aksesspunkt (begge uten strøm) før den kom til pcen, så tror ikke det har blitt noen overspenning der.

Når jeg setter i strømmen og trykker på knappen skjer ingenting som helst. Bak maskinen er det et lite grønt lys som normalt lyser grønt konstant, men nå blinker, og man kan høre en jevn tikkelyd fra maskinen.

Noen som har noen ideer om hva som er galt og hvordan det kan fikses?? :) Hadde vært utrolig fint

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går viftene i rykk og napp i tillegg? I så fall, så kan du prøve å setje den store straumkontakten til hovudkortet litt betre i. Det hjalp for meg. Om ikkje, så er eg ikkje heilt sikker...

Har du andre delar, t.d reserve PSU som du kan prøve med?

Lenke til kommentar

Det der er et typisk fenomen for de fleste switch-mode strømforsyninger i mange apparater. Det er en liten kondensator som tørker ut mens den er i drift, så når strømmen blir tatt så er den altså ikke god nok til å få start på PSU'en igjen. Det blir omtrent som om et bilbatteri tar kvelden mens man kjører. Man merker ingenting før man skal starte igjen. Du må altså kjøpe nytt power, evt. få byttet elektrolytten (som vil være på 1-10uF) på primærsiden i poweret.

Lenke til kommentar
det kan også hende det har skjedd noe med strømnettet (lynnedslag, justering i spenningen els) som har tatt PSU'en og/elller andre deler av maskinen. som tidligere nevnt tror jeg å bytte PSu vil være en god start.

9106801[/snapback]

Det kan vel ikke ha tatt psuen når den ikke har vært tilkoblet strømnettet;p

Men skal se på det dere andre foreslo :)

Og det er vel ikke garanti på en pc som er 5 år (ca) gammel? Kan vel ikke bruke kjøpsloven en gang da, har det i hodet at den går opp til 5 år

EDIT: med bytte power mener du psuen?

Endret av Mattis2m
Lenke til kommentar

Før var det avhengig av hvilken PSU du hadde hvis jeg ikke husker helt feil men det er såpass mange år siden jeg kjøpte en PSu sist at dette kan ha forandret seg i mellomtiden.

kjøper du den har du iallefall en PSu for fremtiden (så lenge den passer)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

størrelse som i watt eller størelse på kontakter?

Jeg vet iallefall at på systemer med Intel-prosessor følger det med en 4-kontakters plugg som leverer strøm til prosessoren. da jeg er en av Intel-nissene er jeg usikker på om denne kontakten følger med til AMD sine prosessorer. det er det sikkert andre på forumet som vet bedre enn meg.

ellers har du en 20/24-porters plugg som også skal på hovedkortet og denne er den samme uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...