moestue Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Etter å ha lekt med Pentax K10D kameraet mitt med medfølgende linse, kjøpte jeg meg en Samsung 50-200mm telelinse til 1495 kr hos JP. Linsen er forøvrig lik Pentax sin 50-200mm fra DA serien. Greit supplement med andre ord. Det er noen uker siden nå, og jeg kom hjem i dag fra Geiranger hvor jeg kom over mange fine motiver Det som har plaget meg litt er bruksområdet til telelinsen, hvor jeg hele tiden må bytte tilbake til kit-linsen. Kit-linsen fungerer til veldig mye, men kjøpte telelinsen utelukkende fordi jeg ønsket større brennvidde. Spørsmålet er da om jeg har gjort et bomkjøp, og om jeg heller burde satse på en normalzoom med større brennvidde, noe tilsvarende min bror sin Canon 17-85mm. Føler meg litt dum som har gått i nybegynnerfella, hvor man tror mest zoom er tingen. Bruksområdet mitt er først og fremst landskapsbilder ved turgåing, og ønsker derfor en linse med litt større bruksområde/brennvidde enn kit'en, foruten at det er mer lyssterkt, noe jeg har erfart ved innendørsbruk på gammel og mørk hytte. Har noen et objektivtips til en pris under 3000? Lenke til kommentar
moestue Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Ingen som kan gi meg et råd? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det er bedre å stykke brennviddene man har opp i flere objektiver, så du har ikke gått i noen felle. Siden tele ikke er helt det du trenger, så bør du kanskje tenke deg litt bedre om neste gang. Kanskje en fast 70mm ville gitt deg den komplette pakken du trenger. Pentax har noe slik som er av pancake-typen, men jeg husker hverken pris eller eksakte specs nå. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Pentax SMC-FA 24-90mm F/3,5-4,5 kunne kanskje vært bedre? Koster en del, og du mister litt på vidvinkel. (4900,- hos Fotovideo.) SIGMA 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO vil kanskje også gjøre nytte for seg, og det koster en del mindre, 2995,- hos Fotovideo. Jeg aner ingenting om kvaliteten på disse, jeg svarer bare ut fra det som er spesifisert av behov. Og det at når man er i skauen så frister det ikke så veldig mye å måtte bytte objektiv alt etter om man trenger den ekstra brennvidden eller ikke. Derfor ville jeg personlig ikke valgt fast brennvidde til det bruksområdet. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) SIGMA 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO vil kanskje også gjøre nytte for seg, og det koster en del mindre, 2995,- hos Fotovideo. 9107564[/snapback] Så litt på denne i går kveld ja. Som nybegynner er jeg relativt usikker på mine behov, men jeg har bedre magefølelse for et slikt objektiv med tanke på at jeg da får lengre brennvidde, foruten mer lyssterkt og forhåpentligvis bedre optisk kvalitet. Er dette et godt objetiv til allside landskapsbilder, samt mulighet for å fotografere mennesker, bygninger, dyr, og slike ting? Er den optiske kvaliteten bedre enn kit-objektivet? Tele er forsovet greit nok, men lite praktisk når man reiser rundt og motivene forandrer seg. Har dessuten ikke planer om å skaffe meg stativ med det første, så det er mulig jeg kvitter meg med dette objektivet, og investerer i en bedre normalzoom. Endret 20. juli 2007 av moestue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå