Gå til innhold

Når oljen tek slutt...

Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Har begynt å tenke litt på dette med olje og kor ekstremt avhengig vi er av den. Faktisk kan eg så vidt ikkje gå ut av huset før eg ser noke som brukar olje. Tenk på alle flya som brukar tonnevis med drivstoff kvar tur. Eller dei store båtane som syge tonn på tonn med drivstoff. Dei store båtane fraktar jo med seg mykje last og dette vil jo vere ekstremt sårbart. Slik som eg ser det tvila eg faktisk på at vi kjem til å finne ein like god erstatting til oljen. Altso med tanke på mengda vi har til rådigheit med olje i dag.

Veit at dette vil skje gradvis, men oljen vil uansett ta slutt. Så korleis skal det gå med flya, transport flåten og ikkje minst det private forbruket? Dette må jo ha ein enorm innvirknad på verdsøkonomien. Med litt tanke på fabrikkar som ikkje kan eksportere vekk varane dei produserar og forbrukarar som ikkje får tak i varane. Personleg trur eg det nesten må komme eit økonomisk "krakk" på verdsbasis...

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med dagens forbruk kan oljelagrene være oppbrukt innen 50-60 år om vi ikke oppdager nye lagre med store reserver, det samme gjelder for naturgass.

Det er uendelig mange måter å skaffe energi på. Hvis vi greier å utnytte hydrogen billigere vil fly og bil kunne drives enkelt av en brenselcelle. Vi kan også benytte oss av vindkraft, vannkraft, solkraft, jordvarme og mye annet for å dekke energibehovet vårt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Ja det at vi finn på nye måtar eller forbedrar gamle metodar for å skape energi på trur nok eg vil skje, men eg tvila på at vi kjem til å produsere nok energi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Fangorn, det finnes uendelige mengder energi. Problemet er vel heller at vi etter hvert får for mye av energien. (Global oppvarming)

9104012[/snapback]

Jo kanskje.. Men korleis skal vi klare å bruke dennne energien til å drive eit driverk på mange tusen hestekrefer med tanke på skips og fly trafikk?

Lenke til kommentar

Når olja tar slutt kommer vi til å angre på alle de årene sosialdemokratene og sosialistene har sittet ved makta på grunn av deres mangel på vilje til å investere i industri og infrastruktur. Vi kommer også til å måtte skynde oss å ta ibruk "kjempefarlige" thoriumkraftverk og liknende.

Global oppvarming tar knekken på oss før det.

9103279[/snapback]

Global oppvarming tar knekken på oss innen 50-100 år? Da vil jeg se noen seriøse kilder.

Fangorn, det finnes uendelige mengder energi.

9104012[/snapback]

Ikke uendelig nei.
Lenke til kommentar
Jo kanskje.. Men korleis skal vi klare å bruke dennne energien til å drive eit driverk på mange tusen hestekrefer med tanke på skips og fly trafikk?

9104046[/snapback]

Brenselceller som går på hydrogen. Hydrogenet fremstiller vi vha. all energien vi har til rådighet fra andre kanaler.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Jo du har gode poeng Zethyr. Vi burde den dag i dag begynne med brennselcelle i stor skala. Om vi greier å innstille oss på nye energikjelder før oljen tek slutt er vi mykje betre rusta.

Lenke til kommentar
Om vi greier å innstille oss på nye energikjelder før oljen tek slutt er vi mykje betre rusta.

9107347[/snapback]

Da gjenstår det bare å overbevise folket og politikerne om viktigheten av dette, så vil Norge stå like sterkt i fremtiden som vi gjør nå :)
Lenke til kommentar

Men bare legge til at når dere sier at olja vil bli oppbrukt om 50-60år..

Hva da?!?!

Jo, men legger dere til at om 50-60år vil vi ha en ny kjempe teknologi. Akkurat som Norge for 50-60år siden, ikke akkurat verdens nasjon..

Om 50-60år vil vi kanskje finne nye muligheter til å utnytte energi på?

Kanskje utnytte brukt energi?

Lenke til kommentar

Ikke glem at det tar en del tid å implementere og utnytte teknologien, særlig på grunn av politikerne manglende vilje tilå gjøre store investeringer. Dette kan bli lagt til rette for allerede nå ved å begynne å investere i forskning, infrastruktur og industri. Dessuten er det ingen fornuft i å vente med å tilrettelegge for industri (stabile passive inntekter) fordi vi har oljeinntekter i dag; det beste ville jo være å kombinere de to. Da kan vi muligens bremse outsourcingen og opprettholde flere arbeidsplasser også, som en posisitv bieffekt.

Lenke til kommentar

Lønnskostnadene er et godt poeng. Arbeiderne (LO) vil opp på samme nivå som andre, og så vil andre ha mer enn arbeiderne. Slik øker og øker det. Nå burde vi kutte ut nesten alt av lønnsøkninger i mange år fremover for å forhindre outsourcing. Et høyt kunnskapsnivå bør vi satse på uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...