Gå til innhold

polariseringsfilter til no annet enn reflekjson?


Anbefalte innlegg

Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

 

Nei, det beste er å lære seg hvordan du måler korrekt med spotmåling, enn sånne merkelige krumspring som det der :)

 

Når du måler mot en hvit flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten hvit, åpne opp med ca to blendersteg(eller 4x lenger eksponering, som regel mest hensiktsmessig).

 

Når du måler mot en svart flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten svart, lukk igjen med to blendersteg(eller 4x kortere eksponeringstid)

 

Flere eksempler: spotmåling mot vanlig lys hud, åpne opp èn blender.

Hvite skyer: Åpne opp 1 1/2 til 2 blendere.

 

Osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

Nei, du setter eksponeringen opp med 1.5-2 EV ved å bruke en egen knapp med en firkant og et +/- symbol inni og dra på hjulet (regner jeg med det også er på D80). Ellers bruker du lukker og blender lik den som ble foreslått i p modus.

9104711[/snapback]

 

 

Takker :)

Skal prøve dette ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

 

Nei, det beste er å lære seg hvordan du måler korrekt med spotmåling, enn sånne merkelige krumspring som det der :)

 

Når du måler mot en hvit flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten hvit, åpne opp med ca to blendersteg(eller 4x lenger eksponering, som regel mest hensiktsmessig).

 

Når du måler mot en svart flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten svart, lukk igjen med to blendersteg(eller 4x kortere eksponeringstid)

 

Flere eksempler: spotmåling mot vanlig lys hud, åpne opp èn blender.

Hvite skyer: Åpne opp 1 1/2 til 2 blendere.

 

Osv...

9104733[/snapback]

 

Interessant :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Du setter på p, setter den blenderen du ville satt, setter på spotmåling, og hoder spot'n mot bikkja, så kameraet foreslår en lukkertid. Denne lukkertiden husker du og setter på samme lukker og blender i m.

9104196[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvorfor du skal sett kameraet i P for så og huske lukker og blender, for så å slå over i M og sette på samme verdiene der. Hvorfor ikke bare ha kameraet i M også bruke eksponeringskalaen i søkeren til å finne riktig eksponering? Det må da vel være mye enklere.

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

 

Nei, det beste er å lære seg hvordan du måler korrekt med spotmåling, enn sånne merkelige krumspring som det der :)

 

Når du måler mot en hvit flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten hvit, åpne opp med ca to blendersteg(eller 4x lenger eksponering, som regel mest hensiktsmessig).

 

Når du måler mot en svart flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten svart, lukk igjen med to blendersteg(eller 4x kortere eksponeringstid)

 

Flere eksempler: spotmåling mot vanlig lys hud, åpne opp èn blender.

Hvite skyer: Åpne opp 1 1/2 til 2 blendere.

 

Osv...

9104733[/snapback]

 

Interessant :thumbup:

9104806[/snapback]

 

 

Så absolutt :) Når dette sitter og du virkelig skjønner det, er lysmåling ikke lenger en mystisk uforståelig greie, og du kan slutte å legge dine eksponeringer i hendene til japanske kameraingeniørers datautregninger. :)

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

 

Du setter på p, setter den blenderen du ville satt, setter på spotmåling, og hoder spot'n mot bikkja, så kameraet foreslår en lukkertid. Denne lukkertiden husker du og setter på samme lukker og blender i m.

9104196[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvorfor du skal sett kameraet i P for så og huske lukker og blender, for så å slå over i M og sette på samme verdiene der. Hvorfor ikke bare ha kameraet i M også bruke eksponeringskalaen i søkeren til å finne riktig eksponering? Det må da vel være mye enklere.

9104845[/snapback]

 

Nå skeier vi godt ut her...

 

 

Tja, jeg liker ikke å bruke den, men ser for meg at det er fult mulig, slev om den ikke er så nøyaktig. Nå kommer det jo fram at man må endre litt uansett.

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

 

Nei, det beste er å lære seg hvordan du måler korrekt med spotmåling, enn sånne merkelige krumspring som det der :)

 

Når du måler mot en hvit flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten hvit, åpne opp med ca to blendersteg(eller 4x lenger eksponering, som regel mest hensiktsmessig).

 

Når du måler mot en svart flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten svart, lukk igjen med to blendersteg(eller 4x kortere eksponeringstid)

 

Flere eksempler: spotmåling mot vanlig lys hud, åpne opp èn blender.

Hvite skyer: Åpne opp 1 1/2 til 2 blendere.

 

Osv...

9104733[/snapback]

 

Interessant :thumbup:

9104806[/snapback]

 

 

Så absolutt :) Når dette sitter og du virkelig skjønner det, er lysmåling ikke lenger en mystisk uforståelig greie, og du kan slutte å legge dine eksponeringer i hendene til japanske kameraingeniørers datautregninger. :)

9104855[/snapback]

 

Liker fremdeles å se på bildene. Er ikke så kjapp i hodet, så når jeg knipser fugler er dte ikek tid til å ta opp kalkissen :!:

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

 

Nei, det beste er å lære seg hvordan du måler korrekt med spotmåling, enn sånne merkelige krumspring som det der :)

 

Når du måler mot en hvit flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten hvit, åpne opp med ca to blendersteg(eller 4x lenger eksponering, som regel mest hensiktsmessig).

 

Når du måler mot en svart flate med spotmeter, vil du ende opp med en "medium grå" flate med kameraets foreslåtte eksponering. For å få flaten svart, lukk igjen med to blendersteg(eller 4x kortere eksponeringstid)

 

Flere eksempler: spotmåling mot vanlig lys hud, åpne opp èn blender.

Hvite skyer: Åpne opp 1 1/2 til 2 blendere.

 

Osv...

9104733[/snapback]

 

Interessant :thumbup:

9104806[/snapback]

 

 

Så absolutt :) Når dette sitter og du virkelig skjønner det, er lysmåling ikke lenger en mystisk uforståelig greie, og du kan slutte å legge dine eksponeringer i hendene til japanske kameraingeniørers datautregninger. :)

9104855[/snapback]

 

Liker fremdeles å se på bildene. Er ikke så kjapp i hodet, så når jeg knipser fugler er dte ikek tid til å ta opp kalkissen :!:

9104879[/snapback]

 

Jeg mener bare det at fremgangsmåten min er mye raskere istedet for å byttet mellom to forskjellige modus

 

Skjul-funksjon er en fin funskjon man kan bruke på slike quotes =) - Moderator

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett om jeg da setter den på 3.5 og i p modus vrir jeg bare til 2.8 i m modus og bruker samme lukkertid som p har foreslått?

9104659[/snapback]

 

Nei, du setter eksponeringen opp med 1.5-2 EV ved å bruke en egen knapp med en firkant og et +/- symbol inni og dra på hjulet (regner jeg med det også er på D80). Ellers bruker du lukker og blender lik den som ble foreslått i p modus.

9104711[/snapback]

 

 

Takker :)

Skal prøve dette ut i morgen :)

9104737[/snapback]

 

Jeg forklarte det vel litt klønete. Hvis du skal bruke teknikken med å la P foreslå hva du skal bruke må du gjøre eksponeringskompensasjonen ut fra hva du måler mot (hvit/grå/nøytralt) mens du står i P. Hvis du i P måler mot den hvite hunden din og samtidig kjører +1EV, skal nok verdiene for lukker og blender kameraet da foreslår være bra og bruke i M modus.

 

Annen mulighet er selvfølgelig å kjøre i ren manuell og bruke lysmåleren inni søkeren til å avgjøre. Men også her må du bruke eksponeringskompensajon ut fra hva du måler mot. Sett på +1EV og mål mot hunden. Når lysmåleren viser korrekt eksponering skulle du da være der du bør være.

Lenke til kommentar

Annen mulighet er selvfølgelig å kjøre i ren manuell og bruke lysmåleren inni søkeren til å avgjøre. Men også her må du bruke eksponeringskompensajon ut fra hva du måler mot. Sett på +1EV og mål mot hunden. Når lysmåleren viser korrekt eksponering skulle du da være der du bør være.

9105011[/snapback]

 

 

Nå er vel det få(eller ingen?) kamera som lar deg sette eksponeringskompensasjon i manuell modus, så det blir vel vanskelig.. Smør på flesk er det vel også :)

Lenke til kommentar
Hunden er vel så godt som kritthvit, er den ikke?

9104502[/snapback]

Det er nettopp derfor det er feil å måle direkte på den uten å kompensere.

9105023[/snapback]

 

Jeg ble opplyst om dette med kompenseringen etter innlegget, så jeg legger meg flat. Men det er jo logisk. kameraet vil alltid prøve å møte kontrastene på halvveien.

Lenke til kommentar

Annen mulighet er selvfølgelig å kjøre i ren manuell og bruke lysmåleren inni søkeren til å avgjøre. Men også her må du bruke eksponeringskompensajon ut fra hva du måler mot. Sett på +1EV og mål mot hunden. Når lysmåleren viser korrekt eksponering skulle du da være der du bør være.

9105011[/snapback]

 

 

Nå er vel det få(eller ingen?) kamera som lar deg sette eksponeringskompensasjon i manuell modus, så det blir vel vanskelig.. Smør på flesk er det vel også :)

9105059[/snapback]

Det jeg mener er at du bruker eksponeringskompensasjon når du ser på lysmåleren inne i søkeren. Går helt fint på mitt D200.

Lenke til kommentar

Annen mulighet er selvfølgelig å kjøre i ren manuell og bruke lysmåleren inni søkeren til å avgjøre. Men også her må du bruke eksponeringskompensajon ut fra hva du måler mot. Sett på +1EV og mål mot hunden. Når lysmåleren viser korrekt eksponering skulle du da være der du bør være.

9105011[/snapback]

 

 

Nå er vel det få(eller ingen?) kamera som lar deg sette eksponeringskompensasjon i manuell modus, så det blir vel vanskelig.. Smør på flesk er det vel også :)

9105059[/snapback]

Det jeg mener er at du bruker eksponeringskompensasjon når du ser på lysmåleren inne i søkeren. Går helt fint på mitt D200.

9105131[/snapback]

 

Ok, da snakker vi samme språk :)

Lenke til kommentar

Hva med å ta et prøvebilde i hvilket som helst modus sjekke histogramet og korigere. det gjør jeg, så kan dokker andre stå å vri på knotter mens jeg tar bilder.

Når jeg tar hundebilder bruker jeg som regel JPG pga. at det fort bilr utrolige mengder bilder, og så er det ikke så nøye med kvaliteten bare hunden er i fokus.

Når jeg tar bilder av hundene mine RAW eksponerer jeg sån at hunden akkurat ikke blir utbrent(gir pøkk i bakrunen og sånt) og korigerer i konverteringa.

Med JPG er det viktig å få eksp. rett i utgangspunktetmen det er som regel ikke noe problem ute under konstante lysforhold men kan hvære litt vrient inne i skog eller noe.

Og lukkertidsprioritet over 1/500 hvis det er lys nok.

 

Edit: Hvorfor diskuterer vi hunden til Dahle i tråd om polafilter. Har ikke hunden hans kapret nok tråder.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar
Hva med å ta et prøvebilde i hvilket som helst modus sjekke histogramet og korigere. det gjør jeg, så kan dokker andre stå å vri på knotter mens jeg tar bilder.

 

9105213[/snapback]

 

 

Mens du styrer med å ta prøvebilder og sjekker histogrammet, er jeg i full gang og tar masse bilder, med perfekte eksponeringer basert på spotmåling, ingen histogramsjekk nødvendig... :D

 

He-he, det er litt satt på spissen selvsagt, men i jevnt lys og med en hvit hund ville det vært tilfelle...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...