cec_ilie Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei! Jeg har nettopp fått i oppgave å redigere videoen fra mammas sydentur... juhu. Saken er den, at filmen er tatt opp med et sony miniDVD-kamera. *urk*. Det betyr, at videoen er lagret som en IFO-fil. Adobe Premiere pro 2.0, som jeg foretrekker, støtter ikke IFO. Det gjør for den saks skyld ikke Windows Movie Maker heller. Når jeg tenker meg om, støtter ikke et eneste redigeringsprogram jeg har prøvd IFO. Derfor vil jeg gjerne konvertere videofilen til... f.eks. avi. Er det mulig å få inn filmen i et redigeringsprogram/ konvertere filen? Blir takknemlig hvis noen veit om et gratis konverteringsprogram, e.l. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Heisann Det er vel ikke bare en IFO-fil der? Det ligger vel noen VOB-filer der og? IFO-filen er informasjonsfilen, VOB-filene er videoene. Du trenger faktisk ikke å konvertere DVD-filmen til AVI for å åpne den i Premiere. Du kan lage en "falsk" AVI fil fra VOB-filene ved hjelp av to enkle, gratis og geniale programmer. Du kan lese akkurat hvordan og hva du trenger her. For å forklare enkelt og kort på norsk: 1. Last ned DGIndex (DGMPGDec) og VFAPI Reader. 2. Start DGIndex og åpne VOB-filene som skal ligge på kameraet ditt. Så lagre du prosjektet. Prosjektet skal nå få en ending med .D2V (eks: Video.d2v). 3. Åpne .d2v-filen med VFAPI, og trykk OK til det som kommer, og så velger du Convert. Nå skal du ha fått en AVI-fil som du kan importere fint inn i Adobe Premiere Husk at lyden blir separert når du lagrer prosjektet ut til .d2v, så den må du importere inn også. Den skal ligge i samme mappe. Lenke til kommentar
cec_ilie Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 VOB-filer! halleluja! fantastisk. takkskarruha, da prøver jeg det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå