Gå til innhold

E6850 + 8800GTX + vannkjøling og overklokking

Anbefalte innlegg

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne evaluere oppsettet nedenfor.

Denne type maskinkraft trenger jeg kún til spilling. Systemet skal vannkjøles og overklokkes.

HK: Asus P5K Deluxe (P35)

Det er vel dette man går for i dag nå hvis man ikke skal ha SLI? Hvordan blir dette i forhold til prosessor og minnebrikkene med tanke på overklokking?

CPU: Core 2 Duo E6850

Denne ser best ut for øyeblikket. Jeg vannkjøler i håp om å nå 4GHz. Går kanskje over til firekjerners neste år når spill er mer optimalisert for det.

Kjøler: D-tek Fuzion -- passer for alle LGA-775(?)

GPU: Geforce 8800GTX

Aner ikke hvilke hvilken produsent jeg skal velge, men det spiller vel kanskje ingen rolle.

Kjøler: Swiftech MCW60

HD: Hitachi Deskstar 1TB

Deskstar-serien er bra, men burde jeg kanskje heller gå for en eller to 500GB isteden?

Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

Er denne god nok hvis jeg skal overklokke E6850 til 4GHz? Hvor stor minnehastighet burde jeg kjøpe? Jeg vet veldig lite om RAM og overklokking.

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail

Skal brukes til å høre på musikk og spille. Bruker Sennheiser HD 595-hodetelefoner. Brukte Audigy 2-lydkort nå, og den er ganske bra.

Kabinett: Thermaltake Armor VA8003SWA

Regner med at det er god plass i denne til vannkjøling. Trenger jeg flere vifter enn det som følger med? Vurderte Antec P190, men synes prisen er for stiv.

PSU: 700-800W ? ? ?

Jeg aner ikke hva jeg trenger. Husk på at jeg skal vannkjøle CPU-en til 4GHz.

Pumpe: Swiftech MCP655

1/2" ...

Radiator: Swiftech MCR-320

Holder det med MCR-220 -- altså 2x120mm isteden for 3x120mm.

Når det gjelder resten av det jeg trenger til kjøling så tar jeg det de har hos Petra's Tech Shop.

Mus, tastatur og skjerm har jeg allerede.

Jeg har egentlig ikke noen makspris, men det må være i balanse med CPU og GPU. :)

Edit: La til lydkort

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne type maskinkraft trenger jeg kún til spilling. Systemet skal vannkjøles og overklokkes.

Det er vel dette man går for i dag nå hvis man ikke skal ha SLI? Hvordan blir dette i forhold til prosessor og minnebrikkene med tanke på overklokking?

Denne ser best ut for øyeblikket. Jeg vannkjøler i håp om å nå 4GHz. Går kanskje over til firekjerners neste år når spill er mer optimalisert for det.

Aner ikke hvilke hvilken produsent jeg skal velge, men det spiller vel kanskje ingen rolle.

Deskstar-serien er bra, men burde jeg kanskje heller gå for en eller to 500GB isteden?

Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

Er denne god nok hvis jeg skal overklokke E6850 til 4GHz? Hvor stor minnehastighet burde jeg kjøpe? Jeg vet veldig lite om RAM og overklokking.

Skal brukes til å høre på musikk og spille. Bruker Sennheiser HD 595-hodetelefoner. Brukte Audigy 2-lydkort nå, og den er ganske bra.

Regner med at det er god plass i denne til vannkjøling. Trenger jeg flere vifter enn det som følger med? Vurderte Antec P190, men synes prisen er for stiv.

1/2" ...

Når det gjelder resten av det jeg trenger til kjøling så tar jeg det de har hos Petra's Tech Shop.

Jeg har egentlig ikke noen makspris, men det må være i balanse med CPU og GPU.  :)

9102105[/snapback]

Lydkort? Kvifor? Bortkasta penger spørr du meg.

PSU. Korleis straumuttaket til pumpa di? 500w holder lenge om vannkjølinga di ikkje skal koblast i straumforsyning.

Harddisk. Med den HDen du har valgt ut kommer systemet ditt til å gå tregt. Gå heller for ein skikkli system disk + ein stor vanleg harddisk

dvs:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331024 x2?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320144

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bortkasta?

PSU. Korleis straumuttaket til pumpa di? 500w holder lenge om vannkjølinga di ikkje skal koblast i straumforsyning.

Jeg trodde ikke pumpa skulle innom strømforsyneren.

http://www.petrastechshop.com/swmcin12pu.html

Harddisk. Med den HDen du har valgt ut kommer systemet ditt til å gå tregt. Gå heller for ein skikkli system disk + ein stor vanleg harddisk

dvs:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331024  x2?

Hvorfor er den på 74GB så bra som systemdisk? Er det den raske søketiden?

Lenke til kommentar

Kanskje en Thermaltake PSU gjør susen. Greit å overdimensjonere PSU noe ettersom du skal overklokke. Da er stabile spenninger imperativt.

Jeg ville personlig valgt en 1TB disk som du foreslår. Faren for å miste mye data dersom disken ryker er så klart tilstede, men vanligvis går det kun kort tid før man oppdager at det man trodde var diskplass i massevis er for lite, og da er det godt å ha en stor disk slik at man slipper å fylle boksen med disker. En Raptor som systemdisk i tillegg så er systemet komplett.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe X-fi må du kjøpe Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, da low profile kortet ikke har hardware akslerert lyd, den kjører det igjennom software.

Quad core bør du kjøpe når du først kjøper i dag, da spillene som støtter mer enn en core vil kunne utnytte quad når det først er programert som multitreaded.

En Raptor 150 til os og spill, og en 500gb eller mer til lagring er og å anbefale.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar
Skal du kjøpe X-fi må du kjøpe Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, da low profile kortet ikke har hardware akslerert lyd ...

Ja, det virker smart.

Quad core bør du kjøpe når du først kjøper i dag, da spillene som støtter mer enn en core vil kunne utnytte quad når det først er programert som multitreaded.

Mnjaa ... Er ikke helt sikker. Har snoka en del på forskjellige hardware-forum, og det virker som om at for øyeblikket er quad for de som skal multitaske mye, og dual for de som skal spille. Når det for alvor er quad som tells i spill -- for våren 2008, kanskje -- vil det trolig komme nye og bedre prosessorer til ca. samme pris. Bare spekulerer. :whistle:

Edit: Jeg mener selvfølgelig våren 2008 -- ikke 2007.

Endret av Monster
Lenke til kommentar

Jeg har kikker paa samme cpu og har tenkt aa oc.

Jeg har valgt dette som minne med kjoler til minnet:

OCZ Platinum 1000 Dual 2GB Kit

OCZ XTC memory cooler

Jeg hadde tenkt paa asus p5k e wifi hk, men etter aa ha lest paa

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...t-ip35-pro.html

saa valgte jeg abit sin, mest pga god review, men ogsaa fordi abit var best i gamle dager.

Som kjoler blir eg aa bruke Thermalright Ultra-120 Extreme

Jeg haaper og tror at abit sitt hk blir en farlig combo med ocz minnet.

Men asus sitt wifi og deluxe hk blir vel sikkert like godt.

Abit sitt er jo helt nytt, saa blir spennende aa se hva folk mener om det naar de faar brukt det noen mnd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1/2" ...

Jeg har egentlig ikke noen makspris, men det må være i balanse med CPU og GPU.  :)

9102105[/snapback]

dvs:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331024 x2?

Lykke til.

9103452[/snapback]

Lyden blir SÅÅÅÅÅÅÅ mye klarere. Og pluss at man får en liten FPS boots i spill:) Ikke mer enn 5-10 men d holder i massevis. Integrerte lydkort bruker en del av CPU % for å lage lyd. Mens ikke integrerte har en egen prosessor. Eller noe i den dur.

Hvis du mener at lydkort er borkasta så syns æ at du burde skytes. For ikke å snakke om nynorsken...

Lenke til kommentar

Lydkort er ikke bortkasta, men viss han allerede har Audigy 2 er det bortkastet å kjøpe X-FI når han ikke er hardcore gamer. X-FI er fint med kunstig 3d-lyd i standard hodetelefoner. Men det gjør musikk dårligere!!(i allefall dårligere en Audigy og andre dedikerte lydkort over en 200kr) fordi det forandrer på den orginale lyden får å få høyere volum. Noe som direkte ødelegger musikk(det skaper forvregning). Mener X-FI blir veldig feil når han ikke er hardcore gamer og skal høre på musikk fra pc'n med relativt gode hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...