AiKi Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Skal funke fint det. Har testet et slikt i mitt kamera i forhold til et generisk Kingston-kort jeg fikk fra en kinabutikk på nettet, og forskjellen i kamerahastighet er forsåvidt merkbar, men ikke nok til at jeg kjøper nytt kort for annet enn at jeg trenger 2GB+. Dog er den ikke særlig stor, men kan uansett være kjekt å ha hastigheten når du skal kopiere bildene igjen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Kva med dette minnekortet? Finnes det noko betre til den prisen no? Er det vanleg USB 2.0-kopling på kortlesaren forresten? Kortleseren er ikke spesifisert, så den er det vanskelig for oss å si noe om. Kortet er langt fra det raskeste på markedet. Jeg bruker Sandisk Extreme III, som er dobbelt så raskt til min K20D. Hvor raske kort K100D er i stand til å utnytte vet jeg ikke. Men jeg personlig ville lett etter et Extreme III kort for sikkerhets skyld. Dette, f.eks. MaritimTim Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Nå husker jeg selvsagt ikke hvor jeg så det, men K100D har et sært forhold til minnekort, og det er sjeldent spesifisert hastighet har særlig mye å si i forhold til hva kameraet klarer. Var en fyr som hadde testet, og raskt spesifiserte kort ga ikke sjeldent dårligere hastighet enn andre, merkelig nok. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Når det gjelder AA-batterier og selvutladding, så har det nå begynt å komme en ny type på markedet. De er laget for å holde betydlig lengre på spenningen. Varta har bl.a. kommet med dem. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Når det gjelder AA-batterier og selvutladding, så har det nå begynt å komme en ny type på markedet. De er laget for å holde betydlig lengre på spenningen. Varta har bl.a. kommet med dem.Har du en lenke til mer informasjon? Hva heter denne nye teknologien? MaritimTim Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Husker ikke hva de het, men jeg så dem på Clas Ohlson sammen med de andre batteriene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Kva med dette minnekortet? Finnes det noko betre til den prisen no? Er det vanleg USB 2.0-kopling på kortlesaren forresten? Ultra II er kjapt nok til K100D, og minnekortleseren er den samme som følger med Extreme III-kortene - og takler hastigheten til Extreme III uten problemer. Jeg har selv Extreme III-varianten til Samsung GX-10. Tilkoplingen er helt standard USB2.0. Grunnen til at Sandisk leverer med minnekortleser til de store kortene, er nok at mange innebygde kortlesere i laptoper etc. ikke støtter SDHC-kort. Det gjelder forøvrig en del eksterne kortlesere også. Det begynner nok å komme seg der også, men når de sender med en kortleser vet du i hvert fall med sikkerhet at den er støttet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Var en fyr som hadde testet, og raskt spesifiserte kort ga ikke sjeldent dårligere hastighet enn andre, merkelig nok.Vet ikke om det gjelder minnekort også, men det kan godt være de er "optimalisert" for en gitt hastighet, og at de helst bør brukes over den for å yte optimalt. En Formel 1-bil egner seg dårlig til å tråle rundt i byen med, fordi den er tilpasset til andre forhold - selv om det like fullt er en bil... Da vil en Fiat Uno i mange tilfeller gjøre det bedre... Et minnekort har ofte i dag en Class-betegnelse, f.eks. er Extreme III et Class 6 kort, som betyr at det klarer minst 6MB kontinuerlig skrivehastighet. Ser ikke bort fra at det kan ha noe å si dersom man skriver saktere til kortet, at det ikke håndterer langsomme hastigheter like godt. http://www.steves-digicams.com/pdf/sdhc.pdf Endret 17. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 For noen dager siden fikk jeg et par hakk på lensa, det synes ikke på bildene, men er noe som ikke burde være der. Frykter at det er fra høye vibrasjoner, men det er vel en garantisak. Så jeg dro til Clas Ohlson i dag og fortalte personen i kundesenteret hva som er feil. Han tar altså ut linsa fra esken og ser på hakkene, for så at han begynner å ta på linsa med fingrene og gni fett rundt!! Sa til han flere ganger bestemt at han IKKE skulle overhodet ta på linsa, men han reagerte ikke på det jeg sa! Så konkluderte han med at det må sendes inn til produsenten, det tar vel omtrent èn måned. Men skal altså til Spania til uka, og da sender jeg det altså inn etter at jeg har kommet tilbake derfra. Derfor skulle han ikke ta på linsa, noe jeg fortalte han, for så at han kommer med unnskyldning om at han trodde de hadde en ny liggende på hylla. Må få å få renset linsa ordentlig nå, fettmerkene synes på en avstand på en meter minst. Clas Ohlson har kanskje noen gode tilbud innimellom, men fy søren og idiotiske noen av dem kan være. Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Men der kan du jo støtte deg på Forbrukerkjøpsloven, som sier at dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsting mens reparasjonen pågår. Event, kan du jo kjøpe deg en ny bedre linse enn kit-linsa, f.eks. en med blender 2.8 om du vil. Da halverer du eksponeringstiden, og får mulighet til å skille ut motivet bedre fra bakgrunnen ved at denne bli uklar. Ligger objektiv ute på flere nettsteder til salgs. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er Fovi som kommer til å ta imot produktet til reparasjon, og de er nok ryddige i den sammenheng. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Skjønner ikke helt hvorfor dette er en garantisak. Å ta på glass med fingeren er ikke farlig. Glasset smelter ikke, det er bare svensk glass som smelter. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Skjønner ikke helt hvorfor dette er en garantisak. Å ta på glass med fingeren er ikke farlig. Glasset smelter ikke, det er bare svensk glass som smelter. Hvorfor skulle det ikke være en garantisak? Har absolutt ikke utsatt kameraet for noe det ikke er beregnet for, har behandlet kameraet forsiktig i stor grad siden jeg mottok det. Det med vibrasjoner vil antagligvis være det at jeg har kameraet i en ryggsekk på motorsykkelen, og en to takt kjører ganske høye rpm, og hakkene kom etter en tur på sykkelen, så vil anta at det kom fra det. Og det med fingeren på glasset, hvis jeg skal fortsette å bruke linsa så vil jeg gjerne ikke at det skal være en som skal gni fett utover det hele? Ville ikke du blitt irritert om du tok linsa inn til en "sjekk" så begynner en fyr å gni fingeren på linsa? Endret 24. juli 2008 av Scotty Lenke til kommentar
Digilars Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg kjøpte en Sony lader med 4 stk 2500 mAh hos Japan Photo. Det er en 5-timers lader, så den kostet ikke all verden. Det fine med den er at den har kabel for å lade i bil også. Sparker liv i en gammel tråd. Tenkte jeg skulle nevne at erfaringene med disse batteriene og laderen er svært gode, jeg fikk tatt over 800 bilder på en lading, og det inkluderer overføring av bildene fra kameraet til PC'en via kabelen. Og alle bildene er tatt i RAW-format. Synes det var imponerende bra! Ellers er jeg godt fornøyd med min K100D Super. Riktignok ikke så bra bilder med blitz inne, men med brukbar belysning og stødig hånd så blir innebildene gode uten blitz. Bilder tatt utendørs har jeg ikke noe å utsette på. Det eneste jeg kan utsette noe på er fotografen som tar for lite bilder og eksperimenterer for lite med kameraet! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå