Digilars Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg kjøpte en Sony lader med 4 stk 2500 mAh hos Japan Photo. Det er en 5-timers lader, så den kostet ikke all verden. Det fine med den er at den har kabel for å lade i bil også. Når det gjelder bæreveske falt valget på Lowepro SlingShot 100 AW. Kameraet passer perfekt i den og har en praktisk åpning slik at man raskt får ut kameraet, i tillegg er det plass til en Tamron 70-300mm, diverse kabler, minnekort, solblendere osv. Praktisk skulderveske, se her Det ble nevnt i tråden at den automatiske hvitbalansen på K100D Super er "horribel". Er vel ikke helt enig i det, den er riktignok ikke perfekt innendørs, men utendørs har jeg ikke hatt noen problemer med den. Spesielt innendørs kan det være lurt å velge et annet oppsett enn auto på hvitbalansen. Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg kjøpte en Sony lader med 4 stk 2500 mAh hos Japan Photo. Det er en 5-timers lader, så den kostet ikke all verden. Det fine med den er at den har kabel for å lade i bil også. Når det gjelder bæreveske falt valget på Lowepro SlingShot 100 AW. Kameraet passer perfekt i den og har en praktisk åpning slik at man raskt får ut kameraet, i tillegg er det plass til en Tamron 70-300mm, diverse kabler, minnekort, solblendere osv. Praktisk skulderveske, se her Det ble nevnt i tråden at den automatiske hvitbalansen på K100D Super er "horribel". Er vel ikke helt enig i det, den er riktignok ikke perfekt innendørs, men utendørs har jeg ikke hatt noen problemer med den. Spesielt innendørs kan det være lurt å velge et annet oppsett enn auto på hvitbalansen. Kva med oppladbare CR-V3-batteri? Det hadde eg ikkje eingong høyrt om før eg tilfeldigvis fann dei her: http://www.ephotozineshop.com/product/defa...spx?sku=1007240 Var dette dyrt? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Hvilke vidvinkel objektiver er anbefalt til dette kameraet? Til en realistisk pris.. Endret 6. april 2008 av Scotty Lenke til kommentar
Digilars Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Kva med oppladbare CR-V3-batteri? Det hadde eg ikkje eingong høyrt om før eg tilfeldigvis fann dei her: http://www.ephotozineshop.com/product/defa...spx?sku=1007240 Var dette dyrt? Ikke benytt oppladbare CR-V3-batterier! Jeg siterer fra den svenske bruksanvisningen s. 26: "Fyra slags batterier kan användes i kameran: CR-V3, laddningsbara AA NiMH-batterier, AA-litiumbatterier og AA-alkaliska batterier. Det finns laddningsbara og ej laddningsbara CR-V3-batterier. Den her kameran använder endast ej laddningsbara CR-V3-batterier" Så skal du ha oppladbare batterier er det AA NiMH-batterier du må kjøpe. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Hvilke vidvinkel objektiver er anbefalt til dette kameraet? Til en realistisk pris..Fast eller zoom, vnlig vidvinkel eller ekstremvidvinkel MaritimTim Endret 6. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvilke vidvinkel objektiver er anbefalt til dette kameraet? Til en realistisk pris..Fast eller zoom, vnlig vidvinkel eller ekstremvidvinkel MaritimTim Såpass erfaren er jeg ikke akkurat. Så fast eller zoom sier meg ikke så fryktelig mye. Men hvis vi sier en vanlig vidvinkel til en realistisk pris, hva dukker isåfall opp? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Såpass erfaren er jeg ikke akkurat. Så fast eller zoom sier meg ikke så fryktelig mye.Men hvis vi sier en vanlig vidvinkel til en realistisk pris, hva dukker isåfall opp? Fast vil si en brennvidde, mens zoom dekker flere. Altså zoom er mer fleksibelt. Til gjengjeld gir oftest fast brennvidde høyere optisk kvalitet for pengene. Når det gjelder zoom må du nok en del opp i pris for å få noe særlig mer enn det du har i kitobjektivet ditt. Så la meg stille et annet spørsmål. Hvorfor lurer du på vidvinkel? Er det ut fra at neon har sagt at det er kjekt å ha? Eller er det ut fra behov du ser? I tilfelle det siste, hvilke behov er det kitzoomen (som jeg går ut fra at du har) ikke dekker? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har lyst til å gi deg dårlige råd, fordi jeg ikke vet hva du egentlig spør om. "Vanlig vidvinkel til en realistisk pris" kan bety omtrent alt mellom himmel og jord skjønner du. MaritimTim Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ikke benytt oppladbare CR-V3-batterier!Jeg siterer fra den svenske bruksanvisningen s. 26: "Fyra slags batterier kan användes i kameran: CR-V3, laddningsbara AA NiMH-batterier, AA-litiumbatterier og AA-alkaliska batterier. Det finns laddningsbara og ej laddningsbara CR-V3-batterier. Den her kameran använder endast ej laddningsbara CR-V3-batterier" Så skal du ha oppladbare batterier er det AA NiMH-batterier du må kjøpe. Takk for svar. Burde lest betre i bruksanvisninga. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tror oppladbare CR-V3 har blitt diskutert på Pentaxforums, og det er visstnok noen typer som kan fungere, fordi de har noe lavere spenning enn andre. Altså KAN det gå an, men neppe noe å prøve seg på. Kjøp heller et par gode Ni-MH-batterier (kjente merker yter ofte mye bedre på dette kameraet enn hva de ellers gode batteriene fra Biltema gjør). Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Eg lurar på om det er nokre spesielle anbefalingar når det kjem til kva type oppladbare batteri ein bør kjøpe. Har òg høyrt at det kan vera skilnader på sjølve ladarane. Er det noko som er anbefalt? Og, kor lenge bør eitt sett med batteri halde før dei må i bosset? Når det gjelder oppladbare AA batterier så er det vistnok Sanyo Enelope og ikke noe annet som gjelder. De har den egenskapen at de lader seg svært sakte ut. Altså, du kan stole på at det er strøm i kamera selv om det har vært ubrukt i et par uker. Det kan du ikke med vanlige oppladbare. Dessverre så er de ikke å få via vanlige kanaler i Norge. Derfor har jeg ikke prøvd dem selv. Men jeg har hørt dette fra såpass mange autoritative (i utgangspunktet nøytrale) kilder, at jeg tar det for god fisk. Så mitt neste kjøp av oppladbare AA blir Enelope. MaritimTim Endret 6. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Såpass erfaren er jeg ikke akkurat. Så fast eller zoom sier meg ikke så fryktelig mye.Men hvis vi sier en vanlig vidvinkel til en realistisk pris, hva dukker isåfall opp? Fast vil si en brennvidde, mens zoom dekker flere. Altså zoom er mer fleksibelt. Til gjengjeld gir oftest fast brennvidde høyere optisk kvalitet for pengene. Når det gjelder zoom må du nok en del opp i pris for å få noe særlig mer enn det du har i kitobjektivet ditt. Så la meg stille et annet spørsmål. Hvorfor lurer du på vidvinkel? Er det ut fra at neon har sagt at det er kjekt å ha? Eller er det ut fra behov du ser? I tilfelle det siste, hvilke behov er det kitzoomen (som jeg går ut fra at du har) ikke dekker? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har lyst til å gi deg dårlige råd, fordi jeg ikke vet hva du egentlig spør om. "Vanlig vidvinkel til en realistisk pris" kan bety omtrent alt mellom himmel og jord skjønner du. MaritimTim Lurer hovedsaklig bare for å få litt mer kunnskap. Ettersom jeg ikke har hatt kameraet så veldig lenge så har jeg ikke tenkt å investere i noe nytt objektiv i dette øyeblikk. Trenger å ta flere bilder og få en viss anelse over hva det er jeg føler at det er størst behov for. Grunnen til at jeg spør om vidvinkel nå er at jeg føler at det virker mest interessant, og har hatt litt behov for det også forøvrig. Har tatt litt bilder av leiligheter, så har følt litt mangel på vidvinkel i den sammenheng. Ellers så vet jeg egentlig ikke noe som helst om objektiver, vet f.eks ikke hvilke grunntyper av objektiv det finnes. Eller hva slags utstyr som er mest populært/attraktivt for SLR. Endret 6. april 2008 av Scotty Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Om du tar bilder av leiligheter og slikt, kan det vel kanskje være en ide å prøve seg på panorama? Ikke at jeg har prøvd det selv, men det kan kanskje spare deg for å kjøpe vidvinkelobjektiv, om du har mulighet til å sette ting sammen på PC-en etterpå. Mye mer tungvindt, og kan fort bli litt pussige overganger om lyset forandrer seg når du tar bildene, men kan uansett være kjekt å ha muligheten inntil du skaffer deg en vidvinkel. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Lurer hovedsaklig bare for å få litt mer kunnskap. Ettersom jeg ikke har hatt kameraet så veldig lenge så har jeg ikke tenkt å investere i noe nytt objektiv i dette øyeblikk. Trenger å ta flere bilder og få en viss anelse over hva det er jeg føler at det er størst behov for. Grunnen til at jeg spør om vidvinkel nå er at jeg føler at det virker mest interessant, og har hatt litt behov for det også forøvrig. Har tatt litt bilder av leiligheter som skal ut på markedet, så har følt litt mangel på vidvinkel i den sammenheng. Ellers så vet jeg egentlig ikke noe som helst om objektiver, vet f.eks ikke hvilke grunntyper av objektiv det finnes. Eller hva slags utstyr som er mest populært/attraktivt for SLR. Generell kunnskapstørst er et godt utgangspunkt Samtidig er du nok inne på noe vesentlig når du sier at du nok trenger å ta flere bilder for å lære dine behov å kjenne. Jeg satte inn et avsnitt i det du har skrevet over. Når du nå¨kommer inn på leilighetsfotografering, da er det nok en egenskap som bør tillegges litt ekstra vekt, nemlig objektivets evne til å tegne rett. Du har sikkert lagt merke til at kitzoomen forvregner perspektivet en del. Hvis dette er noe du vil drive med videre kan du utelukke fisheye. Da peker nok Pentax DA 12-24/4 seg ut som hovedkandidat. dessverre er denne ganske kostbar omtrent 7000,- i norge. I litt mer overkommelig prisklasse finner du Pentax DA 16-45/4 til snaut 4000,-. Denne forvrenger en del på største vidvinkel, men den blir betraktelig bedre om du zoomer litt inn. Ved 24mm tegner den i følge .www.photozone.de svært rett. Da er den bedre på dette kriteriet enn f.eks Sigma 10-20/4-5,6 og Tamron 11-18/4,5-5,6 som eller ville vært gode kandidater. Samtidig er ikke 16mm akkurat utprega vidvinkel. Men, til gjengjeld vi det være en vesentlig forbedring i forhold til kitzoomen din i normalområdet. Altså trolig mer for penga i mange sammenhenger. Den siste kandidaten er Sigma 12-24/4,5-5,6 Den tegner svært rett, og er noe rimeligere enn DA 12-24 dvs ca 6000,- Hvis du ikke trenger supervidvinkel finnes det og andre alternativer. Men jeg stopper der, for ikke å forvirre deg enda mer. MaritimTim Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Takk for utfyllende svar Hva med polarisasjonsfilter? Er det noe som vil være et godt kjøp? Endret 8. april 2008 av Scotty Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Takk for utfyllende svar Hva med polarisasjonsfilter? Er det noe som vil være et godt kjøp?Jeg har et Cockin filter. Kvaliteten er nok sånn midt på treet. Vet ærlig talt ikke om det er et spesielt godt kjøp. Men generelt er det mange som anbefaler å kjøpe filter på eBay. Det er i det hele tatt lurt å sjekke litt priser på filter. FotoVideo f.eks er ofte dyre på filtere og annet småstash (de var i hvert fall det sist jeg sjekka). Men jeg tror du får bedre svar om du spør i en annen forumkategori. MaritimTim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Da peker nok Pentax DA 12-24/4 seg ut som hovedkandidat. dessverre er denne ganske kostbar omtrent 7000,- i norge.Får den til under 6000, så det begynner å komme seg. Men dog. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Når det gjelder oppladbare AA batterier så er det vistnok Sanyo Enelope og ikke noe annet som gjelder. Nei, det stemmer ikke. K100D er kresen på batterier, men det finnes andre alternativer enn Sanyo. Jeg har gode erfaringer med et sett fra Varta (2500 eller 2700 mAh), som holder til hundrevis av eksponeringer og som fortsatt er brukbare etter noen måneder i kameraet. De har den egenskapen at de lader seg svært sakte ut. Altså, du kan stole på at det er strøm i kamera selv om det har vært ubrukt i et par uker. Det kan du ikke med vanlige oppladbare. Selvutladning, som du skriver om, kan muligens være et problem med en del NiMH-batterier, men i så fall gjelder det generelt, ikke bare for K100D. Det som er det store problemet med batterier til K100D, er at de må kunne levere nok strøm, d.v.s. ha liten indre resistans. Jeg har et sett billig-batterier fra Clas Ohlson (Vanson) som knapt klarer 10 eksponeringer før K100D gir seg. Disse batteriene kan fortsatt brukes til andre ting etterpå, så de er altså ikke utladet. Mer erfaringer om K100D her: https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...howtopic=892680 Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Ikke benytt oppladbare CR-V3-batterier!Jeg siterer fra den svenske bruksanvisningen s. 26: "Fyra slags batterier kan användes i kameran: CR-V3, laddningsbara AA NiMH-batterier, AA-litiumbatterier og AA-alkaliska batterier. Det finns laddningsbara og ej laddningsbara CR-V3-batterier. Den her kameran använder endast ej laddningsbara CR-V3-batterier" Så skal du ha oppladbare batterier er det AA NiMH-batterier du må kjøpe. Finnes det forresten oppladdbare lithium AA batterier? Og hvor mange eksponeringer får dere (maks/min) med oppladdbare Ni-Mh batterier på k100d? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Når det gjelder oppladbare AA batterier så er det vistnok Sanyo Enelope og ikke noe annet som gjelder. Nei, det stemmer ikke. K100D er kresen på batterier, men det finnes andre alternativer enn Sanyo. Jeg har gode erfaringer med et sett fra Varta (2500 eller 2700 mAh), som holder til hundrevis av eksponeringer og som fortsatt er brukbare etter noen måneder i kameraet. De har den egenskapen at de lader seg svært sakte ut. Altså, du kan stole på at det er strøm i kamera selv om det har vært ubrukt i et par uker. Det kan du ikke med vanlige oppladbare. Selvutladning, som du skriver om, kan muligens være et problem med en del NiMH-batterier, men i så fall gjelder det generelt, ikke bare for K100D. ... Jeg har som sagt ikke prøvd Enelope. Heller ikke Varta. Det jeg har prøvd er GP, Sanyo og Power2000, alle av typen NiMH. Alle fungerte bra når de var nye, men etter litt bruk, så har selvutladning satt inn. Så min foreløpige konklusjon er at dette er felles for NiMH batterier. Kan selvflgelig hende jeg tar feil, kanskje Varta er unntaket som bekrefter regelen. Men du har helt rett. Det er ikke K100D som er problemet. Det er batteriene selv som selvutlader. Det ligger på en måte i ordet MaritimTim Endret 8. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Kva med dette minnekortet? Finnes det noko betre til den prisen no? Er det vanleg USB 2.0-kopling på kortlesaren forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå