intox_neb Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Prøver oss på en offisiell erfaringstråd for Pentax K100D Les test på dinside.no http://www.dinside.no/data/lyd+&+bilde/dig.../art360949.html Lest test på akam.no http://www.akam.no/test/digitalkamera/pentax_k100d/33268/1 Les test på Dpreview http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk100d/ Pris for kameraet: https://prisguiden.no/product.php?productId=45392 Offisiell produktside for firmware etc: http://www.digital.pentax.co.jp/en/35mm/k100d/feature.html Hovedtrekk: PENTAX originale bildestabilisator system for skarpe, klare bilder Systemet fungerer ikke bare med ny optikk, MEN med praktisk talt all tidligere PENTAX optikk med flg. fatninger; K- KAF -KAF2 - skrufatning (med K-adapter), 645 og 67 objektiver med tilpasset adapter for småbildekamera. Det kan være begrensninger i enkelte funksjoner 11 punkts vidvinklet autofokus system for å dekke motiver i og utenfor senter. Automatisk lysfølsomhet opp til 3200 ISO som standard Auto Picture Mode (motivvalg) for enkle og raske opptak Stor LCD monitor for bildevisning og komfortabel menyinnstillinger Bildebrikke med rik gradasjon, 6.1 megapiksler og naturtro gjengivelse Super kompakt, ultra lett kamerahus i solid utførelse. Stor, klar penta speil søker Superhurtig lukker opp til 1/4000 sek Kontinuerlig bildeopptak på ca. 2.8 bilder per sek. i beste JPEG kvalitet Oppgradert standard programvarepakke, PENTAX labor/browser Øvrig: valgfrie personlige innstillingsmuligheter SD minnekort plassering Åtte valgfrie motivinnstillinger Valg av forhåndsvisninger (digitalt/optisk) Støy reduksjons mekanisme ved spesielle eksponeringer Benytter AA størrelse batterier for stor valgfrihet av strømkilde USB 2.0 (HI-SPEED) for rask overføring til PC Valg av bildeformater JPEG (Best, Better or Good) og RAW Fem digitale filter (Black-and-white, Sepia, Slim, Soft og Brightness) for enkel redigering av bilder PictBridge printeroverføring Tekniske Spesifikasjoner: CCD: • 6.31 Megapixel – total 6.1 Megapixel – effective 23.5 x 15.7mm Interline-Interlace CCD with Primary Colour Filter • Colour depth: 3 x 12 Bit in RAW, 3 x 8 Bit in JPEG • Sensitivity: Automatic, Manual selectable (ISO 200, 400, 800, 1,600, 3,200) Lens compability: • PENTAX KAF bayonet • Compatible with PENTAX KAF2-, KAF- and KA- lens mounts. No support for KAF Power Zoom functions. K mount with restrictions, open aperture metering. M42 and medium format lenses usable with adapters and restrictions Viewfinder: • Built-in, non-interchangeable Pentamirror finder • Viewing area 96% with finder magnification of 0.85x • Bright non-interchangeable Natural Bright II focusing screen • Viewfinder indications below image area • Dioptre correction –2.5 dpt. – +1.5 dpt. Monitor: • 2.5" Low-temperature polysilicon TFT Monitor with 210,000 pixels with brightness adjustment and wide viewing angle (approx. 140°) • Image previewing with image preview switch (depth of field preview button) Image review after recording: Single image with Histogram, recording data Hot Spot Warning, 12x enlargement, 9 image Thumbnail view, Slide show, Image rotation Image Formats: • Photo: RAW, JPEG, (Exif 2.21), DCF Memory Card: Secure Digitial (SD Card), 2GB maximum (as of June 2006) Focus: • Autofocus system: TTL Phase Matching with 11 focussing points (SAFOX VIII) with indication in finder Operational range: (EV 1 – EV 19) • AF Single with focus lock or continuous AF (as a function of the exposure program) • Focussing point selectable between automatic or manual choice, spot focussing • AF-Assist with built-in flash Metering: • 16 segment TTL open aperture metering coupled with AF and lens information, switchable between multi segment, Centre weighted and Spot metering. Operational range: EV 1 – EV 21.5 • Electronically controlled vertical-run focal plane shutter Shutter speeds: Automatic: 1/4000 – 30 Sec. (stepless) Manual: 1/4000 – 30 Sec. (in 0.5EV steps) and Bulb Flash sync: 1/180 Sec. • Programmed automatic, Aperture and Shutter Priority, Manual, long exposure • Sport, Night portrait, Flash Off • Scene Modes: Night scene, Surf & Snow, Text, Sunset, Kids, Pets, Candle light, Museum • Exposure compensation: ± 2EV (1/3 or 1/2 steps) • Auto bracketing: ±0.5 EV, ±1.0 EV, ±1.5 EV in 0.5 EV steps, or ±0.3 EV, ±0.7 EV, ±1.0 EV, in 0.3 EV steps • Exposure memory button Flash: • Built-in P-TTL automatic flash with auto-on switching under poor lighting conditions • Manual on/off selectable • Preflash for reduction of the Red Eye effect • Flash compensation (±2 EV) • GN 15.6 at ISO 200 • Hotshoe on camera top for system flash • High Speed Synchronisation with appropriate PENTAX flash • Flash coverage for 28mm lens (equivalent in 35mm format) Power requirements: • 2x CR-V3 Lithium Batteries • 4x AA Batteries (Lithium, Alkaline, Ni-MH) • Battery capacity: approx. 730 images* approx. 630 images (50% with flash) approx. 700 min. playback Connections: • USB 2.0 (High Speed) • AV (compatible with NTSC and PAL) • AC (optionally available adapter) Recording parameters: • White Balance: Automatic or manual, TTL adjustment over image sensor pre-set: Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten, Neon (W, N, D), Flash, manual balance • Digital filters: B&W, Sepia, various Colour and Soft filters, Slim Filter • Drive Modes: Single, Series at 2.8 fps. (in JPEG to 5 sequential images, in RAW 3 sequential images), Auto Bracketing, Self timer with 2 Sec. Delay (mirror up lock) and 12 Sec. delay, IR Remote Control Special features: • World time for 72 cities in 28 time zones • Menu languages: German, English, French, Spanish, Italian, Swedish, Dutch, Russian, Korean, Chinese, Japanese • PENTAX developed opto/mechanical Shake Reduction system for improved images under conditions of insufficient light (K100D only). Integrated into the camera body for reduced blurring during longer exposure times (Hand-usable exposure range extended by approx. 3 stops. For long exposures a tripod should be used.) • Camera internal file designations switchable between standard files or date • Extended exposure functions with eight Scene Mode programs • Switching possible between digital picture preview on the monitor or optical depth-of-field preview • 19 individually adaptable camera functions • Polycarbonate body with stainless steel chassis Print Functions: • DPOF (Digital Print Order Form), PRINT Image Matching III, PictBridge System requirements: • Integrated USB connector, PC: Windows 2000/XP Home Edition/XP Professional, CPU: Pentium IV or newer, Memory: minimum 512 MB, Free hard drive space: 250 MB or more, Monitor resolution: 1,024 x 768 or more / Mac: OS X 10.2 or higher, CPU: POWER PC G4 or newer, Memory: minimum 512 MB, Free hard drive space: 250 MB or more Monitor resolution: 1,024 x 768 or more Software: • PENTAX PHOTO Browser 3/PENTAX PHOTO Laboratory 3 with integrated RAW converter Weight: 660 gr. incl. batteries Dimensions house: 129 x 93 x 70 mm, 18-55mm lens: 68 X 67,5mm, 50-200mm: 66,5 X 78,5mm Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Har vært den heldige eier av dette kameraet i knapt en uke nå, og er kjempefornøyd. Skulle sikkert ikke så mye til for å glede meg, da mitt forrige kamera ikke var et speilrefleks, men et Fujifilm S7000 Zoom. Er riktignok en ting jeg lurer på. Når bilder tas innendørs har jeg problemer med å få de riktig skarpe uten tripod, da lukkertidene må være såpass store. Hvis jeg kjøper et mer lyssterkt objektiv, vil noe slikt tillate meg å redusere på lukkertidene ved samme lysmengde? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Er riktignok en ting jeg lurer på. Når bilder tas innendørs har jeg problemer med å få de riktig skarpe uten tripod, da lukkertidene må være såpass store. Hvis jeg kjøper et mer lyssterkt objektiv, vil noe slikt tillate meg å redusere på lukkertidene ved samme lysmengde? 9102036[/snapback] ja, forutsatt at du bruker det nye, lyssterke objektivet på en større blender.(mindre f-tal) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hvis jeg kjøper et mer lyssterkt objektiv, vil noe slikt tillate meg å redusere på lukkertidene ved samme lysmengde? 9102036[/snapback] Det er godt og vel halve poenget med stor lysstyrke, ja. Du vil imidlertid raskt oppdage at selv f/2.8 nokså fort blir for lite, selv om Pentaxens "shake reduction" utvilsomt vil hjelpe. Du vil gjerne ha fastoptikk rundt 30mm med en lysstyrke på f/1.4-2 for innendørs bruk. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Denne "shake reduction" funksjonen øker utvilsomt antall skarpe bilder jeg får innendørs, men krever samtidig at man holder kameraet stødig som et fjell Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg har mye eksempler på skarpe bakgrunner, og uklare motiv. Dvs SR demper vibrasjonene, men kan jo ikke gjøre noe med motiv i bevegelse, typisk unger som leker, folk som vrir på hodet osv. Har kjøpt med ei 2.8 linse (Tamron 28-75 f/2.8) nå, og håper dette skal hjelpe noe. Problemet med kit-linsa er jo dårlig lysstyrke, spes når en zoomer inn, da faller den jo helt til 5.6. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Vel, du får gi tilbakemelding på om Tamron linsa er mye bedre enn kit linsa! Er litt usikker på kvaliteten på kit objektivet Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Etter å ha hatt linsen i en måned nå, så har jeg noen erfaringer med Tamron sin linse. - Den later til å har litt bedre fargegjengivelse, mer liv i fargene - Den tegner skarpere, iallefall når en beveger seg ut fra senter. I bildene jeg har tatt virker det som jeg har fått med mer detaljer, nærmer seg en 300mm fastlinse jeg også benytter. - Mye bedre kreativ frihet, f:2.8 og endel zoom gir en dybdeskarphet som i stor grad skiller ut motivet fra bakgrunn/forgrunn om en ønsker. Inne har jeg ikke så mye bilder å sammenlikne med enda, men kan ikke forstå annet enn av f:2,8 gir mulighet for skarpere bilder enn f:5,6, med 1/4 av eksponeringstiden. Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei Eg slo til på tilbodet til Clas Ohlsson i dag. Det var det siste kameraet dei hadde inne, og eg gjekk frå Bergen sentrum som ein litt gladare mann. Når eg no har haldt på med ein god del fikling og knipsing, har eg støtt på ein ting som uroar meg ganske kraftig. Når eg tek seriebileter eller har lang lukkartid, så kjem det ein veldig ekkel lyd frå huset (eventuelt objektivet). Det er ein slags låg skurring. Eg reknar med det skjer heile tida, men at eg merkar det ekstra godt ved lang lukkartid og serieknipsing. Er noko gale her? Det er jo då snakk om K100D Super. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei Eg slo til på tilbodet til Clas Ohlsson i dag. Det var det siste kameraet dei hadde inne, og eg gjekk frå Bergen sentrum som ein litt gladare mann. Når eg no har haldt på med ein god del fikling og knipsing, har eg støtt på ein ting som uroar meg ganske kraftig. Når eg tek seriebileter eller har lang lukkartid, så kjem det ein veldig ekkel lyd frå huset (eventuelt objektivet). Det er ein slags låg skurring. Eg reknar med det skjer heile tida, men at eg merkar det ekstra godt ved lang lukkartid og serieknipsing. Er noko gale her? Det er jo då snakk om K100D Super. Jeg gjetter på at det er bildestabilieringen i huset du reagerer på, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret, slå av SR og se om det samme skjer da Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg gjetter på at det er bildestabilieringen i huset du reagerer på, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret, slå av SR og se om det samme skjer da Tusen takk. Det var det så absolutt. Litt lettare til sinns no. Same lyd kjem (etter at eg har slått av anti shake) for øvrig etter nøyaktig 5 bilete i serieknipsing. Er det då bufferen byrjar å jobbe? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg gjetter på at det er bildestabilieringen i huset du reagerer på, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret, slå av SR og se om det samme skjer da Tusen takk. Det var det så absolutt. Litt lettare til sinns no. Same lyd kjem (etter at eg har slått av anti shake) for øvrig etter nøyaktig 5 bilete i serieknipsing. Er det då bufferen byrjar å jobbe? Ja det er nok bufferen, den jobber og jobber og jobber Det var vel mitt største ankepunkt med K100D, veldig treg med RAW-filer, men ellers et temmelig bra kamera. Og til prisen du fikk det til er det jo et røverkjøp. Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ja det er nok bufferen, den jobber og jobber og jobber Det var vel mitt største ankepunkt med K100D, veldig treg med RAW-filer, men ellers et temmelig bra kamera. Og til prisen du fikk det til er det jo et røverkjøp. Jau, RAW-filene tek mykje tid. Elles er det ein del å setje seg inn i når ein har speilrefleks for fyrste gong, men kompaktkameraet mitt har mange manuelle moglegheiter, så eg er ikkje heilt blank. Takk for hjelp og generell nedroing av nerver. Ukjente lydar er skumle. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Kjøpte dette kameraet som mitt første SLR på clas ohlson til 3300kr. Et kjøp jeg er veldig fornøyd med! Hittil ihvertfall, har bare hatt det noen få uker. Så er fremdeles stort sett i læring. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kjøpte også dette kameraet fra clas ohlson til 3300kr. Er mitt først SLR kamera. Må si jeg er veldig fornøy med kameraet og bildene, til tross for at jeg er en amatør Innebilder i dårlig lys, på kvelden blir litt uskarpe, så skulle hatt et litt mer lyssterkt opptikk. Men jeg klarer meg foreløpig. Ellers er jeg kjempefornøyd. Har mye å lære enda Nå mangler jeg bare kameraveske. Noen som har noen forslag? Egentlig stiller jeg ikke så mye krav til kameraveske annet enn at det må være rimelig og ha plass til kameraet med objektiv Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kjøpte også dette kameraet fra clas ohlson til 3300kr. Er mitt først SLR kamera. Må si jeg er veldig fornøy med kameraet og bildene, til tross for at jeg er en amatør Innebilder i dårlig lys, på kvelden blir litt uskarpe, så skulle hatt et litt mer lyssterkt opptikk. Men jeg klarer meg foreløpig. Ellers er jeg kjempefornøyd. Har mye å lære enda Nå mangler jeg bare kameraveske. Noen som har noen forslag? Egentlig stiller jeg ikke så mye krav til kameraveske annet enn at det må være rimelig og ha plass til kameraet med objektiv http://products.lowepro.com/product/Toploa...Mini,2055,8.htm huser kamera med objektiv og litt småting i frontlommen. Koster i underkant av kr 300,- Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Pass gjerne på at vesken er litt ekstra stor, i tilfelle du skulle få lyst til å bære kameraet rundt med et teleobjektiv. Min billige Tamron 70-300 går f.eks. bare såvidt inn i vesken med lokket på. Ikke sikker på modellen, men det er en Lowepro kjøpt på Clas. Kan ikke akkurat klage på den, plass til kamera og batterier er det man som regel trenger på farten. Har et K100D selv, og til prisen har jeg ikke veldig mye å klage på, bortsett fra en horribel automatisk hvitbalanse. En god tjener er det, til tross for at kameraet er smågammelt er det lite man merker til det i hverdagen. At det er et lavpriskamera merker man p.g.a. treghet ved seriebilder og litt forenklet betjening, f.eks. kun ett kontrollhjul. Nå er visst uansett ikke visjonen til Pentax sportskameraer heller, men beregnet for litt mer hverdagslig fotografering. Vil for øvrig anbefale å kjøpe et billig manuelt 50mm-objektiv, veldig artig å leke seg med, i tillegg til at det gjør kameraet mer diskre om man trenger. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 takk for svar Tror jeg skal ta meg en tur på clas ohlson! Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Eg lurar på om det er nokre spesielle anbefalingar når det kjem til kva type oppladbare batteri ein bør kjøpe. Har òg høyrt at det kan vera skilnader på sjølve ladarane. Er det noko som er anbefalt? Og, kor lenge bør eitt sett med batteri halde før dei må i bosset? Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg bruker GP power bank 2300mAh, og det fungerer bra. Men, vær oppmerksom når du kjøper de, at det finnes en skokk forskjellige. De dyreste er de med mest kapasitet på batteriene, typsik 2700mAh, og 1 timers lader. En kan spare mye på å gå ned til 2300 eller 2500mAh batteri, og slike kan typsik ligge i slike tilbudskasser på Elkjøp. Er bedre å ha 2 sett med 2300mAh, enn ett sett 2700mAh, for da kan du lade det ene settet mens det andre brukes, og det blir totalt sett billigere. Jeg bruker 1 timers lader, for jeg har jo ikke 2 sett batterier, men er glad jeg har rask lader, for typsik er batteriene nesten tomme når det er en begivenhet, selv om indikatoren angir fulle batterier. Kommer vel av at disse batteriene leverer maks helt til de stuper! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå