Mentos Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei! Har et lite spørsmål ang. bruk av polarisasjonsfilter. Jeg har Canon 28-105 mm USM objektiv og har nettopp kjøpt et HOYA Pol cirk 58mm filter til dette objektivet. Det jeg lurer på er om filteret kan være på objektivet hele tiden? Dette objektivet er på kameraet hele tiden, og jeg bruker ikke andre objektiver, dvs. at jeg kommer til å ta bilder både inne og ute med dette objektivet. Kan jeg ta portrettbilder inne med filteret på objektivet? På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
archanios Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Du kan nok ha det på heile tida, men det vil føre til at du vil trenge enda meir lys ved fotografering inne. Pol-filteret vil nok kunne ta et par eksponeringstrinn elns. Ein annan ting med pol-filter er jo at det tek vekk speglingar i vindu, glass og sånne ting. Du vil muligens få litt meir problemer med å eksponere rett/lettare å få undereksponerte bilde ved bruk av filteret inne. Du kan jo sjølvsagt også stille styrken på polariseringa. Men eg ser ikkje nokon anna fordel med å bruke det enn at du kan sleppe nokre skjemmande speglingar dersom du vil det. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det er enkelt: du tar det på KUN når du vil oppnå (og kan oppnå) effekten filteret gir! Som sagt av archanois er det meget negativt i det genrelle at du mister ett til to trinn lys, søkeren blir mørkere, dårligere AF. Dessuten er det ekstra glass foran frontlinsa, med de ulemper det medfører. Om du bruker det på mer en 1% av de totale bildene du tar på ett år er du nok godt over snittet. Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Generelt blir bildene mer uskarpe, selv med Hoya Pola Pro1 filter. Jeg bruker det kun ved bilder i natur med mye himmel/sjø/skyer etc. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Bruk det når du har god tid. Hver gang du skal ta bile i en ny retning må filtere justeres på. Er ikke et filter å ha på kamera når du tar "snapshots". Lenke til kommentar
Mentos Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Tusen takk for alle svar! Nå ble jeg klokere :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå