Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers styringsrett og timeantall pr uke.

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei igjen. Bar bumper denne, fordi saken egentlig handler om det samme.

Pga endringen i arbeidstiden har jeg nå fått uker der jeg skal/ og har jobbet over 40 timer i uken. Jeg er 17 år. Kan jeg da få dette utbetalt som overtid? Og er det ikke da naturlig at dette blir overtid på søndag, siden det er siste dagen i uken...?

Lenke til kommentar
Du skal ha kompensasjon for nattarbeide, men, nattarbeidet er regnet fra klokken 23 til klokken 06 om morgenen, så du jobber etter det du sier nå, ikke nattarbeide.

9123768[/snapback]

Nei, nattarbeid er i utgangspunktet regnet fra 21.00 til 06.00 jf arbeidsmiljøloven §10-11

§ 10-11. Nattarbeid

(1) Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 0600 er nattarbeid. Arbeidsgiver og arbeidstakers till[l]itsvalgte1 ved virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig fastsette et annet tidsrom på minst åtte timer som omfatter tiden mellom kl. 0000 og kl. 0600. Som nattarbeid regnes ikke arbeid på to skift som legges mellom kl. 0600 og kl. 0000.

Lenke til kommentar
Pga endringen i arbeidstiden har jeg nå fått uker der jeg skal/ og har jobbet over 40 timer i uken. Jeg er 17 år. Kan jeg da få dette utbetalt som overtid? Og er det ikke da naturlig at dette blir overtid på søndag, siden det er siste dagen i uken...?

9229227[/snapback]

Ja, over 40 timer er overtid.

Men du får selvsagt ikke

søndagstillegg * overtidstillegg = utbetalt lønn

Overtidstillegget regnes nok fra alminnelig lønn.

Eventuelt søndagstillegg kommer også i tillegg til alminnelig lønn.

Lenke til kommentar
Hei igjen. Bar bumper denne, fordi saken egentlig handler om det samme.

9229227[/snapback]

jf. arbeidsmiljøloven § 10-4 er riktignok arbeidstid satt til maks 40t/uke.

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Mange arbeidsplasser som har turnus praktiserer imidlertidig gjennomsnittberegning av arbeidstid jf arbeidsmiljøloven § 10-5

§ 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager.

(2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 54 timer i noen enkelt uke.

(3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

Hva du har krav på kommer nok an på den tariffavtalen som gjelder på din arbeidsplass. Jeg regner med at det er noen fagorganiserte som kan svare på dette langt bedre enn du kan få av generelle svar her.

Lenke til kommentar

Slik jeg vet det, så arbeider jeg ikke ut fra tariff. Jeg har bare vært ansatt gjennom sommeren. Men som dere sier, og jeg selv fant ut, så er arbeidstid gjennom en uke 40t for meg....Og dette med når overtiden skal gjelde fra, sier loven noe om det. For det er jo søndag som er siste arbeidsdag, og før den tid har jo jeg jobbet 40t. Logiske er jo at overtiden gjelder etter det.(Shoot me if I'm wrong).

Søndag får jeg 50%tillegg. Sier loven noe mer om akkurat dette, bortsett fra at det ikke er lov hvis arbeidets art ikke tillater det? F.eks hva betalingen skal være?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Slik jeg vet det, så arbeider jeg ikke ut fra tariff. Jeg har bare vært ansatt gjennom sommeren. Men som dere sier, og jeg selv fant ut, så er arbeidstid gjennom en uke 40t for meg....Og dette med når overtiden skal gjelde fra, sier loven noe om det. For det er jo søndag som er siste arbeidsdag, og før den tid har jo jeg jobbet 40t. Logiske er jo at overtiden gjelder etter det.(Shoot me if I'm wrong).

Søndag får jeg 50%tillegg. Sier loven noe mer om akkurat dette, bortsett fra at det ikke er lov hvis arbeidets art ikke tillater det? F.eks hva betalingen skal være?

9230998[/snapback]

Hva loven sier noe om er bare å lese i arbeidsmiljøloven. :)

Og nei, det står ikke noe om søndagstilleggets størrelse der..

Det står derimot at overtidstillegg skal være minst 40%.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

9230998[/snapback]

Hva loven sier noe om er bare å lese i arbeidsmiljøloven. :)

Og nei, det står ikke noe om søndagstilleggets størrelse der..

Det står derimot at overtidstillegg skal være minst 40%.

9231005[/snapback]

Jepp. Leste loven, men var usikker på om punktet om arbeidstid pr uke, og om loven sier at det ikke er lov, eller om det er lov, men det over 40timer gjelder som overtid.

Takk skal dere ha ;)

Lenke til kommentar

Hørte noen rykter her fra jobben at overtid bare gjaldt når man hadde overstredet 38 timer på en uke. Dvs at hvis jeg jobber overtid en dag, så vil jeg bare få vanlig lønn for dette, fordi jeg ikke er gått over timeantall per uke. Kan dette stemme, evt er det "lovlig"?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Hørte noen rykter her fra jobben at overtid bare gjaldt når man hadde overstredet 38 timer på en uke. Dvs at hvis jeg jobber overtid en dag, så vil jeg bare få vanlig lønn for dette, fordi jeg ikke er gått over timeantall per uke. Kan dette stemme, evt er det "lovlig"?

9256908[/snapback]

Tror Frekkas svarer på det ovenfor: 9 timer pr dag, 40 timer pr uke er "vanlig" arbeidstid og altså ikke overtid.

Lenke til kommentar

9256908[/snapback]

Tror Frekkas svarer på det ovenfor: 9 timer pr dag, 40 timer pr uke er "vanlig" arbeidstid og altså ikke overtid.

9256976[/snapback]

Ja, dvs:

3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

Men hvis jeg står oppført med å arbeide 7 timer, og ender opp med å arbeide 10 pga problemer på jobben. vil jeg da få overtid etter 7 timer, eller evt 8t/40t i uken?

Det med at jeg har 38 timer blir regulert av en tariff på jobben mener jeg. Fikk svar på dette av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...