MyBigMouth Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Jeg skrev under kontrakt med arbeidsgiver. Hadde fått timeliste i forveien, og godkjent denne. Nå har arbeisgiver endret alle tidene mine, framover i tid, så jeg må jobbe 2 time senere. Har han lov til dette? Endret 7. august 2007 av MyBigMouth Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Står det noe om "med forbehold om endring av tid" i kontrakten? Eller noe annet som antyder at du må jobbe når de sier det? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Arbeidstiden står ikke nevnt i kontrakten slik jeg husker. Den har jeg hjemme, mens jeg for øyeblikket er på jobb. Noen somkan gi noe mer juridisk svar på denne saken? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Er du organisert? Og har i tilfelle bedriften en avtale mellom de fagorganiserte og arbeidsgiver? Sånn umiddelbart virker det for meg at dette er noe som faller innenfor det som ligger i arbeidsgiver styringsrett. Nå er ikke jeg noen spesialist i arbeidsrett, men utifra faktum høres dette egentlig greit ut. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Er du organisert? Og har i tilfelle bedriften en avtale mellom de fagorganiserte og arbeidsgiver? Sånn umiddelbart virker det for meg at dette er noe som faller innenfor det som ligger i arbeidsgiver styringsrett. Nå er ikke jeg noen spesialist i arbeidsrett, men utifra faktum høres dette egentlig greit ut. 9103685[/snapback] Okei. Jeg er vell ikke organisert. Men jobber i et firma som driver med båtreiser. Fant dette på lovdata da, uten at det gir meg noe umiddelbare grunner til å reagere.... § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: a) partenes identitet, b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver, c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6, g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid, k) lengde av pauser, l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det følger av aml. § 14-5 at arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen. Arbeidstaker har altså en rett til å medvirke ved endringer i arbeidsavtalen. I og med at daglig og ukentlig arbeidstid skal fremgå av arbeidsavtalen, og anses som et forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, jf aml. § 14-6, synes det rimelig opplagt at arbeidsgiver ikke ensidig kan endre arbeidstakers arbeidstid. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 I tillegg til det som fremgår av § 14-5 så er § 14-3 aktuell. Der fregår det at du skal ha minimum 2 ukers varsel før denne planen endres, i samarbeid med de tillitsvalgte. Det må også tilføyes at selv om du selv ikke er fagorganisert, så er likevel arbeidsgiveren din bundet av de avtalene som foreligger mellom NHO og LO, dersom han selv er medlem da. Dette nevnes for å klargjøre at arbeidsgiveren slettes ikke kan utelukke arbeidstakere fra tariffavtaler selv om de ikke er fagorganisert. Arbeidsmiljøloven § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 For å si mer om arbeidstiden så er saken sånn; for øyeblikket har jeg 2 skift. ett fra 6 til 1330, og et fra 1330 til 1900. Nå skal de endre det tidlige skiftet til 1400, og det sene fra 1400 til 2030/2100. Selv om de ikke er mye endret, er det en forskjell på 1900 og 2100. Fra 1900 og utover kan man faktisk gjøre noe. Personlig mener jeg at det ville være naturlig å la det gå som overtid, for det kan jeg gå med på. Jeg vil jo nødig være et problem for arbeidsgiver, men jeg synes jo dette var litt merkelig. Har jeg noe å si i det hele tatt? Endringen er godt begrunnet fra arbeidsgiver(endring i avgangstid), så det er forståelig at de trenger folk... Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Den avtalen dere allerede har inngått er jo i utgangspunktet bindene for begge parter og må således legges til grunn. Arbeidsgiver ønsker å endre denne avtalen og grunngir dette med bedriftens behov. Denne endringsoppsigelsen må være objektiv og saklig orientert og drøftes med tillitsvalgte/deg. I dette tilfellet høres det jo unektelig ut som arbeidsgiver må kunne gjøre endringer i arbeidsplanen utifra en rimelighetsvurdering. Merk også at arbeidsgiver styringsrett iforhold til slike saker (objektive endringer) er relativt sterk. Dette innebærer at det legges forskyvninger i arbeidstiden, uten at du nødvendigvis skal kompenseres for dette ved overtid. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Yes, også er det klare rammer på hva som defineres som "merarbeid" og "overtid". Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Men hvordan er arbeidsgivers styringsrett? Hvor mye de styre? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Men hvordan er arbeidsgivers styringsrett? Hvor mye de styre? 9107307[/snapback] Det er et veldig vidt spørsmål. Grensene for arbeidsgivers styringsrett er gjenstand for omfattende oppmerksomhet i forskjellig arbeidsrettslig litteratur. Og hvor vid grensene anses å være avhenger ofte av hvilke politiske preferanser forfatteren har. De som heller mot høyre politisk har en tendens til å forsvare en relativt vid styringsrett, mens de som heller mer mot venstre vil kunne hevde at styringsretten er mindre vid. Man kan vel si at arbeidsgiver har en ikke ubetydelig styringsrett overfor arbeidstaker, som korresponderer med arbeidstakers plikt til å finne seg i "å bli styrt". Et typisk område for styringsretten er at arbeidsgiver i ganske vid ustrekning kan bestemme hvor og hvordan arbeidet skal utføres, hvilke rutiner som skal følges og lignende. Arbeidsgiver kan også til en viss grad pålegge andre arbeidsoppgaver enn de som er klart definert i arbeidsavtalen, men her kommer man lett i en gråsone avhengig av hvor stort avvik og hvilken varighet det er snakk om. Det er i alle fall for omfattende til at man kan svare på spørsmålet ditt på dette forumet. Hvis du er interessert i slikt, så er det masse juridisk litteratur tilgjengelig, og du kan helt sikkert finne ut en del svar ved å søke på nettet. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Men hvordan er arbeidsgivers styringsrett? Hvor mye de styre? 9107307[/snapback] Det er et veldig vidt spørsmål. Grensene for arbeidsgivers styringsrett er gjenstand for omfattende oppmerksomhet i forskjellig arbeidsrettslig litteratur. Og hvor vid grensene anses å være avhenger ofte av hvilke politiske preferanser forfatteren har. De som heller mot høyre politisk har en tendens til å forsvare en relativt vid styringsrett, mens de som heller mer mot venstre vil kunne hevde at styringsretten er mindre vid. Man kan vel si at arbeidsgiver har en ikke ubetydelig styringsrett overfor arbeidstaker, som korresponderer med arbeidstakers plikt til å finne seg i "å bli styrt". Et typisk område for styringsretten er at arbeidsgiver i ganske vid ustrekning kan bestemme hvor og hvordan arbeidet skal utføres, hvilke rutiner som skal følges og lignende. Arbeidsgiver kan også til en viss grad pålegge andre arbeidsoppgaver enn de som er klart definert i arbeidsavtalen, men her kommer man lett i en gråsone avhengig av hvor stort avvik og hvilken varighet det er snakk om. Det er i alle fall for omfattende til at man kan svare på spørsmålet ditt på dette forumet. Hvis du er interessert i slikt, så er det masse juridisk litteratur tilgjengelig, og du kan helt sikkert finne ut en del svar ved å søke på nettet. 9108924[/snapback] Jeg er vell ikke så interessert i akkurat den saken. Jeg er mer interesser i å vite om arbeidsgiver snyter meg for en stor slump penger her... Jeg er 17 år, forresten, hvis det endrer saken. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Arbeidsgiver styringsrett er som radial nevner, et nokså omfattende begrep, og det finnes nok mye litteratur og rettspraksis som definerer begrepet og innholdet i det. Generelt sett innebærer det retten til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet som utføres. Kjenner for dårlig til dette området til å kunne deg noe svart/hvitt svar, men etter min mening vil det etter de fleste holdepunkter være urimelig dersom arbeidsgiver skulle måtte betale arbeidstaker kompensasjon for en nødvendig arbeidstidsendring som i dette tilfellet, der det er begrunnet i virksomhetens forhold. Dersom det finnes en organisasjon på din arbeidsplass, kan du jo alltids forhøre deg der. Slike spørsmål/konflikter er vel forøvrig en god grunn til å være medlem i en fagorganisasjon. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Japp, men som nevnt, så er arbeidstiden egentlig ikke det største problemet. Det er spørsmålet om jeg blir snytt for penger... Lenke til kommentar
Radial Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 På hvilken måte er du redd for at du snytes for penger? Det blir jo ikke overtidsarbeid selv om arbeidstiden forskyves, så lenge den samlede arbeidstiden forblir det samme. Nattarbeid regnes fra kl 2100 til 0600, men så vidt jeg forstår avsluttes skiftene senest kl 2100, så det er jo heller ikke aktuelt med noe nattillegg. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Japp, men som nevnt, så er arbeidstiden egentlig ikke det største problemet. Det er spørsmålet om jeg blir snytt for penger... 9110731[/snapback] Nå vet vi jo ikke hvordan skiftene dine går på ukes og måndedsbasis. Men lovens § 10-4 oppklarer normal arbeidstid: § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. I § 10-5 er det en utførlig beskrivelse for hvordan gjennomsnitlig arbeidstid utregnes. Dersom denne gjennomsnittlige normalarbeidstiden overskrides så skal det utbetales overtid. Det er lovens § 10-6 som regulerer dette: § 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. (3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte. Som du ser så er du tilbake til de reglene som radial anbefalte deg. Du må rett og slett sette deg ned og regne på arbeidstiden din gjennom hele året. Dersom den overskrider de grensene som loven sier, så har du rett på overtid, ellers ikke. Selv om det volder deg ulempe, så har du ikke rett på overtid dersom ikke grensene overskrides. Derfor er det riktig som både radial og frekkas sier til deg. Arbeidsgiveren din kan pålegge deg fornuftige og hensiktsmessige endringer i arbeidstiden, og du har ikke automatisk krav på overtid. Kompensasjon for ubekvem arbeidstid er en annen sak og et helt annet spørsmål, som jo ikke er stilt. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Okei. Takk skal dere ha alle sammen! edit: Slik jeg leser meg fram til, så er nattarbeid lovlig, så lenge jobben krever det. Men f.eks hvis jeg nå jobber til 2100, og må jobbe overtid pga forsinkelser, får jeg bare overtidsbetalt da, eller sier loven noe mer om timelønn for nattarbeid? Endret 21. juli 2007 av MyBigMouth Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Okei. Takk skal dere ha alle sammen! edit: Slik jeg leser meg fram til, så er nattarbeid lovlig, så lenge jobben krever det. Men f.eks hvis jeg nå jobber til 2100, og må jobbe overtid pga forsinkelser, får jeg bare overtidsbetalt da, eller sier loven noe mer om timelønn for nattarbeid? 9112848[/snapback] Nattarbeide er IKKE lovlig for deg nei, du nevnte at du er 17 år, du får IKKE jobbe nattarbeide før fylte 18 år (denne regelen er nesten absolutt og har bare ett par unntak) Jeg vet, da jeg forsøkte å få fritak fra denne regelen når jeg var 17 og ønsket å jobbe nattarbeide. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Okei. Takk skal dere ha alle sammen! edit: Slik jeg leser meg fram til, så er nattarbeid lovlig, så lenge jobben krever det. Men f.eks hvis jeg nå jobber til 2100, og må jobbe overtid pga forsinkelser, får jeg bare overtidsbetalt da, eller sier loven noe mer om timelønn for nattarbeid? 9112848[/snapback] Nattarbeide er IKKE lovlig for deg nei, du nevnte at du er 17 år, du får IKKE jobbe nattarbeide før fylte 18 år (denne regelen er nesten absolutt og har bare ett par unntak) Jeg vet, da jeg forsøkte å få fritak fra denne regelen når jeg var 17 og ønsket å jobbe nattarbeide. 9113383[/snapback] Natterbeid må jeg jo jobbe når det er forsinkelser. For meg gjør det lite, så lenge det ikke tipper 12 tallet. Jeg går utifra at problemet her vil oppstå mellom jobben og div. fagforeninger i dette tilfellet. Men vil det da være urimelig å etterlyse kompensasjon for nattarbeid uoffisielt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå