Gå til innhold

Seagate 500GB HDD død - Hva nå?


Anbefalte innlegg

Hei alle forumbrukere!

 

Min Seagate Baracuda 500GB harddisk tok kvelden i dag. Dette synes jeg er ganske merkelig, siden disken er relativt ny. Kjøpte den hos Netshop den 07.03.2007.

Problemet mitt er at jeg hadde to av disse diskene, satt opp i RAID 0, slik at jeg fikk én stor partisjon i Windows på 1TB. Nå er den ene disken defekt og alle filene mine er vekk. :( BIOS registrerer ikke disken engang, som bare lager masse merkelige lyder. Den andre disken derimot blir registrert i BIOS, men er ikke tilgjengelig i Windows.

 

Har lest litt om Seagates 5-årige garanti. Vil de dekke dette og sende en ny disk?

Før disken tok kvelden helt, prøvde jeg å skanne og fikse feil både med CHKDSK, Seatools og HDtune. Ingenting hjalp og førte bare til at disken ble helt ubrukelig. (slik den er i dag)

 

Mulig årsak til at det endte som det endte kan være høy temperatur. I følge diskens egne registreringer har den i "worst case" vært oppe i 60°C.

 

Spørsmålet mitt er, hva skal jeg gjøre nå? Burde jeg sendt en mail til Netshop og forklare problemet mitt, eller skal jeg kontakte Seagate på mail? Vet at det ikke er mulig å hente data fra disken, noe som er veldig synd, for det ligger masse viktige data for meg der.

 

Takker for alle svar jeg får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må selvfølgelig varsle om at disken er ”finito” samtidig som at du vil gjerne å undersøke litt mer mulighet for få dine data tilbake. Eventuelt hva anbefaler de i en slik situasjon.

 

Det blir litt vanskelig å argumentere for dataenes viktighet, når du velger å kjøre dem i raid 0, og ikke har backup, men det er ikke det man skal behandle egentlig, det er helst hva gjør man NÅ.

Lenke til kommentar
Du må selvfølgelig varsle om at disken er ”finito” samtidig som at du vil gjerne å undersøke litt mer mulighet for få dine data tilbake. Eventuelt hva anbefaler de i en slik situasjon.

 

Det blir litt vanskelig å argumentere for dataenes viktighet, når du velger å kjøre dem i raid 0, og ikke har backup, men det er ikke det man skal behandle egentlig, det er helst hva gjør man NÅ.

9101736[/snapback]

 

Ja, jeg tenkte jo at det ville være litt risky å sette diskene i RAID 0, men var ikke klar over hvor store sjansene var for at det gikk gale.

 

Har prøvd den defekte disken i en annen maskin, men der registreres den heller ikke i BIOS og oppstarten bare henger. Søren heller, dette var kjipt.

Lenke til kommentar

Her er det nok bare å akseptere tapet av filene og sende inn disken slik at du får en ny.

 

60 grader høres varmt ut ja, har du ingen kjøling på diskene?

I såfall er det jo lurt å sette på en vifte ved diskene. Dette er noe de fleste kabinetter støtter.

 

RAID0 har absolutt noe for seg dersom du ønsker bedre systemytelse, men ikke i form av 2 stk 500gb disker pga det du nettopp opplevde. Måten å gjøre dette på er å ta et par mindre raske disker, f.eks et par raptor disker, og sette dem i RAID0 og kun legge inn OS og f.eks spill der. Så kan du ha et par 500gb disker i stand-alone konfigurasjon som lagringsdisker. Du kan også gjerne sikkerhetskopiere det viktigste på den ene 500gb disken til den andre og omvendt i tilfelle en ryker. Selv har jeg et pc som kjører FreeNAS med en 750gb disk samt at jeg har 4 stk eldre 320gb disker i min vanlige brukspc. Jeg har satt opp automatisk sikkerhetskopiering fra FreeNAS til 320gb diskene vha et program som heter Robocopy. Robocopy er en del av Vista og tilleggsverktøyene til Windows XP. Jeg lagrer alt bortsett fra OS og spill på FreeNAS serveren, og jeg har alltid sikkerhetskopi på de gamle diskene jeg ikke har bruk for likevel.

Jeg kjører forøvrig 2x74gb raptor disker i RAID0 med OS og spill på. Og RAID0 oppleves mye raskere i bruk enn en single disk, så det er verdt det i mine øyne.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

er du redd for dataene på hardiskene dine bør du minimum ha raid 5, som kan gjennopprette 1 harddisk om det skulle gå galt,

 

raid 5 er 3(eller fler) hardisker som sammarbeder, om en av de går føyka, har de resterende diskene nok informasjon til å gjenopprette 1 av de.

 

edit: du vill mest sansynlig ikke kunne redde noe av dataene dine på den resterende disken som funker.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt raid5 lenge men har sluttet med dette. Dette skyldes flere ting, men i hovedsak det faktum at det er svært vanskelig, for ikke å si umulig, på de aller fleste rimelige kontrollere å utvide et raid5 array. I tillegg får man problemer den dagen man vil bytte ut diskene i RAID5 arrayet med noen større. Jeg hadde f.eks 4 stk 320gb disker i RAID5. Eneste måten å få byttet ut disse med noen større er å finne en midlertidig lagringsplass for 3x320gb data, fjerne diskene og sette inn nye. Evt dersom man har f.eks 8 porter på kontrolleren kan man alltid spare 4 porter slik at man kan sette inn fire nye disker, kopiere over data fra det gamle arrayet og så ta ut de gamle.

 

Uansett så må man alltid tenke disker i antallet 3 eller større med RAID5, så det blir alltid en grei sum og mye knot med diskoppgraderinger. I tillegg bør man ha en egen systemdisk som ikke er en del av RAID5 arrayet.

En annen ting er at man er ute å kjøre dersom selve kontrolleren går. Med mindre du får tak i en identisk kontroller kan du glemme alle data på RAID5 arrayet.

 

Jeg har funnet ut at det er ingenting som slår ren og skjær sikkerhetskopiering av data. Da gjerne fra en pc til en annen i tilfelle det skjer noe brutalt med den ene pcen. Å ha en sentral filserver/NAS som du lagrer alt på er ikke dumt. Sikkerhetskopier så denne, noe som ikke behøver koste mer enn en ekstra disk. De fleste har ikke behov for sikkerhetskopi av terrabyte på terrabyte med data, og da kan man faktisk slippe unna med mindre enn en tusenlapp for en 500gb disk som du kun bruker til backup. En fordel med å ha en skikkelig sikkerhetskopi er at man da kan kjøre RAID0 på diskene for bedre ytelse, uten å være fortapt dersom en disk ryker.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Her er det nok bare å akseptere tapet av filene og sende inn disken slik at du får en ny.

 

60 grader høres varmt ut ja, har du ingen kjøling på diskene?

I såfall er det jo lurt å sette på en vifte ved diskene. Dette er noe de fleste kabinetter støtter.

 

RAID0 har absolutt noe for seg dersom du ønsker bedre systemytelse, men ikke i form av 2 stk 500gb disker pga det du nettopp opplevde. Måten å gjøre dette på er å ta et par mindre raske disker, f.eks et par raptor disker, og sette dem i RAID0 og kun legge inn OS og f.eks spill der. Så kan du ha et par 500gb disker i stand-alone konfigurasjon som lagringsdisker. Du kan også gjerne sikkerhetskopiere det viktigste på den ene 500gb disken til den andre og omvendt i tilfelle en ryker. Selv har jeg et pc som kjører FreeNAS med en 750gb disk samt at jeg har 4 stk eldre 320gb disker i min vanlige brukspc. Jeg har satt opp automatisk sikkerhetskopiering fra FreeNAS til 320gb diskene vha et program som heter Robocopy. Robocopy er en del av Vista og tilleggsverktøyene til Windows XP. Jeg lagrer alt bortsett fra OS og spill på FreeNAS serveren, og jeg har alltid sikkerhetskopi på de gamle diskene jeg ikke har bruk for likevel.

Jeg kjører forøvrig 2x74gb raptor disker i RAID0 med OS og spill på. Og RAID0 oppleves mye raskere i bruk enn en single disk, så det er verdt det i mine øyne.

9101865[/snapback]

 

 

Diskene var montert i et "eksternt" kabinett som sto rett ved siden av PCen. Det var en vifte der, men den bråkte til de grader at jeg valgte å slå den av. Til vanlig bruk var ikke diskene så varme, men når det ble hyppig skriveaktivitet så ble de ganske varme. Jeg sier "eksternt" fordi det er egentlig meningen at det skal være montert i inni kabinettet, men det hadde jeg ikke plass til.

 

EDIT: Så det er ikke gunstig å sette opp RAID0 med to stk 500GB disker? Selv om de får riktig kjøling og det blir tatt regelmessig backup av viktig innhold?

Endret av resn
Lenke til kommentar

send den til nettshop. det går fint å ta det med seagate også, men de dekker bare returfrakten, så å sende den til sverige (som er nermeste), vil koste deg rundt 250,-.

netshop skal håndtere denne deler av garantien uansett så lenge den er innenfor garantitiden, noe den er. søk retur hos de, så ordner de det. de har pleid å vært flinke til å håndtere retursaker.

Lenke til kommentar
send den til nettshop. det går fint å ta det med seagate også, men de dekker bare returfrakten, så å sende den til sverige (som er nermeste), vil koste deg rundt 250,-.

netshop skal håndtere denne deler av garantien uansett så lenge den er innenfor garantitiden, noe den er. søk retur hos de, så ordner de det. de har pleid å vært flinke til å håndtere retursaker.

9102295[/snapback]

 

Så de vil ta hånd om det som en garantisak? Siden temperaturen i det verste tilfellet har vært omkring 60°C. Får prøve å legge inn en retursak på Netshop.

 

Edit: Sverige? Er jo Netshop i Norge jeg kjøpte den fra, hvorfor skal jeg da sende den til Sverige? :hmm:

Endret av resn
Lenke til kommentar
Du sender den til netshop siden det var der du kjøpte den. Ta kontakt med disse først så vil du få beskjed om hva/hvordan det skal gjøres. Pakken må ikke sendes til sverige, det gjelder dersom du vil sende den direkte til seagate, noe som ikke er nødvendig.

9102386[/snapback]

 

Ok, takk skal du ha. Når det gjelder den andre friske disken, er det noen måte å få ut data fra den? Evt. vise en liste over hva som opprinnelig var på begge diskene?

Disken kommer ikke opp i Min datamaskin, men vises som "Ikke godkjent" i Datamaskinbehandling.

Lenke til kommentar
Nei, med RAID0 med to disker har du kun halvparten av filene på hver disk. Dvs at absolutt hver eneste lille fil er tapt..

 

Den disken som fungerer har dermed bare en halvdel av alle filene dine, og det er litt snaut  :)

9102516[/snapback]

 

Ok, så jeg kan like godt formatere den friske disken på 500GB og ha litt ekstra diskplass?

Endret av resn
Lenke til kommentar
sats på noe slik

Western Digital lanserer harddisk med gjennomsnittlig levetid på 1,2 millioner timer  50 000 døgn, eller rundt 137 år.

750 gigabyte lagringsplass

http://westerndigital.com/en/products/Prod...asp?DriveID=335

9102670[/snapback]

 

Takk for tipset. Skal se om jeg går for WD-harddisker til et fremtidig oppsett. Har flere Seagate harddisker i systemet, og aldri hatt problemer med dem. Har riktignok vært litt uheldig med WD, så jeg har holdt meg unna deres disker en stund pga. det men også støy.

Lenke til kommentar

Om penger ikke er et problem så kan du kjøre RAID10, det er fire disker med striping som er speilet. Du trenger mest sannsynlig ekstra raidkontroller for å kjøre det.

 

Er ikke 100% sikker på denne, men for å få kontakt med disken din igjen må du disable raidet og enable vanlig sata i bios og deretter formatere disken.

Lenke til kommentar
Om penger ikke er et problem så kan du kjøre RAID10, det er fire disker med striping som er speilet. Du trenger mest sannsynlig ekstra raidkontroller for å kjøre det.

 

Er ikke 100% sikker på denne, men for å få kontakt med disken din igjen må du  disable raidet og enable vanlig sata i bios og deretter formatere disken.

9103307[/snapback]

 

Ja, gjorde det. Holder på å formatere den friske disken nå. Penger er desverre et lite problem, så får se hva jeg gjør. Skal ihvertfall sette inn en vifte som skal sørge for litt luftgjennomstrømning i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...