Rosewell1983 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Jeg skal sette sammen en vannkjøleløsning til min data og i den anledning så lurte jeg på hvor viktig en radiator er. er det slik at når jeg ført skal mekka isammen en slik kjøleordning så bør jeg ta en radiator som er av det store slaget? Endret 19. juli 2007 av rosewell Lenke til kommentar
haalo Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det spørs hvorfor du vil ha vannkjøling, hvor stor plass du har og så videre . Men en stor radiator vil fjerne varme fra vannet bedre enn en liten. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Radiatoren er en del som er langt viktigere enn pumpe, f.eks. Men det er en balansegang også. Det er ikke vits i å ha en kongeblokk til CPU hvis du har en pingleradiator. Mitt guesstimate er at en radiator har mer å si enn kjøleblokk (har selv en crappy kjøleblokk med knallradiator, og har ok temperaturer) Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Radiatoren er en del som er langt viktigere enn pumpe, f.eks. Men det er en balansegang også. Det er ikke vits i å ha en kongeblokk til CPU hvis du har en pingleradiator. Mitt guesstimate er at en radiator har mer å si enn kjøleblokk (har selv en crappy kjøleblokk med knallradiator, og har ok temperaturer) 9104488[/snapback] Min plan var å skaffe meg denne her "RADIATOR" Hvordan finner jeg ut hvilken pumpe som fungerer best til den radiatoren jeg har valgt? Eller cpu/gpu-blokk for den saks skyld... Endret 19. juli 2007 av rosewell Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Mange tester viser at bedring av kjøleevne ikke øker veldig mye fra 1x120mm til 2x120mm og til 3x120mm. Jeg annbefaler dermed at du enten bruker 120x120mm, eller om du har mye å kjøle, så gå opp til 120x240mm. Mer enn det tjener du så og si ingenting på å ha ved midnre heatloaden din er enorm. Siden det er relatert nevner jeg også at forksjellen mellom å ha orkan-styrke vifter på radiatoren i stedet for stille vifter (f.eks. 20-26db), også er liten. Det viktigste er at det ER litt luftbevegelse, men jo mer du øker styrken på viftene, jo mindre økning vil du se i kjøleevne. Derfor annbefaler jeg generellt sett at du parrer radiatoren din med noen moderate vifter på rundt 20-26db. Da er de såpass stille at ved mindre rommet ellers er helt dønn stille, så vil du ikke høre dem i praksis. PS: hvbis du virkelig vurderer den 120x360 radiatoren, så sjekk for din egen del at du har plass til det monsteret før du kjøper. Det er langt i fra alle kabinetter som til ha plass til den der i toppen/bunnen av kabinettet, og jeg anntar du unngå å måtte plassere den på utsiden om du kan. -Stigma Endret 20. juli 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Mange tester viser at bedring av kjøleevne ikke øker veldig mye fra 1x120mm til 2x120mm og til 3x120mm. Jeg annbefaler dermed at du enten bruker 120x120mm, eller om du har mye å kjøle, så gå opp til 120x240mm. Mer enn det tjener du så og si ingenting på å ha ved midnre heatloaden din er enorm. Siden det er relatert nevner jeg også at forksjellen mellom å ha orkan-styrke vifter på radiatoren i stedet for stille vifter (f.eks. 20-26db), også er liten. Det viktigste er at det ER litt luftbevegelse, men jo mer du øker styrken på viftene, jo mindre økning vil du se i kjøleevne. Derfor annbefaler jeg generellt sett at du parrer radiatoren din med noen moderate vifter på rundt 20-26db. Da er de såpass stille at ved mindre rommet ellers er helt dønn stille, så vil du ikke høre dem i praksis. PS: hvbis du virkelig vurderer den 120x360 radiatoren, så sjekk for din egen del at du har plass til det monsteret før du kjøper. Det er langt i fra alle kabinetter som til ha plass til den der i toppen/bunnen av kabinettet, og jeg anntar du unngå å måtte plassere den på utsiden om du kan. -Stigma 9109500[/snapback] planen min var å ha radiatoren eksternt, liggende på en pult rett ved vinduet slik at når jeg da åpner vinduer så vil kjølig vind blåse på radiatoren....Hvor jeg skal putte alt det andre (pumpe, tank osv) vet jeg ikke enda Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 jeg vil ha vannkjøling fordi jeg har forstått det slik at det er betraktelig mindre støy. Jeg begynner å bli sinnsyk av duringen ifra mitt nåværende system...Skulle gjerne ha byttet ut den digre cpu vifta, gpu viften, NB vifta med en vannkjøling...... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Men, åssen system har du tenkt til og kjøle? Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 blir med vann og medfølgende utstyr Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Tenke mere på åssen hardware, dvs åssen CPU, skjermkort, hovedkort o.l. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 først og fremst CPU og GPU (i priotert rekkefølge). så kommer jeg nok til å utvide dette til å gjelde alle chipper på hovedkort som bruker passiv kjøling (iallefall dem som det er mulig) og harddisker Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 på rommet jeg har datamaskien er det en "luftesjakt"/sjalusirist som fører ut i friluft. har lekt litt med tanken på å legge radiatoren der.. må bli bra spes om vinteren men det krever vel sikkert sitt av pumpen da det er høyreforskjell på over to meter... Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Har ikke lest hele tråden, men har her for 1-2dager siden satt opp min første WC utenom BigWater og Nautilus, men de teller ikke IKKE kjøp 7/16 ID slange til 1/2 OD nipler .... Det er mulig, men det er et hælv.... å få på selv bruke jeg flere timer og jeg har kun 2stk blokker i systemet ....... Edit: Det wheelman mener er hvilke komponenter har du eks. jeg har en E6600 og en 8800GTX ...... Ikke kjøp en BIX radiator da de ikke lages mer og krever krafitge vifter begrunna finnene er så tette .... HWlabs har gått over til blackIce GTX og GTS serie de nå Ikke Xtreme og Pro Endret 26. juli 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) vet hvilken radiator jeg skal ha men har ikke bestemt meg for resten av delene...vel, jeg vet iallefall at jeg skal ha silikon slanger så jeg må bestemmer delene ut ifra dimensjonen på de silikon slangene... Så lurer jeg på hvordan jeg skal plassere mirakelet, skal jeg kjøpe et bigtower å kanskje få plass til vannkjølingen der eller skal jeg ha den eksternt. Isåfall, vil pumpen klare brasene hvis jeg lar pumpen ligge på pulten min mens kabinettet ligger på gulvet? er jo bare en forskjell på 75cm så det skulle vel ikke lage store problemene da.... Noen som kan anbefale en god og kraftig pumpe? Silikon slangen Endret 26. juli 2007 av rosewell Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Noen som kan anbefale en god og kraftig pumpe? ja det kan jeg Den kan løfte vannet 6.1 meter, må vel også være det perfekte for ilpostino Endret 26. juli 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 løfte vannet 6m kan den nok, og det samme gjør den med prisen! hehe Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Men en MCP655 er det jo veldig mange som bruker og har en selv funker fint den ellers har man jo også hydor 30 Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) den pumpa som kan løfte vannet så høyt, den som du linka til...det er vel mulig å stille på hvor mange liter den skal pumpe gjennom hver time? trenger sikkert toppen 200 L/T til mitt kjølesystem... ' og hva betyr Gevind: "2 stk 3/4" BSP ekstern"? om det betyr "Gjengedimensjon 3/4 BSP Inn" og "Gjengedimensjon 3/4 BSP Ut"? tipper det blir svaret =D Endret 26. juli 2007 av rosewell Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 om det betyr "Gjengedimensjon 3/4 BSP Inn" og "Gjengedimensjon 3/4 BSP Ut"? tipper det blir svaret =D 9146563[/snapback] Jepp der må du ha en slange som har inder dimensjon (ID) på 3/4 om du har noe som er litt mindre så går sikkert det og men da er det sankk om maks 2mm mindre .... 3/4 er 18.75mm Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) om det betyr "Gjengedimensjon 3/4 BSP Inn" og "Gjengedimensjon 3/4 BSP Ut"? tipper det blir svaret =D 9146563[/snapback] Jepp der må du ha en slange som har inder dimensjon (ID) på 3/4 om du har noe som er litt mindre så går sikkert det og men da er det sankk om maks 2mm mindre .... 3/4 er 18.75mm 9146668[/snapback] hehe, men det blir litt vilt da, jeg trenger da ikke så store dimensjoner...er bare CPU og GPU jeg skal kjøle, ikke noe kjernekraftverk. Tenkte å gå for 1/4BSP hvis det ikke er noen som protesterer Endret 26. juli 2007 av rosewell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå