Gå til innhold

PS3 som mediesenter fra server?

The Stig

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp kjøpt min PS3, og er derfor nokså ukjent med hva den har å tilby av de litt mer avanserte funksjonene. Det jeg lurer mest på er muligheten for å bruke PS3 som mediesenter. Jeg har allerede en server som jeg henter film fra med PC-ene, både via lan og eksternt (Orb). Når jeg søkte etter mediesenter PC-er med PS3-en fant jeg serveren min, men fikk beskjed om at jeg måtte bruke ekstern url (den jeg bruker til Orb).

Ergo lurer jeg altså på hva som blir enklest for å streame film på PS3-en fra serveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Nero sin mediacenter f.eks, da får du spilt av divx, xvid og andre formater også. Ellers kan du bruke Windows Mediacenter men da funger kun mpeg filmer igjen. Du kan også mekke mediacenter direkte fra VLC spilleren :) Da snakker vi ! Bruker den fast selv.

Lenke til kommentar
Bruk Nero sin mediacenter f.eks, da får du spilt av divx, xvid og andre formater også. Ellers kan du bruke Windows Mediacenter men da funger kun mpeg filmer igjen. Du kan også mekke mediacenter direkte fra VLC spilleren :) Da snakker vi ! Bruker den fast selv.

9101478[/snapback]

Kunne du forklart hvordan man får brukt VLC som mediesenter, eller eventuelt linket til en side?

Ingen av de andre løsningene fungerer på PCen min. Faktisk finner ikke PS3 PC'en og motsatt :(

Lenke til kommentar

Jeg er helt grønn på dette med streaming, men får det til sånn delvis.

Jeg får derimot ikke til å streame enkelte videofiler?

Når jeg går inn på videomappa på pc'en, via ps3, er det bare et par, tre av maaange filer som står supported.

Jeg har bare brukt mediaplayer som "filedeler".

Noen enkle tips for en grønn en?

Takk!

Lenke til kommentar
Skål folkens!

Har hatt trøbbel sjøl med å oppnå kontakt med PC`en. Finner den fra XMB på konsollen, men thats it. VLC som MC hørtes da vitterlig bra ut.

9106729[/snapback]

Ja, det hørtes ut som den enkleste løsningen synes jeg, men jeg har ikke funnet ut hvordan man setter det opp, og Avean har ikke svart :(

Lenke til kommentar

Har kikket litt rundt på nettet nå, og har funnet ut diverse info. Jeg sitter på jobb i dag, men det er lite å gjøre så jeg skal sette opp en test fra en pc til en annen og så gir jeg tilbake mld. VLC spiller jo alt, så det bør jo være genialt. Frykter at man må ha linux for å få dette til da :(

Ta en titt på disse linkene for info:

http://www.videolan.org/doc/

http://www.videolan.org/vlc/streaming.html

Håper dette hjelper.

Edit: Etter litt mer undersøking ser det ut som at det stort sett bare kan streames en fil av gangen, og at dette må settes opp via server-maskinen (eller gjennom Remote D)

Jaja, ingen løsninger kan være perfekte heller, kan de vel?

Endret av LuciferNykirke
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot å måtte tusle inn på rommet for å skifte fil en gang hver halvtime/førtifemte minutt jeg i alle fall.

Det ser jo egentlig forholdsvis enkelt ut med den guiden, men jeg får dessverre ikke prøvd den selv før søndag kveld. Uansett skal du ha en STOR takk LuciferNykirke - for den guiden der har jeg virkelig tro på!

Lenke til kommentar

Jeg har nå testet fra en Windows maskin til en windows og en linux klient. Dette lover godt. Jeg har kun filmer i DivX tilgjengelig her på jobben, men VLC gjør jobben glatt. Det var som jeg sa at man må bort på maskinen for å starte filen, men hva gjør vel det når man har remote desktop?

Man må dog ha linux installert på ps3'n for at dette skal fungere, så man har egentlig hatt denne funksjonaliteten fra dag 1.

Lenke til kommentar
Jeg har nå testet fra en Windows maskin til en windows og en linux klient. Dette lover godt. Jeg har kun filmer i DivX tilgjengelig her på jobben, men VLC gjør jobben glatt. Det var som jeg sa at man må bort på maskinen for å starte filen, men hva gjør vel det når man har remote desktop?

Man må dog ha linux installert på ps3'n for at dette skal fungere, så man har egentlig hatt denne funksjonaliteten fra dag 1.

9107354[/snapback]

Oh, okay... litt kjedelig å måtte ha YDL, keyboard og mus plugget til da. Kanskje det er like greit å bare koble direkte fra PC -> TV med VGA-kabel for å se på "tingene" for min del. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg har brukt denne uken til å ta til info og kunnskap om linux, slik at jeg kan få prøvd det ut ordentlig hjemme. Har bestilt trådløs mus og tastatur, så det bør gå ok.

Tingen er at VLC er ingen mediaserver, den er kun en nettverks-streamer, så man må bruke vlc i begge ender foreløpig, slik at de blir koblet sammen. Synd, for VLC er det mest geniale programmet som finnes.

Har hørt at TwonkyVision mediaserver er et veldig godt alternativ, som fungerer.. Men det koster penger.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har brukt denne uken til å ta til info og kunnskap om linux, slik at jeg kan få prøvd det ut ordentlig hjemme. Har bestilt trådløs mus og tastatur, så det bør gå ok.

Tingen er at VLC er ingen mediaserver, den er kun en nettverks-streamer, så man må bruke vlc i begge ender foreløpig, slik at de blir koblet sammen. Synd, for VLC er det mest geniale programmet som finnes.

Har hørt at TwonkyVision mediaserver er et veldig godt alternativ, som fungerer.. Men det koster penger.

9107656[/snapback]

Får vel se litt på den løsningen også da :!:

Det er jo forsåvidt ingen problemer for min del å ha TV'en tilkoblet rett til PC'en heller. Hvis den TwonkyVision fungerer hos meg slipper jeg i såfall utlegg til VGA-kabel i det minste. Men jeg får heller ikke tid til å prøve det før søndag kveld tidligst.

Synes det blir litt drøyt å bestille meg nytt keyboard og mus til PS3'en også - selv om det sikkert er kjempegreit når man spiller FPS o.l.

Lenke til kommentar

Har satt opp med TVersity selv mot PS3 og det funker utmerket.

Er vel bare ca 2 av 100 filmer jeg ikke får spilt av.

En guide for å sette dette opp finner dere her: Link

Dette blir ikke så alt for ulikt windows media center.

Og du kan streame alt fra musikk, HD filmer til web tv/musikk rett over til PS3en uten problemer.

Det eneste er at det krever litt ressurser fra maskina dersom du skal streame 1080p HD filmer da det må gjøres om litt på formatet for at PS3en skal få spilt det av, men har du dual-core er det i hvertfall ingen problemer.

Pass på at du åpner porten programmet bruker i firewallen så skal du finne maskina uten store problemer.

Har du windows vista kan du også sjekke på "network". Har du satt opp TVersity korrekt vil du her se "maskinnavn": TVsersity Media Server

Håper dette hjelper, lykke til.

Endret av ThomasGud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...