Sysmaint Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Hallo Script guruer. Windows terminal server2003 printer problematikk. 50 printer er lagt inn som LPR port i terminal serveren. Det jeg glemte var å endre fra Letter til A4 i printing preferences advanced. Det vil si at brukere som tidligere har logget seg på har fått feil i sin Roaming profile (Ntuser.dat) Står settingen til Letter, vil utskriften sperre for utskrift, også for andre brukere, da printerene forlanger Letter. Jeg har som administrator endret printing preferences advanced, slik at dersom nye brukere med tom profile logger seg på, vil arvingen fra ny oppsatt default printer være riktig. Men jeg har forsøkt å slette brukerens default printer med Kix script og rundll32.exe printut.dll komando uten å lykkes. Det jeg kunne tenke meg vart et script som gjorde følgende. Sjekk om en file var lagt på et spesielt område. Var filen tilstede var jobben gjort, ( goto end.) Dersom ikke filen eksisterte ønsket jeg følgende job utført: Default navnet på printeren ble hentet inn. (Eksempel i kix? "Default printer is: $DefPrint") Slett $DefPrint" ( DELPRINTERCONNECTION virker ikke. Får 1801 har siste ver av kix32.) Legg til $DefPrint" End. Hadde dette vært en vanlig pc med nettverksprinter mot en printserver hadde dette nok fungert greit, men terminalserveren …. Har noen støtt på tilsvarende? Problemet løst: Men det var den tunge veien. Årsaken til at brukere fikk letter i ”printing preferences advanced” var driver problemer. Printerserver vår er en w2k maskin. Den hadde gamle drivere. Terminal servere var satt opp med LPR og med nyere drivere. Alt fungerte perfekt unntatt det styret brukere fikk ved at printeren stoppet opp, for skriveren ville ha Letter i skuffen sin. Her har jeg spart deg for mye arbeid og frustrasjon. Kommer du opp i en tilsvarende situasjon, bytt til lik driver på printserver og terminal server. En annen ting som du må sjekke er regional setting i kontroll panelet. Er brukere i Norge, velg det. Har du mix brukere fra flere nasjoner på terminal serveren eksempel fra USA, kan du ha en utfordring. Men en annen ting, det burdet vært genialt å kunne scripte printer settinger for blant annet å kunne endre diverse innstillinger som bytting fra letter til A4. Det scriptet kan du lete lenge etter. Send en når du har. ;-) Neste tips. Skal du kopiere printere fra en server til andre servere, bruk PRINTMIG.EXE fra microsoft. Genialt verkøy som overføre drivere og printere til andre servere på få sekunder. Endret 26. juli 2007 av Sysmaint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå