Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med å koble til disk utenom RAID

Anbefalte innlegg

Eg har satt opp to stk 500gb (Samsung) i RAID og alt fungerer som det skal, men når eg skal koble til en 300gb (WD) disk klarer ikke maskinen å starte opp. Den finner ingen oppstartprogrammer eller noe sånt det står.

Oppstartrekkefølgen i BIOS (som er siste versjon) står riktig. RAIDet står som pri 1.

Hovedkortet er: MSI K8N SLI Platinum.

Noen som har forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det ligger noen gamle oppstartsfiler på WD-disken som blir forsøkt kjørt før RAIDet av en eller annen grunn?

Har du kun 1 kontroller på hket? En mulig løsning kan være å reinstallere med alle diskene koblet til samtidig. Det burde rette opp problemet.

Lenke til kommentar

Nei, det er faktisk to kontrollere, min feil.

WD disken ble formatert før all musikk ble lagt inn.

Tror faktisk ikke den noengang har vært installert med noen OS.

Er lite sugen på å reinstallere.

Lenke til kommentar

Jeg kom på et triks som kan funke hvis det er en SATA disk. La disken være koblet på med strøm, men la SATA-kontakten henge løst fra disken. Boot på RAIDet og koble SATA-pluggen i disken etter at Windows er i gang med å boote.

Lenke til kommentar

Har måtte gjøre det selv før, hver gang jeg skal reinstallere må jeg trikse med den ene disken min (den har sånne boot filer fra tidligere Windows).

Det skal være rimelig ufarlig siden strømkontakten er i hele tia, kun data-kablen som kobles på, og SATA disker støtter jo hot-swap (men billigkontrollerne pleier bare ha delvis støtte for dette).

Lykke til!

Lenke til kommentar

"Hot Swap" metoden fungerte ikkje :(

Windows registrerer ikkje disken ved tilkobling etter boot fra raid og og under oppstart av windows.

Surt å ikkje få koblet til ekstra disker :/

Har du flere idéer? :)

Lenke til kommentar

Hvis du hotswapper og går inn i enhetsbehandling og søker etter maskinvare-endringer da? Da bør den vel finne disken?

Enhetsbehandling:

Åpne Kontrollpanel - System

Gå så på Maskinvare og velg enhetsbehandling.

-Høyreklikk på PC'en øverst og velg "Søk etter maskinvareendringer".

Finner den ikke noe nå så er det merkelig. Da ville jeg sett litt mer på BIOS og om det ligger deaktiverte alternativer der.

Hvis det er snakk om 2 forskjellige raidkontrollere og det gjelder sekundær raid-kontroller du kobler kun "MP3-disken" til, må denne aktiveres og settes opp som singel-disk kontroller i BIOS. Hvis den står som raid med kun MP3-disken tilkoblet, så er det mulig den leter etter disk 2 som ikke finnes.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Du kan sjekke biosen og se på boot order. Der står sikkert enkeldisk för raid, så når du setter inn disken din pröver den å boote derifra og får angst. Finn denne opsjonen og sett RAID för vanlig disk og se om det hjelper.

9145158[/snapback]

Les første innlegg. Rekkefølgen er riktig.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Sorry , leste faktisk 1ste innlegg flere ganger for å være sikker men klarte å overse den linja likevel :-)

Vanligvis vil ikke BIOS for en ide kontroller uten disker bli aktivert under oppstart så den "koble til etter oppstart" metoden funker best om disken kobles til en kontroller med andre disker allerede aktive. Kanskje derfor den ikke dukker opp når du plugget den i etter at Windows hadde starta.

Mulig det har noe for seg å laste ned ultimate boot CD og se hvilke disker den lister opp som aktive (sett cd som første pri på boot! hehe :-)) og sjekke rekkefølgen på dem o.l. Kan jo være mulig at BIOSen på hovedkortet ditt kåler ting til og likevel prøver å starte fra IDE disken. Kanskje det er mulig å installere bootloadern og greier på den og lage en boot.ini innslag for den andre disken og rote seg rundt det slik.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om begge sata controllerene på hovedkortet kjører raid (usannsylig) -

Om den andre ikke er i "raidet", er det sannsylig at det må drivere inn i Wind. for og bruke den controlleren - var vel ofte på den tida samarbeid mellom den ene sata controlleren og IDE controlleren for og kjøre raid med IDE og SATA disker, er det ifølge manualen eg "fant".

Siden disken med MP3 er en sata disk (slik eg forstår det) må den kobles til sata port 5 eller 6 som ifølge min manual har en SIL3112 controller (disse to ligger nederst på hovedkortet). Men i Bios har en valget om at SIL'en kan stå til "SATA" eller "RAID", for den enkle disken må det være "SATA".

Siden det ikke er den "native" controlleren for hovedkortet, må wind. ha ekstra drivere for og bruke den..(SIL3112).

Her er manualen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...